Anran krijgt nieuwe look in Overwatch

Overwatch is momenteel bezig met een heuse comeback. De game heet nu opnieuw gewoon Overwatch (die '2' hebben de makers laten vallen) en het eerste seizoen van de reboot loopt op z'n einde. Nog niet alles is perfect en regisseur Aaron Keller geeft ons nu een update over een bepaald personage dat er volgend seizoen wat anders zal uitzien.

Wat verandert er aan Anran?

Het gaat hier om Anran, één van de vijf nieuwe heroes die we kregen toen seizoen 1 van start ging. Dit personage kreeg namelijk wat kritiek van de community (en van de stemactrice zelf) omdat ze er iets te jong uitzag en een 'babyface' had. De kritiek werd gehoord en voila: een nieuw design voor Anran staat klaar! Ze ziet er nu ouder, wijzer en meer bad-ass uit. Bekijk de aankondiging van Keller hieronder, waarin je de verschillen tussen de oude en nieuwe versie kan zien.

Overwatch seizoen 1 loopt ten einde op 14 april. De game is beschikbaar op de PlayStation-consoles, Xbox-consoles, pc en Nintendo Switch.

Bron: PlayOverwatch
Simon Verbeke
Simon Verbeke Redacteur
Gemiddelde reviewscore: 3,7/5 13 reviews 205 artikelen geplaatst

Messcherp en altijd to the point. Simon charmeert met zijn heerlijke Vlaamse accent, maar overtuigt vooral met een luchtige en toegankelijke stijl. Dankzij zijn talent om complexe materie te doorgronden, weet hij heldere en duidelijke teksten te schrijven waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Stoffige feiten worden moeiteloos omgevormd tot boeiende verhalen. Met een uitgesproken affiniteit voor indiegames en Japanse media ben je met Simon verzekerd van een eigenzinnig en onderscheidend stuk.

Packshot Overwatch (2026)

Reviewscore

3,5/5

Ontwikkelaar

Blizzard Entertainment

Uitgever

Blizzard Entertainment

Release

4 oktober 2022

Platforms

PC
PS4
XONE
NSW
PS5
XBS
NS2
Reacties
Avatar kingoftherain
kingoftherain
lvl8 Achievement Hunter
7 april 2026 om 18:11

Is het heel erg als ik geen verschil zie?

0
Avatar Joshzero
Joshzero
lvl7 Checkpoint Jeugd
7 april 2026 om 14:47

Nou dan zijn we gelukkig ook weer klaar met deze gefabriceerde outrage, zijn ze ook nog weer in het nieuws geweest voor de gratis publiciteit.

4
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl9 NPC 2.0
7 april 2026 om 15:00

Inderdaad, mensen zijn zo overgevoelig geworden, is niet normaal

0
Avatar Joshzero
Joshzero
lvl7 Checkpoint Jeugd
7 april 2026 om 16:33 bewerkt

Naja mijn complot theorie is dat dit gewoon door Blizzard gedaan is om extra aandacht te krijgen door in het nieuws te komen, ik zag maximaal 3 memes over dat gezichten zo op elkaar lijken in overwatch en als je dat vergelijkt over de online (terechte) tirade als een vrouwelijk personage weer eens een crimson chin cosplay doet vind ik het raar dat NOS dit wel meteen in het nieuws gooide en dat niet terwijl het veel vaker voor komt.

1
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl10 Deel van het meubilair
7 april 2026 om 14:20

Ik had laatst een reactie op Overwatch, en toen zei ik "T nieuwe personage wordt een regenboog personage, als 1 april grap."
Waarop iemand zei "Ze hebben al veel regenboogpersonage's" toen zocht ik naar n video die ik laatst had gezien en die kon ik toen niet vinden maar nu eindelijk weer gevonden.

Hierbij de link: https://www.youtube.com/watch?v=RoRjqwwOOwQ
Overwatch was ergens leuk maar ook wel gewoon te groot geworden en niet echt in de goede zin als je t mij vraagt, het heeft meer kapot gemaakt dan goed gedaan.

