Astro Bot review - Perfect in ieder opzicht

-

Als een kind zo blij waren wij met de aankondiging van Astro Bot. De kleine robot heeft menigmaal mogen schitteren in veredelde tech demo’s zoals Astro’s Playroom, maar nu schittert hij dan eindelijk in zijn eigen full sized platformer. Spannend, want vier uurtjes stoeien met technische foefjes is leuk, maar blijft dat ook leuk in een volledige game? Kleine tip van de sluier, het antwoord dat uit deze Astro Bot recensie volgt is ja! Sterker nog de Astro Bot krijgt een perfecte score. Benieuwd waarom? Je leest het in deze Astro Bot review!

Astro Bot PS5 Review1

Op avontuur!

Avontuur staat centraal in Astro Bot. Met meer dan vijftig levels – gegoten in individuele planeten verdeeld over zes sterrenstelsels – en driehonderd bots om te redden hebben spelers meer dan genoeg om naar uit te kijken. Astro en zijn PlayStation 5-ruimteschip worden aangevallen door een alien die uit is op de individuele componenten van de PlayStation 5. Het resultaat? Een crashlanding in het midden van de woestijn. Zoals gewoonlijk bestaat de game uit een aantal onderdelen. De main hub (een dorre woestijn) vult zich langzaamaan met bewoners, nieuwe gebieden en bruikbare ruimtes. Die bewoners komen in de vorm van Bots, die je verzamelt in de daadwerkelijke levels. Nieuwe gebieden ontgrendel je automatisch na het voltooien van een sterrenstelsel. Die extra ruimtes dien je echter ook bij elkaar te sprokkelen. Er zijn namelijk flink wat puzzelstukjes in de levels te vinden. Voltooi je een puzzel, dan ontgrendel je bijvoorbeeld een garage voor je DualSense vliegtuig of een Gatcha machine waar je je muntjes kunt besteden. Alles dient een functie en dat is dan ook de reden dat je eigenlijk ieder level volledig wil uitpluizen.

Afijn, we gaan dus op avontuur! Normaliter zijn de Astro Bot-games vrij kort, gezien deze meer als veredelde techdemo's dienen. Deze Astro Bot-game is dat in essentie ook, maar dan dus gegoten in een full fledged game. Maar om nou Astro Bot te bestempelen tot uit de kluiten gewassen tech demo, zou de game tekort doen. Het is simpelweg de eerste game die ik volop gebruik zie maken van de DualSense-controller en dat is eigenlijk best tof. De haptic feedback maakt overuren, de adaptive triggers worden regelmatig gebruikt, met de motion controls besturen we Astro’s DualSense vliegtuig en ja, we dienen zelfs in de microfoon te blazen. Dat laatste doe ik liever niet terwijl mensen kijken, maar het is leuk dat het eens wordt ingezet. Daarnaast ben je niet in ieder level hetzelfde aan het doen. Dat komt overigens ook door de diverse power-ups die Astro in handen krijgt. Er zijn namelijk levels met hele specifieke mechanics. Deze opzetstukken zorgen er bijvoorbeeld voor dat Astro als een aapje kan klimmen, als een hond kan rennen of dat hij als een spons al het water opzuigt. Ieder level biedt een eigen uitdaging, eigen look-and-feel en unieke spin aan het platform genre.

Astro Bot PS5 Review4

Verzamelwoede

Astro Bot focust zich vol op het verzamelen van collectibles. Ieder level beloond oplettende spelers met nieuwe bots, puzzelstukjes, gouden munten en eventuele warp levels. Die laatste spugen je uit in een mysterieus sterrenstelsel met snoeiharde levels. Die bots die je verzamelt, vliegen regelrecht naar de HUB-wereld. Een groot deel van deze bots is een directe kopie van Astro, maar er zitten ook 150 V.I.P. bots verstopt in de game. Deze bots verwijzen direct naar bekende PlayStation-games en zijn altijd leuk om tegen te komen. Vooral omdat ze ieder een eigen animatie, omschrijving en uiterlijk kennen. Sterker nog, een flink aantal levels staat in het teken van deze V.I.P.’s. Na het verslaan van de grote baas in een bepaald sterrenstelsel, stuit je op een zeer specifieke V.I.P. bot. Zo heb je een speciaal God of War-level, waarin je bots van Kratos, Atreus, Freya en andere bekende koppen verzamelt. En ook hier zie je toewijding. Zo kan je bijvoorbeeld Odin’s vogels vernietigen voor een speciale beloning. Dat vernietigen doe je dan weer met de Leviathan Axe, die precies werkt zoals je verwacht. Het zijn kleine dingen, maar iedere keer weer een genot om tegen te komen.

Daarnaast is het fijn dat Astro Bot daadwerkelijk een soort progressie visualiseert. Verzamel je bots, dan kom je deze ook daadwerkelijk tegen in de HUB. Weet je de Gatcha puzzel te voltooien, dan verschijnt deze in de HUB zodat je nieuwe voorwerpen kunt kopen. Ook deze voorwerpen zie je weer terug in de wereld. Zo had mijn Katamari Damacy Prins Bot geen bal, totdat ik deze uit de Gatcha trok. Dante uit Devil May Cry zag er maar wat zielig uit zonder zijn pistolen en zwaard, maar ook daar kwam snel verandering in. Daarnaast dienen die bots ook nog eens een nut. Die HUB kent namelijk ook zat geheimen, maar om die te ontdekken heb je een x-aantal bots nodig om ergens bij te komen, een brug te vormen of om bepaalde objecten op te tillen. De wereld komt tot leven naarmate je meer op verkenning gaat. Hierdoor werk je ergens naartoe en loop je maar niet doelloos alle levels af om maar tot een einde te komen.

Astro Bot PS5 Review3

Fijn voor het oog, oor en gevoel

PlayStation 5 exclusives zie je niet bijzonder veel voorbijkomen. Doodzonde, want aan een Astro Bot zie je dat de ontwikkeling voor een specifiek platform kan leiden tot veel moois. Astro Bot is volledig geoptimaliseerd naar de hardware van Sony’s meest recente console. Het gebruik van de functionaliteiten, maar ook de performance laten dat overduidelijk zien. Astro Bot draait namelijk als een zonnetje, is vrijwel laadtijdvrij en spat van het scherm. De game ziet er bijzonder goed uit en komt gepaard met een vermakelijke soundtrack.

Daarnaast bestuurt Astro Bot simpelweg erg fijn. Levels zijn opgedeeld in drie gradaties: eenvoudig, gemiddeld en lastig. De lastige levels zijn oprecht op momenten lastig, maar de game is voor iedereen geschikt. Mijn zoontje was aan het genieten wanneer hij mij zag spelen door het rijke kleurenpalet en aandoenlijke personages. Ikzelf was op mijn beurt weer aan het genieten door de vermakelijke gameplay, vele easter eggs en collectibles. Dit is typisch zo’n game die je volledig wil uitspelen, als is het maar om te ontdekken wel V.I.P. bot je nu weer tegenkomt.

Astro Bot PS5 Review5

Het moge duidelijk zijn; Astro Bot is een fantastische game voor zowel jong als oud. De game maakt optimaal gebruik van de unieke features die de PlayStation 5 te bieden heeft. Dit is zo’n game die echt laat zien wat de nieuwste console (en dan vooral de DualSense) in huis heeft. Gooi daar een vermakelijke gameplayloop bij in, terwijl je ook nog eens zoekt naar allerlei easter eggs en je hebt een mooi totaalpakket in handen. Het werd tijd dat Astro een volledige game kreeg, zo blijkt maar uit deze Astro Bot recensie. Ik kan niet wachten op alle toekomstige Astro Bot-DLC en natuurlijk het vervolg dat er simpelweg moet komen!

• Optimaal gebruik van de PS5
  • Leuk avontuur
  • Voor jong en oud