Review: Farworld Pioneers - Heeft een Early Access basis Pc

Aangepast: 29 mei 2023 11:06

Als je mijn preview van Farworld Pioneers hebt gelezen dan ben je al bekend met een groot gedeelte van de game. Na een aantal uren spelen heb ik echter een beter beeld gekregen en dat is niet zozeer positief. Hoewel ik Farworld Pioneers in eerste instantie vergeleek met Terraria zijn er toch te veel tekortkomingen aanwezig. Het is dan ook typisch zo’n game die beter had kunnen uitkomen in de Early Access. Daar hebben de ontwikkelaars echter niet voor gekozen. De komende maanden komen er nog updates naar Farworld Pioneers, maar de review gaat over de magere basis. Wat die magere basis precies inhoudt, lees je in deze review.

Farworld Pioneers review

Met zijn allen in hetzelfde schuitje

In deze 2D side-scroller komt je personage terecht op een onbekende planeet. Dat probleem hebben wel meer piloten, want gedurende de game storten er bizar veel naar beneden. Je kunt deze rekruteren, zodat ze je helpen met het opbouwen van een nederzetting. Het grote doel van de groep is om de planeet te verlaten. Hiervoor moet je de planeet verkennen, grondstoffen verzamelen en vooral onderzoek doen. Op deze manier krijg je toegang tot meer werkbanken, materialen en wapens. Een simpele nederzetting met enkele slaapzakken en een werkbank verandert dan al gauw in een compleet fort. Door de weersomstandigheden bouwde ik voornamelijk ondergronds, want dat kost ook minder materialen. De mensen die onderdeel zijn van je kolonie helpen je op verschillende gebieden. Je kunt ze bevelen om materialen te verzamelen, spullen te maken, onderzoek te doen of de blauwdrukken te bouwen. Een groot gedeelte hiervan kun jij als speler zelf ook uitvoeren, maar dit geldt niet voor het onderzoeken. Dat moeten toch echt de NPC's voor je doen. Het enige probleem is dat je niet vooruit kunt plannen, terwijl dit bij alle andere werkbanken wel het geval is. Na het voltooien van een onderzoek moet je terug naar het onderzoekscentrum om weer een nieuw onderzoek aan te klikken. Hierdoor is het verkennen van de planeet nogal vervelend. Je kunt alleen naar links of rechts en moet daardoor lange afstanden afleggen. Ondertussen wil je ook dat je nederzetting groter wordt en je meer vrijspeelt. Vooral omdat het onderzoeken veel tijd kost en het nogal saai is om hierop te wachten.

Farworld Pioneers heeft geen verhaal en daardoor is het lastig om echt in de game te komen. De vrijheid die je op papier hebt, voelt uiteindelijk nogal beperkt. Sommige gebieden kun je alleen onderzoeken met bepaalde kleding. Een logische keuze, maar de game is op heel veel fronten niet duidelijk. Er wordt niet verteld hoe je precies van de planeet moet komen of waar bepaalde spullen voor dienen. Hetzelfde geldt voor de vele wapens die er aanwezig zijn. Welke is nu beter? En wat doen ze precies? Op die vragen krijg je geen antwoord. In het begin weet je ook niet hoelang je op een planeet blijft. Hierdoor had ik in ieder geval geen behoefte om een grote mooie nederzetting te bouwen. Vooral omdat de vele meubelstukken geen enkele bijdrage lijken te geven. Er zijn sowieso weinig meubelstukken of bouwmaterialen die je kunt gebruiken. Tegelijkertijd zijn er ontzettend veel wapens en kledingstukken. Die heb je nodig als je verder wil komen, maar het bouwen wordt toch gezien als een belangrijk aspect van Farworld Pioneers. Zo belangrijk dat er weinig aandacht aan is besteed.

Farworld Pioneers review1

Een goede basis, maar geen diepgang

In totaal lijken er drie verschillende werelden te zijn. De eerste wereld is in principe afwisselend genoeg. Je hebt de grasvelden, een soort moeras, een woestijn en ijsvlaktes. Hier kun je nieuwe grondstoffen en materialen vinden. Tijdens je verkenningstocht kom je ook willekeurige winkeltjes tegen en veel bandieten. Wanneer je de game speelt, zoals die is bedoeld, word je door deze bandieten aangevallen. Ze komen ook naar je verblijfplek en zijn volledig uitgerust met wapens en legerkleding. In het begin ben je niet bestand tegen deze aanvallen. Ik besloot daardoor om de game gewoon op peaceful te spelen. Het nadeel hiervan is dat alle mogelijke dreiging van de game verdwijnt en dat er weinig dieren op de wereld aanwezig zijn. Je hebt deze dieren eigenlijk nodig voor bepaalde kledingstukken. Het is sowieso raar dat je de dieren niet kunt vangen en fokken, zodat je eenvoudig toegang krijgt tot vlees en veren. Om te overleven heb je voedsel nodig en dat is ook beperkt. Je kunt onder andere aardappels, wortels en pompoenen vinden. Deze kun je in de keuken koken of verwerken in een gerecht. Er zijn weinig gerechten en het valt op dat je heel veel zaden niet kunt planten. Het enige wat ik op de eerste wereld kon zaaien en oogsten was gras, katoen en aardappelen. Mijn kolonie heeft dan ook voornamelijk geleefd van gebakken aardappelen.

Gelukkig hebben de personages weinig nodig. Ze willen slapen, eten en een behaaglijke temperatuur. Er is dus weinig management aanwezig. Een rare keuze als je het mij vraagt. De NPC's zijn sowieso niet heel slim en hoewel ze hun taken in de nederzetting nog redelijk goed volbrengen is vechten en volgen niet hun sterkste kant. Ze kunnen je in principe volgen, maar omdat ze niet kunnen rennen hebben ze al gauw een achterstand. Daarnaast is de AI-pathing zo slecht dat ze je niet volgen in een mijn of de fabriek. Je kunt Farworld Pioneers dan ook beter met een vriend spelen, want dan kun je dit samen doen in plaats van afhankelijk te zijn van de NPC's. Het managen van je kolonie is ook nogal magertjes. Om toegang te krijgen tot de inventory van een NPC moet je naast hem gaan staan. De kans dat je per ongeluk iemand anders selecteert of een werkbank gebruikt is groot. In het menu is te zien dat elk personage zijn eigen vaardigheden heeft, maar als je kolonie uit meer dan vijf NPC’s bestaat dan is dit totaal niet relevant.

Je moet houden van de pixelstijl, maar voor Farworld Pioneers werkt het. Het enige nadeel is dat niet alles goed te lezen is. De game is sowieso onduidelijk. In het menu kun je om advies vragen, maar daar bereik je helemaal niets mee. Je hebt geen idee wat je moet zoeken en zo benoemingswaardig was de eindbaas van de wereld nu ook weer niet. Het helpt ook niet dat ik na het verslaan van de eindbaas niet de benodigde spullen kreeg, waardoor ik alsnog de planeet niet kon verlaten. De eindbaas bleek vervolgens wel weer te respawnen. Het maken van het ruimteschip is dan weer verrassend simpel. Het grote minpunt van de game is dan ook de visie die mist. Waar wil je de spelers nu precies aan binden? Het bouwen is middelmatig, de voortgang is traag en saai en je bent relatief snel van een planeet af. Wat is het einddoel? Het helpt dan ook niet dat er af en toe wat bugs aanwezig zijn. Zo veranderde elke keer als ik stierf het uiterlijk van mijn eigen personage. Dat is natuurlijk niet heel heftig, maar het is wel bizar.

Farworld Pioneers Review 1Farworld Pioneers Review 1Farworld Pioneers Review 1Farworld Pioneers Review 1Farworld Pioneers Review 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Farworld Pioneers had beter in de Early Access kunnen uitkomen. Met behulp van de community had de basis dan verder uitgebreid kunnen worden. Dat gezegd hebbende, kun je samen met een vriend wel een aantal plezierige uurtjes beleven. Het is dus niet dat de game zodanig slecht is. Het biedt gewoon niet veel en heeft geen duidelijke visie. Het helpt ook niet dat er weinig wordt uitgelegd en je soms een beetje doelloos aan het spelen bent. Er mist teveel en dat is eigenlijk vreemd voor een game als Farworld Pioneers. De gameplay onderdelen zijn ontzettend magertjes en vormen samen ook geen goed geheel. Er valt weinig te bouwen, het hoppen van planeten is niet bevredigend en je moet veel wachten. Met meer opties, bouwmaterialen, vijanden, instellingen, verkenning en vrijheid voor de speler had Farworld Pioneers een veel betere game kunnen zijn. De potentie is in de basis duidelijk, maar die potentie komt nog niet naar voren in het eindproduct.

Aardig
  • Managen van je kolonie..
  • Verschillende werkbanken