1
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl9 NPC 2.0
7 april 2026 om 14:54 bewerkt

Je bent wel erg gevoelig als je je zo druk om een "regenboogpersonage", waar mensen zich druk om maken zeg, blijft bizar

2
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl10 Deel van het meubilair
7 april 2026 om 15:07

Gevoelig kun je t ook noemen, vind ik zelf niet echt. Tja je kunt zeker over alles zeiken en dat is niet leuk voor niemand niet. Er mogen best wel regenboogpersonages zijn en games voor iedereen en die laat ik dan ook maar de laatste paar jaren zie ik er wel echt veel van helaas. Heel gamen en de industrie wat ik ooit zo mooi was zie ik afglijden in een diep dal wat mij persoonlijk minder trekt.

1
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl9 NPC 2.0
7 april 2026 om 16:15

Punt is, jij noemt het afglijden ik denk dat het meer ligt aan het feit dat de doelgroep jonger is dan jij (en ik) en de games niet meer per definitie voor ons gemaakt wordt. Ik kan er zonder veel moeite doorheen kijken, ik kan me niet herinneren dat ik me geërgerd heb aan een "regenboogpersonage" of iets waar daarbij in de buurt komt.
Het doet voor mij niets af aan de kwaliteit van een game.

2
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl10 Deel van het meubilair
7 april 2026 om 16:37

Dan verschillen we daarin van mening, soms erger ik me wel aan van die soort ongein. Laten we deze video als voorbeeld nemen: https://www.youtube.com/watch?v=uCyGGoPOGwM
De begin scene over de gender gekte, dat hoeft niet in een game. Het is niet waarvoor ik deze game zou kopen, als ik dit had gewild had ik het wel zelf opgezocht op YouTube ofzo. Ik speel de game omdat ik een power fantasy wil spelen met draken die cool zijn, zulk soort scenes over gender gekte en dan de pronounces, dat vind ik vermoeiend, onnodig en niet passen maar goed, de game wordt tegenwoordig gemaakt door mensen die liever hun agenda erin stoppen en de game gebruiken als hun podium hiervoor. Je ziet dit ook door te kijken naar de mensen die bij zo'n studio werkt. In de jaren 2000 met Spyro wilde mannen gewoon een leuke game neerzetten met de technologische mogelijkheden die ze toen hadden. Nu willen voornamelijk paars/rood/roze gekleurd harige vrouwen de game gebruiken als een podium voor hun ongein en games worden ook veelal enkel nog maar gefinancierd als ze voldoen aan deze maatstaaf wat dan wel weer jammer is want de financieringen werken het in de hand dat elke game wel één deeltje politiekcorrecte ongein bevat.

1
Avatar cloud
cloud
Gameliner
7 april 2026 om 18:53

Ik vind dit wel een beetje kort door de bocht, eerlijk gezegd. Games zijn een vorm van kunst en kunst is altijd een weerspiegeling geweest van de maatschappij. "Regenboogmensen" bestaan nou eenmaal en ook zij verdienen representatie in kunst en media, net zoals andere mensen dat verdienen. Het is namelijk ook echt niet zo dat in elke game die uitkomt de lhbti+ agenda wordt gepusht. Bij een game als Overwatch die een enorme en diverse spelersbasis heeft en waarbij zulke diversiteit ook gewoon binnen de lore past, vind ik het persoonlijk alleen maar goed dat die representatie er is.

2
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl10 Deel van het meubilair
8 april 2026 om 09:45

Ik ben het ermee eens dat het moet kunnen en ze hebben bestaansrecht voor zowel in t echt als in games. En zeker niet elke game heeft het maar wel steeds meer en meer games (helaas vind ik). Veel games tegenwoordig hebben minstens 1 homo, 1 trans, 1 dit en 2 dat. Ik vind dit zelf (als homo) die juist gewoon een coole game wil spelen wel vermoeiend en onnodig. Ik speel een game om te genieten van een goede gameplay en als t even kan ook een goed verhaal en goede personages.

Vroeger had je dat ergens wel minder of het lag er minder dik op, zoals bijvoorbeeld Bill van The Last of Us, in deel 1 was ie gay maar stond het ergens op n papiertje die je kon vinden. In de serie werd er 1 hele aflevering aan gespendeerd... Dat vind ik jammer ergens en onnodig.

2
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl9 NPC 2.0
9 april 2026 om 11:01

Stefan "Veel games tegenwoordig hebben minstens 1 homo, 1 trans, 1 dit en 2 dat" Nou en! Jij ziet dat dus als iets negatiefs?
"Ik vind dit zelf (als homo) ", zonder je te willen beledigen geloof ik dit niet echt, dan zou je zulke termen niet gebruiken.
"Ik speel een game om te genieten van een goede gameplay en als t even kan ook een goed verhaal en goede personages." Wat je dus eigenlijk zegt is dat een game met "regenboogmensen" per definitie geen game is met een goed verhaal en goede personages.

"In de serie werd er 1 hele aflevering aan gespendeerd... Dat vind ik jammer ergens en onnodig."
Sorry, maar je klinkt toch wel enigszins homofoob.
The Last of Us is nu typisch een game (en serie) die gaat over hoe een maatschappij met realistische personages in een apocalyptische wereld probeert te overleven. Een realistisch personage kan nu eenmaal homoseksueel zijn.
En wat je in die aflevering zag is hoe een homoseksueel personage samen met zijn partner probeert te overleven. Hoe hadden ze het dan moeten doen, laten samenleven met een vrouw ineens alleen maar zodat jouw gevoelens niet gekrenkt zouden worden? Of dat de camera focust op een briefje waarop staat: "Bill is gay"?
Ik vraag me af of je doorhebt hoe bekrompen je over komt.

0
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl10 Deel van het meubilair
9 april 2026 om 12:28

Mister Patrino, je mag me niet geloven dat ik wel of geen homo ben, daar beledig je me echt niet mee want ik weet wel beter haha. Jou goedrecht om dit niet te geloven.

Ja ik zie het niet als iets goeds persoonlijk. Ik game om te ontsnappen aan de realiteit, hoef het niet steeds te zien in de games die ik speel, is n persoonlijk dingetje wellicht.

Als die woke inclusieve meuk zich nou zou beperken tot 2/3 AAA games en wat indie games, dan vind ik persoonlijk wel best. Enkel zie je nu wel echt meer en meer dat zowat elke game studio mee doet aan die woke gekte want dat is de mode/moet om een financiering te krijgen voor de games, zoals ik hierboven al had uitgelegd.

Maar als een game zoals Life is Strange, 1 homo, 1 trans, 1 blinde erin zet is wat het mij betreft best oké maar niet elke game hoeft dit soort personages te krijgen/hebben naar mijn mening.

Ik kan wellicht bekrompen/homofoob overkomen en ja dat is misschien deels zo maar het is ook gewoon omdat ik klaar ben met die gekte, steeds weer die regenboog meuk in series/films/boeken/games.

Over mijn The Last of Us voorbeeld met Bill, die onzin aflevering had er helemaal niet in gehoeven. We hadden gewoon een kleine scene daarvan kunnen krijgen en verder gaan naar wat er in de game ook gebeurd. Zien hoe Joel over t begraafplaatsje gaat en dan door die verlaten stad loopt en in een boobytrap van Bill stap. Zien dat hij cool op de kop vasthangt aan zijn been en de clickers en andere geïnfecteerde kapot schiet! Vet. Maar nee... In plaats kregen we n uur lange homo scene... Gaap. Niet mijn smaak/waar ik voor kom persoonlijk.

1
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl9 NPC 2.0
9 april 2026 om 13:44 bewerkt

Stefan Ik heb bijna medelijden met je vanwege het feit dat er zoveel games zijn die jou blijkbaar het plezier ontnemen vanwege het feit dat er personages in zitten die anders zijn dan jij wilt zien. Het lijkt me heel erg vermoeiend om bij ieder personage stil te moeten staan en deze te beoordelen of die wel aan jouw malletje past.
Nog lastiger lijkt het me voor je dat als je teveel personages tegenkomt die blijkbaar ook homo zijn, zoals je zelf aangeeft, en dat je je daar dan aan ergert terwijl je eigenlijk naar jezelf kijkt. Heftig.

Maar ik zie dat in ieder geval niet als een probleem van die games, maar een probleem voor jou. Daarmee ligt de oplossing ook vooral bij jouzelf en hoeft niet aangepast te worden in al die games waar jij je aan stoort.
Of je stoort je er niet aan en accepteert dat de wereld verandert en daarmee ook de games of je speelt andere games en kijkt andere series waar dit niet in voorkomt zodat je er nooit/niet zoveel meer mee geconfronteerd wordt.
Punt is: stop met zeiken hierover, de wereld is niet het probleem, jij bent het probleem. Los het voor jezelf op, maar stop met mekkeren.

0
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl10 Deel van het meubilair
9 april 2026 om 14:15

Hmm, medelijden hoeft niet perse, het valt ergens ook wel weer mee, ik speel de games die ik wel leuk vind en probeer door de woke shit heen te bijten en zien want zo zwaar til ik er ook weer niet aan. Echter is het leuk vinden inderdaad anders. Het hoeft niet allemaal zo inclusief van mij part, maak de gameplay leuk en een sterk verhaal kan ook zonder inclusief te zijn.

Je laatste punt ben ik t wel mee oneens, dus omdat de wereld veranderd moet ik het maar eens zijn met alles en het slikken? Dat lijkt me niet. Tja wellicht ben ik het 'probleem' in andermans ogen maar ik ben niet de enige hierin die zo denkt dus tja... Ik geef het niet op, je mag me een zeur vinden en uitmaken voor van alles maar dat weerhoud mij er niet van om mijn mening te uiten. Ik hoef niks op te lossen.

1
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl9 NPC 2.0
9 april 2026 om 14:27

"Ik hoef niks op te lossen"
Jij bent degene die zich eraan ergert, dus los het vooral voor jezelf op zonder dat andere mensen daarvan consequenties ondervinden. Ik vind het prima dat die personages erin zitten, andere mensen vinden het juist fijn dat die personages erin zitten. Moet de laatste groep zich dan maar schikken naar jouw ergernissen? Ben je werkelijk zo egoistisch?
Speel gewoon een andere game, kijk gewoon een andere serie.

Je verschilt heel weinig van de mensen die altijd werden bestempeld als woke. Zij wilden graag vertegenwoordigd worden in games, series en films en spraken zich daarover uit. Nu reageer jij net zo gevoelig op het feit dat die personages erin zitten en moet iedereen zich maar schikken, alles eruit.
Zoals ik al ergens anders zei: je bent zelf woke geworden, een vat vol tegenstrijdigheden. Je bent volgens eigen zeggen homo maar wilt geen homoseksueel personage tegenkomen in een game. Of je liegt of hypocriet

0
Avatar Ascanir
Ascanir
lvl6 Combo Juggler
9 april 2026 om 15:36

Misschien iets anders perspectief, maar ik val zelf ergens op het aseksuele spectrum en persoonlijk zal het mij een worst wezen of een karakter in een game of serie dat reperesenteerd. Daarentegen kan ik het wel toejuichen voor de mensen die dat wel fijn vinden of er iets aan hebben, vooral in een game als Overwatch.

In andere games zoals bijvoorbeeld DA Veilguard die hierboven werd gelinkt vind ik het ook wat out of place, maar ik kan me zeker voorstellen dat een enby persoon dit wel leuk vindt om te zien. Het is niet zo dat die hele game er gelijk om draait, die paar games waar dat wel het geval is kan je makkelijk negeren als het je zo tegen staat.

0
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl10 Deel van het meubilair
9 april 2026 om 15:50

"Jij bent degene die zich eraan ergert, dus los het vooral voor jezelf op zonder dat andere mensen daarvan consequenties ondervinden." Klinkt heftig haha. Dus omdat ik n andere mening heb en deze uit is dit erg of hoe moet ik dit zien? Alsof er echte consequenties vastzitten aan ik die mijn mening uit. Bevalt deze je niet? Oneens? Dat kan, we kunnen er over discussiëren en kunnen we wellicht een nieuw inzicht krijgen. Meningen kunnen verschillen, van mij part mag t er wel inzitten zoals eerder al gezegd enkel hoeft dit niet voor elke game zo te zijn, wat nu wel t geval is. Dus op je vraag, moeten andere groepen zich inschikken? Nee.

Enkel wordt je verzoek een andere game te spelen lastig want veel games bevatten gewoon de woke troep tegenwoordig, zoals bijna alle Sony verhaal titels, Far Cry 6 is vol vrouwtroepen, Battlefield 6 ook, bah. Hahaha.

