Capes review - Superhelden zijn wel cool!

-

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik houd niet van superhelden. Ik heb niets met Marvel, niets met DC en zelfs The Boys kon me niet enorm bekoren. Toen ik vorige maand aan de slag mocht met de preview van Capes merkte ik dat de gameplay toch boeiend genoeg was om langs het superheldengenre heen te kijken. Ik heb nu nog meer uren in de game gestoken en kan je nu vertellen of Capes naast een superheldengame ook een supergame is.

Capes review3

Vechten voor een nobele zaak

Capes speelt zich af in King City. Een typische op Amerikaanse steden geïnspireerde stad waarbij de straten helaas niet al te veilig zijn. Er lopen namelijk mensen rond die superkrachten hebben en die worden lang niet altijd ingezet voor het goede. Zo'n twintig jaar geleden verloren de superhelden het namelijk van de superschurken. Deze groep superschurken, onder de naam The Company, heeft toen bepaald dat superkrachten enkel nog voor het kwaad gebruikt mogen worden. Dit heeft tot gevolg dat elke persoon met superkrachten wordt ontvoerd om vervolgens gemarteld te worden, het slachtoffer wordt van gekke experimenten, of verplicht wordt zich aan te sluiten bij The Company. Eenieder die uit handen van The Company weet te blijven, wordt opgejaagd en is nergens in de stad meer veilig. Het is aan een groep dappere superhelden, die in de volksmond Capes worden genoemd, om hun krachten te bundelen en The Company een halt toe te roepen.

Het verhaal van Capes is dus niet je standaard superheldenverhaal en dat is ook exact wat het verhaal zo boeiend maakt. Superhelden worden normaal op een voetstuk geplaatst en worden normaal ook behandeld als de helden die ze zijn. In Capes zijn superhelden juist de paria's van de samenleving en dat zorgt voor een interessant perspectief. De verschillende superhelden die zich bij jouw zaak aansluiten, vechten voor hun eigen vrijheid, hun bestaansrecht en het terugnemen van hun geliefde stad uit de handen van de superschurken. Dit is in mijn ogen een veel interessantere zaak om voor te vechten dan simpelweg het veilig houden van de stad en het beschermen van onschuldige burgers tegen de superschurken. Er is ook behoorlijk veel verhaal. Elke superheld die je gaandeweg tegenkomt, heeft een eigen achtergrondverhaal en eigen beweegredenen om mee te doen en zich te verzetten tegen The Company. Dit verhaal wordt verteld door middel van missies, maar ook cutscenes in een hele gave comic-stijl en een levendige voice-over.

Capes review1

Baby what's your superpower?

Het verhaal van Capes is opgedeeld in verschillende Acts. Elke Act kent meerdere verschillende missies die je kunt doen. Je hebt de hoofdmissies, die het verhaal verder vertellen, maar je hebt ook zijmissies die je meer leren over specifieke personages of gebeurtenissen. Deze zijmissies zijn geheel optioneel, maar wel handig om te doen om je personages te levellen of Skill Points te verzamelen om je personages nieuwe vaardigheden te leren of bestaande vaardigheden te upgraden. Er zijn in Capes best wat personages te verzamelen om mee rond te spelen. Elk personage heeft een eigen setje speciale vaardigheden, die hem of haar en een bepaalde rol in het team plaatsen. Het is erg leuk om met de verschillende personages rond te spelen en te kijken welke combinaties je allemaal in je team kunt zetten om missies tot een goed einde te brengen.

De verschillende personages in Capes zijn zowel iets positiefs als iets minder positiefs. Het is enorm tof om te zien dat de verschillende personages zo goed zijn uitgewerkt. Ze hebben allemaal een eigen achtergrondverhaal dat je verder uit kunt diepen door hun zijmissies te spelen. Ook hebben ze allemaal vaardigheden die enorm van elkaar verschillen, waardoor elk personage een andere rol in het team kan vervullen en je dus goed moet kijken welke personages in welke situaties het beste zijn om te gebruiken. Wat ik wel minder vind, is dat de vaardigheden van sommige personages niet altijd helemaal goed gebalanceerd lijken te zijn. Zo heb je bijvoorbeeld Facet en Rebound, de eerste twee personages die je in je team hebt. Facet is bedoeld als een tank, die zijn lichaam in kristallen kan hullen om minder schade op te lopen, en Rebound is bedoeld als een melee DPS, die een hoge mobiliteit heeft en gebruikmaakt van backstabs om meer schade toe te brengen. Facet kan het metertje voor zijn Ultimate vullen door klappen op te vangen. Hij heeft echter geen mogelijkheid om zichzelf te genezen en gaat dus langzaam maar zeker wel neer. Rebound daarentegen heeft een speciale vaardigheid waarmee ze de volledige schade van één aanval teniet kan doen, wat haar in veel situaties een betere tank maakt dan Facet. Dat is natuurlijk niet heel erg logisch.

Capes review

Af en toe behoorlijk pittig

Met de verschillende personages spelen, doe je tijdens de talloze verschillende missies en zijmissies. Elke missie begint met een introductiefilmpje dat je laat zien wat de setting van de missie is en wat je uiteindelijke doel is. In principe bestaan de missies uit het uitschakelen van de vijanden, maar elke missie heeft ook een aantal extra doelen die je kunt behalen om extra Skill Points te verdienen. Dit zijn bijvoorbeeld doelen als het niet dood laten gaan van een NPC, een specifieke vaardigheid meerdere malen gebruiken of geen enkele van je eigen personages dood laten gaan. Middels een soort van XCOM-achtig turn-based gevechtssysteem kun je je vijanden te lijf gaan. Elk personage heeft een bepaald aantal bewegingspunten, waarmee hij of zij evenveel vakjes op een grid kan lopen. Daarnaast heeft elk personage nog een aantal actiepunten die je in kunt zetten om een aanval te doen of een speciale vaardigheid te gebruiken. Elke aanval kun je slechts één keer gebruiken, dus het is belangrijk om je te bedenken welke aanvallen je gebruikt en ook in welke volgorde. Wanneer twee personages bij elkaar in de buurt zijn, kunnen ze elkaar versterken door bijvoorbeeld extra schade toe te brengen op een aanval of een speciaal effect toe te voegen. Tot slot hebben je personages ook nog een Ultimate-aanval die je kunt doen wanneer een speciaal metertje vol is gelopen. Deze Ultimates zijn overigens wel een enorme doorn in mijn oog. Elke keer als je een Ultimate doet, krijg je een animatie te zien die niet te skippen valt en toch elke keer weer een paar seconden van mijn kostbare tijd verdoet. Ik heb ze nu inmiddels allemaal wel meerdere malen gezien.

Er zit behoorlijk wat uitdaging in de verschillende missies in Capes. Je kunt, wanneer je begint, je moeilijkheidsniveau instellen. Op het standaardniveau kreeg ik toch een aantal behoorlijk pittige missies voor m'n kiezen. Je kunt gelukkig wel rustig kennismaken met de verschillende mechanics en gimmicks in de game. Elk nieuw personage krijgt een soort introductie in de eerstvolgende missie waarin je hem of haar gebruikt, zodat je uitleg krijgt over de verschillende vaardigheden die ze kunnen gebruiken en hoe je deze in kunt zetten. Ook de vijanden worden langzaamaan steeds sterker. Zo worden er regelmatig nieuwe soorten vijanden geïntroduceerd die weer een nieuwe gimmick hebben om rekening mee te houden. De moeilijkheidsgraad wordt dus langzaam omhooggeschroefd en je hebt nooit het idee dat je zomaar in het diepe wordt gekwakt.

Capes screenshot

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Capes is een verfrissende kijk op het superheldengenre, die zelfs degenen die niet van superhelden houden, kan boeien. De boeiende verhaallijn, unieke personages en uitdagende gameplay maken het een game die de moeite waard is om te spelen als je van turn-based tactische games houdt. Hoewel sommige personages en hun vaardigheden niet altijd perfect gebalanceerd zijn, is de algehele ervaring meer dan plezierig. De turn-based gevechten, gecombineerd met de rijke verhaalelementen, zorgen voor een meeslepende en soms zelfs pittige uitdaging. Capes weet zich prima te onderscheiden van standaard superheldengames en dat alleen al is het uitproberen waard.

  • Goed
  • Uniek verhaal
  • Personages met een rijke achtergrond
  • Uitdagende gameplay
  • Toffe comic-stijl graphics
  • Personages missen soms een klein beetje balans
  • Ultimate-animaties niet te skippen
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Capes

Ontwikkelaar:

Spitfire Interactive

Uitgever:

Daedalic Entertainment

Release:

29 mei 2024

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE
NSW
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord