Review: Battlefield: Bad Company 2 Pc

Je klemt je geweer strak tegen je aan terwijl je omgeving in rook opgaat. Het huis waarin je aan het schuilen was ligt achter je in stukken, aan puin geschoten door de tank die achter je aanzat. Verdorie, geen raketten meer om de tank mee uit te schakelen. Je rent en springt achter een muurtje. In de waan veilig te zijn herlaad je je wapen, om vervolgens gelijk aan de muur aan stukken te gaan. Verdorie. Je spawnt weer in je hoofdbasis, alwaar je een tank treft. Je stapt in en ploegt vol gas richting de vijand. Nu zijn de rollen omgekeerd!

Bad Company

In de singleplayer campagne verkeren Rusland en de Verenigde Staten weer eens in staat van oorlog. Nou is dit niet echt origineel, daar dit wel vaker in games gebeurt. De helden uit Battlefield: Bad Company maken hun rentree en zitten meteen tot hun nek in de stront. Ditmaal moeten Private Preston Marlowe, technologie expert Private Terrance Sweetwater, sloop specialist Private George Haggard Jr. en pelotonsaanvoerder Sergeant Samuel Redford een geheim wapen op de russen veroveren, en dit is geen makkelijke opgave. Echter, hun ervaringen en vaardigheden zorgen ervoor dat de ontknopingen elkaar snel opvolgen na de nodige hoeveelheid Rambo acties waar Stallone een goedkeurende knik naar zou geven. Van de besneeuwde bergen tot tropische regenwouden en hete woestijnen, je missie om het Russische geheime wapen te vinden en onschadelijk te maken voert je naar zo'n beetje elk klimaat denkbaar op aarde.

Grafisch Spektakel

In Battlefield: Bad Company 2 zul je niks te klagen hebben als het op mooie omgevingen en bruut visueel geweld aankomt. DICE heeft voor de game hun eigen 'Frostbyte' engine gebruikt, en geoptimaliseerd voor de pc. De engine biedt ondersteuning voor DirectX 9, DirectX 10 en zelfs DirectX 11! Explosies en vuurgevechten komen hierdoor zeer natuurgetrouw over, en geven echt het gevoel dat je er middenin zit. De gebieden waar je je in begeeft zijn adembenemend, en zelfs het weer komt natuurlijk over. In sommige gebieden regent het pijpenstelen, in andere zit je in een zware sneeuwstorm en weer in andere in een zandstorm. Je tegenstanders zijn niet dom, en maken goed gebruik van dekking. En dit is niet perse een probleem"

Alles. Kan. Kapot.

DICE heeft met zijn 'Destruction 2.0' systeem ervoor gezorgd dat bijna alles in de omgeving stuk kan. Bomen, huizen, muren, hekken, alles kan stuk. Zit je lekker achter een muurtje te schuilen voor vijandelijk vuur? Waan je vooral niet veilig. Veilig verscholen in een huis? Dit zal onder lange beschietingen eerst wat muren verliezen, waarna, nadat de ondersteuning te ver verzwakt is, het geheel met veel geweld ineenstort. En nee, daar wil je niet inzitten als dat gebeurt!

Epische Multiplayer

Wat Battlefield: Bad Company 2 tot een must have maakt is de multiplayer gameplay. DICE heeft al vele jaren ervaring met het maken van degelijke multiplayer games, en dat merk je!
De kaarten, spelvormen en gebieden zijn uitdagend en bieden mogelijkheden voor elke speelstijl. Wil je als geniepige sniper je vijanden op lange afstand afschieten? Of met een machinegeweer in het middel van het gevecht rondrennen? Battlefield: Bad Company 2 heeft het allemaal. De toevoeging van een uitgebreid scala aan voertuigen variërend van een quad tot een Abrahams tank of Black Hawk helikopter en een experience/level based unlock systeem voor nieuwe wapens en vaardigheden maken het plaatje af. Combineer dit alles met de al eerder genoemde mogelijkheden om het terrein te bewerken en je blijft uren bezig!

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Ik beschouw mezelf als een kritische Battlefield veteraan, maar toch wist DICE me met Battlefield: Bad Company 2 zeer goed te amuseren. De singleplayer campagne is degelijk geschreven, en komt geloofwaardig over. Nou ja, geloofwaardig voor een game dan. De mogelijkheid om cover en gebouwen aan stukken te blazen verhoogt de toch al uitstekende grafische waarde van deze game alleen maar meer. Maar de hoofdreden om deze game te halen is de multiplayer. Ik heb me in geen tijden zo vermaakt, en ik weet nu al dat ik me nog heel lang ga blijven vermaken tot ik alle wapens en vaardigheden vrij heb gespeeld. Battlefield: Bad Company 2 kan ik aanraden aan eenieder die zich fan noemt van tactische shooters, want dit is echt weer een juweeltje!

• Grafisch spektakel
  • Alles kan kapot!!!
  • Gaaf verhaal