Nog n voorbeeld, de oude Borderlands 1/2 was gewoon sfeer, leuke gameplay ook wel. In Borderlands 3 was de gameplay wel oké ondanks wat onmondigheden. Het had echt een lekker klote woke verhaal en de DLC borderlands 3 love and tentacles maakte de studio ineens een Sir Hammerlock een flikker

Arc Raiders vind ik de beste game van vorig jaar en verder kan ik niet zo 1,2,3 n game noemen die mij echt boeide vorig jaar. Echter zie ik bij Arc Raiders soms ook wel wat linksige stijl in de personages en het personage van jezelf maken is t zowat onmogelijk een echt goed blank personage neer te zetten, een gekleurd personage neerzetten heeft meer opties maar goed dat is Arc Raiders, de gameplay ervan is wel echt goed en leuk dus heel blij met de game.

"Je verschilt heel weinig van de mensen die altijd werden bestempeld als woke.", ik ben juist anti, ik hoef niet vertegenwoordigd te worden, ik wil het terug naar 2010 ofzo rond die tijd, gewoon goede games met leuke gameplay. Games van studio's met voornamelijk mannen die gewoon een leuke game neerzetten met de technologische mogelijkheden die ze toen hadden en niet het podium pakte om hun eigen shit gender shit enzo erin te plempen. Wat veelal vrouwen die nu werken bij die studio's wel doen...

Misschien heb je een punt en reageer ik overgevoelig maar dat vind ik niet zelf, ik zou zeggen dat ik enkel mijn mening uit en deel wat ik graag zie. Wij discussiëren hier nu over. Niemand hoeft zich in te schikken naar wat dan ook, enkel zou ik t fijn vinden als we weer wat normale oude meuk terugkrijgen en vasthouden hieraan voor wat games, noem mij conservatief...

Als jou mening is dat dat ook woke is, dan zou ik zeggen, nee ik streef en verlang juist weer meer naar het normale en juist de pink/greenwashing ben ik zat geworden. Maar goed, ik kan er toch niks aan doen, de game industrie is veranderd en er niet beter op geworden in mijn mening. De studio's doen en maken wat ze willen (ondanks ik dit niet helemaal geloof, er zal vast intern ook nog wel wat men tegen zijn maar die gaan mee omdat zij zich niet durven te uiten in angst voor hun baantje) en er zijn helaas genoeg vrouwen en homo's in de industrie gekomen die t hebben verkloot, gesloopt naar mijn mening durf ik wel te stellen.

Op de dag dat er weer games uitkomen met minder LGBTQ meuk erin is dit een goede dag voor gamers die denken zoals ik.

1
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl10 Deel van het meubilair
9 april 2026 om 16:02

@Ascanir, je hebt goede punten, ik ben wel mee eens, ondanks ik het uberhaupt in de game stoppen al redelijk stom vind want echt 0,02% van de gehele wereld voelt die gender shit en doet daaraan.

0
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo
lvl12 Clout Farmer
9 april 2026 om 18:01 bewerkt

Ik vind dit zo'n moeilijke discussie. Effe ter verduidelijking: ik ben absoluut voorstander van meer representatie in onze maatschappij! Er zijn nog te veel verkeerde indrukken die veel mensen hebben wat betreft holebi's en en transgender personen. Meer representeren op een goede manier kan taboes doorbreken.

Echter... Waar ik Stefan wel een stukje in kan volgen is de manier waarop men representeert. Ik merk vaak in films en games dat er, oftewel een LGBT-personage in wordt gepropt om een lijstje af te vinken (vlakke personages, geen inhoud of meerwaarde voor het verhaal), of dat men een bepaalde groep van meer "uitbundige" holebi's laat zien als shockfactor (extravaganter, seks hebben met iedereen, cliché's). Er zijn zeker ook goede voorbeelden, maar ik voel dat deze een zeldzaamheid zijn.

Al voor ik zelf door had dat ik onder de grote koepel van het LGBT-alfabet viel (was tijdens mijn middelbare school periode, lang geleden), was enkel de gay pride een referentie. Ik hield me toen nog niet bezig met mijn seksuele of romantische voorkeur, ik ben altijd een laatbloeier geweest. De pride, waar iedereen open en bloot fetisjen toont, was dus mijn enige beeld dat ik persoonlijk kende. De schok was voor mij dus ook enorm toen ik de eerste keer door had dat ik op mannen viel. Ik dacht meteen dat ik die dingen die ik zag op de pride allemaal leuk "moest" vinden, omdat ik anders er niet bij zou horen.

Pas na jarenlang van intern worstelen, experimenteren van verschillende "scenes" en zoeken tot welke gemeenschap ik toebehoorde, viel mijn spreekwoordelijke frank: "Je seksuele en romantische voorkeur is maar een heel klein onderdeel van wie je bent." Dit soort zaken komen voor mij persoonlijk niet genoeg aan bod in onze maatschappij. Dit zouden ze van mij gerust op school mogen voorleggen tijdens de lessen seksuele opvoeding.

Van mij mag iedereen doen wat hij wilt, zijn wie hij wilt en houden van wie hij wilt. Zonder angst om er voor aangevallen te worden, of erger... En ik heb heel vaak angst gehad toen ik in hartje Antwerpen hand in hand over straat liep met mijn toenmalige partner. Allochtonen, autochtonen, jongeren, ouderen, hoogbejaarden die voor mijn voeten spuwden. Bedreigd geweest, zowel fysiek als verbaal. Homohaat discrimineert niet, dit wordt toegepast door vrijwel iedereen. Stereotyperend gedrag van collega's op mijn werk naar mij toe, en op elke job ongewild uit de kast komen wanneer men toch gaat aandringen en vragen naar mijn persoonlijke leven, iets waar ik sowieso niet te koop mee loop op de werkvloer. Een collega zei zelfs ooit tegen mij "Gij valt echt goed mee voor een homo, want meestal zijn die heel ambetant." Dat zegt voor mij genoeg over de manier waarop wij worden getoond op televisie of in de media. Uiteraard was ik gedegouteerd door deze uitspraak, maar na jarenlang omgaan met bepaalde opmerkingen, bouw je meer tolerantie op.

Ik hoop dat men "ons" niet langer "vooral" blijft representeren als een freakshow. Zoals ik al zei, iedereen mag van mij doen en laten wat ze willen, zolang het anderen niet schaadt. Langs de andere kant, schaadt het soms wel degelijk. Als de gemiddelde kijker op televisie vooral beelden te zien krijgt van vulgariteiten (hondenmaskers op straat, seksuele driften niet binnen het fatsoen van de huiskamer behouden), dan moet je ook realistisch zijn en beseffen dat dit het beeld is dat een groot deel van onze samenleving te zien krijgt. Dat is hetzelfde beeld dat ik te zien kreeg, alvorens ik het besef had dat ik zelf op mannen viel, en eveneens het beeld dat je familie en vrienden die zich niet verdiepen in het onderwerp, te zien krijgen. Snap je mijn punt?

Ik hoop dat jullie dit ook een beetje kunnen volgen, op de manier dat ik het probeer uit te leggen. Uit de kast komen is bijna altijd moeilijk, en zelfs anno 2026 is dit geen lachertje. Meer nog, het wordt terug moeilijker, omwille van de opgesomde punten die ik hier boven heb opgesomd. Verkeerd representeren berokkend dus wel degelijk ENORM veel schade.

Daarom is dit een moeilijke discussie, toch is de oplossing simpel. BETER representeren! Liefde is liefde, monogamie bestaat wel degelijk bij holebi's en niet elke homo is een wandelend cliché op naaldhakken. Alles kan en mag, maar wel met fatsoen. De media heeft de kracht binnen handbereik, maar toont vaak de vulgaire kanten (want dit verkoopt beter), tot grote frustratie van jawel, ook veel holebi's zelf. En dat kan je doortrekken naar talloze minderheidsgroepen. En neen, een personage met een regenboogvlag triggert mij niet! Het vult alleen de zakken van de bedrijven die het verkopen, maar soit. No harm done.

Ik wil zeker niet elke holebi hier vertegenwoordigen, maar dit zijn zaken die me enorm storen. Mijn excuses dat ik daarom ook zo veel getypt heb, maar dit soort zaken verdienen een serieuze uitleg. En met respect!

0
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl10 Deel van het meubilair
9 april 2026 om 20:18

@Mister_Frowdo leuk dat je mee doet in onze discusie en bedankt voor je open reactie. :) Ik kon het goed volgen en je gevoel snap ik wel, op werk heb ik t probleem nog niet zo maar ik kijk zeker niet uit naar de dag dat het komt dat ik daar uit de kast moet komen want daar ben ik nog niet klaar voor zelf en heb ook geen zin in het stereotypen want ik ben zoals je zei "een wandelend cliché op naaldhakken".

"Ik dacht meteen dat ik die dingen die ik zag op de pride allemaal leuk "moest" vinden, omdat ik anders er niet bij zou horen.", dit heb ik zelf dus nooit gehad en altijd al n beetje een afkeer tegen voor mijzelf persoonlijk. Zo ben ik niet en wil ik ook niet zijn. Iedereen mag natuurlijk doen en laten wat hij of zij wilt (zolang er niemand gewond raakt van dit gene)

"Dit soort zaken komen voor mij persoonlijk niet genoeg aan bod in onze maatschappij. Dit zouden ze van mij gerust op school mogen voorleggen tijdens de lessen seksuele opvoeding.", eens maar je zou het ook moeten kunnen overslaan als je dit wilt, beetje eigen keus.

Verder ben ik nog steeds geen fan van allemaal homo's en trans enzo in games maar zo her en der n paar games die t bevatten moet best kunnen vind ik.

Oh en voor @ViaPatrino https://www.derozeleeuw.nl/over-ons/ , ik ben wel homo en dit is een groep mensen die ook gewoon wilt leven en niet een echte LGBTQ regenboogvlag aanhanger is en ook de vlag zelf vermoeiend vindt en gewoon wil leven. :)

1
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo
lvl12 Clout Farmer
10 april 2026 om 17:53

Goh, ik denk niet zo zeer dat het gaat over "allemaal homo's en trans" in games, want dat gevoel heb ik niet echt. Ik stoor me er eerder aan dat ze vrij vaak een bepaald cliché in de spotlight zetten. Je hebt ook vaak mensen die zo onzeker zijn over zichzelf, dat ze heel hun persona gaan baseren op hun geaardheid. Valt mij ook vaak op bij bekendheden. Zo wordt je eigenlijk een wandelend karikatuur.

Ik beschouw mijzelf zeker niet het meest mannelijke product binnen onze samenleving, en ik heb daar ook wel zelfspot over, en iedereen mag van mij zijn wie hij wilt. Ik hoop soms alleen dat mensen zichzelf niet expres gaan karikaturiseren omwille van hun eigen interne onzekerheden, of zich laten leiden door slechte voorbeelden binnen deze gemeenschap.

En ja, de Pride,... Ook dubbel voor mij, hoor. De eerste keer dat ik zelf naar de Pride ben geweest, was niet voor de stoet, maar voor het culturele gebeuren. Vaak heb je ook evenementen over bepaalde thema's, zoals bv. fototentoonstellingen. Soms gaat dit over wereldproblematiek (queer zijn in derdewereldlanden), maar vaak is het licht pornografisch getint. Dat laatste stoort mij ook mateloos, want wederom wordt een cliché bevestigd, dat bijna alles wat met de Pride of de LGBT-beweging (tegenwoordig) te maken heeft met seksualiteit. In Amerika is het zelfs zo ver gekomen dat er zones worden afgesloten waar je in het openbaar volledig naakt mag rondwandelen of seks hebben met elkaar tussen de passanten.

Ik hoop echt dat men ons meer gaat vertegenwoordigen zoals in een film als "Call Me By Your Name", waar de liefde spontaan wordt getoond en waar je gewoon kan zien dat dit gevoel je overkomt. En vooral, dat het natuurlijk is, iets waar je niet voor kiest. Wat betreft transgender personen, is het taboe nog groter. Ik denk dat veel mensen hier nog het meest verkeerde beeld van hebben. Gevangen zitten in je eigen lichaam is geen lachertje, en eveneens iets waar je niet voor kiest.

Soit, ik ben te lang aan het typen. Leven en laten leven, da's mijn standpunt! En vooral, meer praten met elkaar zodat taboes worden doorbroken en vooroordelen doorprikt kunnen worden!

0
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl10 Deel van het meubilair
11 april 2026 om 09:02

Ik kan me bij je punten aansluiten, waar t mij om gaat is gewoon laat het natuurlijker overkomen en meer volwassen en niet zo geforceerd en girlbosses bla bla bla. Geef elk personage een interessant verhaallijntje en maak geen Mary Sues in games, dat zou ik zeer waarderen zelf.

1
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord