Flintlock: The Siege of Dawn review - Zeker vermakelijk

-

Na het succes van vele de Soulsborne-games proberen andere uitgevers ook een duit in het zakje te doen. Naast de bekende ontwikkelaars zoals FromSoftware en Team Ninja hebben ook kleinere ontwikkelaars het genre omarmd. A44 Games, de ontwikkelaar van Hexen, heeft voor hun nieuwe souls-lite Flintlock: The Siege of Dawn zich duidelijk laten inspireren door Nioh, God of War en Sekiro: Shadows Die Twice. Zelf ben ik niet bekend met Hexen of de ontwikkelaar A44 Games, maar na het lezen van de preview van Flintlock: The Siege of Dawn ben ik wel nieuwsgierig naar de game geworden. In mijn review van Flintlock: The Siege of Dawn kun je lezen of de game het succes van zijn grote broers kan evenaren of het om een slap aftreksel gaat.

Open de deur naar wraak

In Flintlock: The Siege of Dawn draait het om de oorlogswees Nor Varek. Ze is geadopteerd door Baz en is een getrainde Sapper, een flintlock-expert in de Coalition Army. Op haar verzoek gaat ze in opdracht van haar leider op zoek naar leden van een expeditie die niets meer van zich hebben laten horen. The Lands of Kian worden overspoeld met legers van de Doden (Armies of the Dead) en de City of Dawn staat op de rand van de afgrond. Nor maakt zich niet alleen zorgen om haar vermiste teamgenoten vanwege haar plichtsgevoel; het zijn ook haar vrienden. Tijdens de zoektocht krijg je een korte tutorial waar je houweel en flintlock pistool worden geïntroduceerd. De houweel gebruik je als standaard wapen en de flintlock als afleiding of verdediging tegen de unblockables. Natuurlijk is het in deze souls-lite ook mogelijk om een aanval te blokkeren, te pareren met de juiste timing of te ontwijken. Na de tutorial vindt ze haar teamgenoten en gaat ze met hen op pad. Ze stuiten op The Door to the Great Below die ze met explosieven proberen op te blazen.

Voordat ze de kans krijgen, verschijnt er opeens een monsterlijk wezen, de god Uru, die hen aanvalt. Ze zijn geen partij en al snel bevindt één van de teamgenoten zich onder de klauw van het monster. Om uit deze wanhopige situatie te geraken, schiet hij op de explosieven en knalt daarmee de deur aan flenters. Door de luchtdruk van de explosie wordt Nor van het platform weggeblazen en valt ze in het water. Vervolgens komt ze bij en wordt ze aangesproken door haar redder, Enki. Hij blijkt een Withering te zijn die aanbiedt om je te helpen. Door het opblazen van The Door to the Great Below hebben ze Uru bevrijdt. Dit is de leider van The Gods of the Great Below die ook nog eens voor de opkomst van de doden verantwoordelijk blijkt te zijn. Nor wil voor haar vrienden wraak nemen op Uru en iedere god die in de weg staat. Daarnaast wil ze The Lands of Kain bevrijden van de legers van de doden. Nor is niet enthousiast om de samenwerking met Enki aan te gaan als ze erachter komt dat hij ook een god is. Enki verdedigt zichzelf en laat zien dat ze in haar eentje niet sterk genoeg is om de goden te verslaan. Door met hem een verbond aan te gaan, krijgt ze toegang tot een dubbele Jump, Air Dash, magische aanval, een special en Rift Travel.

Flintlock The Siege of Dawn3

Een leuke wereld om te verkennen

Om The Lands of Kain te bevrijden van The Gods of the Great Below moet Nor de drie regio’s verkennen om sterker te worden. Vanaf dat moment is het tijd om op pad en op zoek te gaan naar de gehate goden. Je onderzoekt een regio en dankzij Enki kun je Skull Shrines activeren waardoor je gebruik kunt maken van Rift Travel (teleport). Zo kun je op anders onbereikbare plaatsen komen of zorgen ze voor een makkelijke weg terug. Het is buiten de gevechten altijd mogelijk om met fast travel naar de gevonden Lodestones en Campfires te reizen, zodat je je zoektocht kunt vervolgen. In de Soldier’s Satchel bewaar je alle items die je tijdens het avontuur tegenkomt zoals Books, Journals, Conscript Buttons (inruilen voor Reputation) en Coins (Sebo Match). Het loont wel om de wereld buiten de main quests te ontdekken, want de Sapper quests en side quests zorgen voor meer achtergrondinformatie, Reputation en uitrusting. De personages hier omheen worden niet echt goed geïntroduceerd en voelen wat onpersoonlijk aan, maar het is voor de items en Reputation toch de moeite waard. Onderweg praat je af en toe met Enki die soms een vraag stelt of op iets reageert, maar de gesprekken voelen nooit zo natuurlijk aan als in God of War. Al wordt het nooit zo geforceerd als in Forspoken. Wel een beetje vreemd dat Nor na het vinden van sommige materialen blijft reageren alsof het de eerste keer is.

Tijdens je tocht ontdek je Lodestones waar je kunt saven, skills kunt upgraden, restocked wordt en de vijanden weer respawnen. In de velden vind je materialen die je kunt gebruiken bij de Campsites om je melee weapons, primary firearms, secondary firearms en helmets te upgraden. Daarnaast vind je Enki Feathers (Enki upgrade), Ancestors beelden (voor Extra Modifier), Inaya Shrines (health upgrade), Breaches (opblaasbare muren) en Hamlets. Dit zijn bezette dorpen die je kunt bevrijden door de leider te verslaan. Hierdoor kunnen de mensen er weer wonen en krijg je toegang tot de coffeeshop. Hier ontvang je voor je moeite een extra healing flask en zijn er side quests te vinden door naar de Rumors te luisteren. Ook kun je hier kleding kopen (Jackets, Trousers), maar dit is puur cosmetisch en is alleen leuk voor de afwisseling. Je vindt later ook uitrusting zoals Gauntlets, Pauldrons en Helmets die verschillende Combat bonussen (Buffs) bieden en wel een toegevoegde waarde hebben.

In de velden kom je soms ook Sebo-spelers tegen. Tegen hen kun je een Sebo Match spelen voor extra Reputation. Hier is de bedoeling om met drie munten een triangel-vorm op een speelbord te vormen, terwijl de tegenstander dit probeert te voorkomen en in de tweede ronde zijn de rollen omgekeerd. In de velden vind je bij waterputten speciale munten die je kunnen helpen bij een Sebo Match. Zo kun je bijvoorbeeld met de munt van de tegenstander wisselen als deze tegen jouw munt aanligt of over een munt van de tegenstander heen springen. Het is wel vermakelijk en soms uitdagend, maar verder niet heel bijzonder. Graphics en geluid zijn aardig, maar misschien ben ik verwend door games zoals God of War en Nioh. Zo is de toegevoegde spinrag puur cosmetisch, want deze beweegt of verdwijnt niet als je erdoorheen loopt. Daarnaast stond een personage weleens met zijn benen door een tafel en dit is natuurlijk niet game brekend, maar wel een beetje slordig. Daarnaast leidt het geluid dat Enki maakt soms af als hij zich voortbeweegt en zie je hem soms aan de randen van het veld langs schieten. Dat is weleens hinderlijk, want soms verwar je dit met een aanval van een vijand terwijl er niemand is.

Flintlock The Siege of Dawn4

Toegankelijk, toch uitdagend

Flintlock is toegankelijker dan de meeste soulsbornes, want je kunt kiezen om je meer op het verhaal te storten, om je meer op de intense gevechten te focussen of om voor de gulden middenweg te kiezen. Zelf ben ik begonnen op de middenweg en dat is zeker te doen als je enige soulsborne-ervaring hebt. De gevechten tegen de gewone vijanden zijn te overleven als afwisselt tussen het verdedigen, pareren en aanvallen. Enki helpt je tijdens de gevechten door de vijanden te verzwakken (Curse) of even in de lucht te laten zweven waardoor je ze eenvoudiger kunt verslaan. Met de Curse Stones kun je Enki’s Curse uitbreiden met een extra curse zoals poison of stun. Daarnaast krijg je met verschillende Witherings toegang tot andere specials. De controls waren even wennen en zijn niet zo responsief als ik gewend ben, maar als je het gebruik van je Flintlock bij je aanvallen incorporeert voelt het steeds natuurlijker aan. Door het verslaan van vijanden verdien je niet alleen Reputation points, maar ook modifiers die voor een bonus kunnen zorgen. Dus als je duizend reputatie hebt en modifier van tien procent dan krijg je er extra honderd Reputation bij als je het collecteert met je D-pad. Je verliest de modifier als je één keer geraakt wordt. Je moet zelf uitvogelen of je deze meteen gaat cashen of de modifier probeert te vergroten, zodat je een grotere bonus kunt collecteren. Het lijkt op het banken in het programma The Weakest Link en is een leuke toevoeging.

De vijanden kunnen je zeker verrassen, maar je bent niet na twee klappen meteen dood. Je moet alleen voorzichtig te werk gaan en het niet tegen teveel vijanden tegelijk opnemen. De leiders en eindbazen zijn van een ander kaliber, maar ik heb een gevecht niet twintig of dertig keer opnieuw hoeven te proberen zoals bij Nioh wel het geval is. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de meeste vijanden te ontwijken, maar dit maakt de reis en de eindbazen onnodig moeilijk. Het verslaan van vijanden en doen van missies leveren Reputation points op die je kunt gebruiken om Powder (Flintlock), Magic (Enki’s Power) en Steel (houweel) vaardigheden te levelen en nieuwe vaardigheden vrij te spelen, je wapens te upgraden en kleding aan te schaffen. Door het doen van quests en het verkennen van de wereld vind je ook nieuwe wapens (Axes, Swords en Hammers), verschillende soorten handgranaten en Flintlock pistolen zoals de Blunderbuss die handig is tegen grote groepen. Tevens krijg je naast het musket voor de lange afstand ook beschikking tot andere lange afstandswapens (Ricochet Cannon, Hand Mortar) als je de wereld genoeg verkent. Al blijft de musket mijn favoriet door de slow-motion kill shot a la Sniper. Ondanks de paar minpunten hebben de combinatie van het verkennen van de wereld, het ontdekken van nieuwe vaardigheden en de enigszins uitdagende gevechten ervoor gezorgd dat mijn tijd in The Lands of Kain zeker een vermakelijke tijd was.

Flintlock The Siege of Dawn 1
Flintlock The Siege of Dawn 2
Flintlock The Siege of Dawn 3
Flintlock The Siege of Dawn 4
Flintlock The Siege of Dawn 5
Flintlock The Siege of Dawn 6
Flintlock The Siege of Dawn 7
Flintlock The Siege of Dawn 8
Flintlock The Siege of Dawn 9

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Flintlock: The Siege of Dawn is een vermakelijke souls-lite waar het verkennen van de wereld de moeite waard is. Het verhaal is redelijk eenvoudig, maar biedt genoeg om het tot het eind te willen volgen. De side quests van de NPC’s zijn belonend, maar bieden verder niet veel inzicht in hun karakter. Ik moest even wennen aan de controls, maar na een korte tijd begon ik in het tempo van de game te komen. De gevechten zijn uitdagend maar te doen en het gebruik van je flintlock is een goede toevoeging die echt helpt bij het verslaan van de vijanden. Ook Enki is een waardevolle hulp tijdens het avontuur door de dubbele Jump, Air Dash en zijn aanvallen tijdens de gevechten. Ik was in het begin een beetje sceptisch, maar heb me toch erg vermaakt met Flintlock: The Siege of Dawn en ga graag The Lands of Kain verder verkennen. Het is misschien niet zo goed uitgewerkt als zijn grote broers, maar ik zou het zeker geen slap aftreksel noemen.

• Prima
  • De uitdagende gevechten die nooit te moeilijk zijn
  • Flintlock pistool
  • Enki tijdens de gevechten
  • Verkennen van de wereld
  • Arsenaal van melee, firearms en granaten
  • Drie moeilijkheidsgraden
  • Enki leidt soms af door zijn bewegingen en geluid
  • Wennen aan de combat
  • Paar kleine glitches
  • Controls waren even wennen
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Flintlock: The Siege of Dawn

A44 Games

Kepler Interactive