Review: Grand Theft Auto III: 10 Year Anniversary Edition Mobile

Aangepast: 18 september 2020 12:13

Het was in 2003 toen ik als 11-jarig hummeltje geïntroduceerd werd aan Grand Theft Auto III. Waar er nu tientallen politiek correcte wenkbrauwen omhooggetrokken worden als iemand van 11 een Grand Theft Auto-game speelt, was dat toen nog niet zo'n probleem. Grand Theft Auto III zette een nieuwe standaard neer en dat verdient een re-release. Natuurlijk moet de wow-factor blijven. Daarom kan je Grand Theft Auto III nu spelen op je piepkleine iOS-apparaat.

Klein en fijn!

Waar je vroeger een grote pc voor nodig had om Grand Theft Auto III te kunnen draaien, kan nu in je broekzak. Speelt dat nog wel lekker? Ja! Over het algemeen gezien speelt de game zelfs beter op iOS dan op de pc. De langzame harde schijf van een computer is vervangen door het snelle flash-geheugen van een iOS-apparaat. De laadtijden zijn minimaal en hierdoor wordt Grand Theft Auto III, een game waar je eerst goed voor moest zitten, een game die je makkelijk oppakt en weer weglegt.

3D en goed

Van veel games op iOS vind ik het jammer dat ze in 3D zijn. Vaak genoeg is bewezen dat de besturing niet werkt. Als je een first-person shooter speelt, is het al helemaal niet te doen. Blijf lekker 2D, blijf makkelijk voor een makkelijk apparaat. Grand Theft Auto III geeft mij een grote middelvinger en laat zien dat het wel kan. De besturing werkt goed en je scherm is niet overladen met knoppen, omdat de knoppen contextueel tevoorschijn komen. Er komt bijvoorbeeld een steel auto-knop tevoorschijn als je vlakbij een auto staat. Het schieten werkt iets minder, omdat het via een automatische lock-on gaat en je personage niet altijd richt op de vijand die jij wilt beschieten.
Grafisch doet de game absoluut niet onder voor de andere versies. De PlayStation 2-versie zag er altijd een beetje onscherp en grauw uit. De iOS-versie maakt gebruik van de native resolutie van het apparaat en weet de stabiele framerate ijzersterk te behouden. Natuurlijk, de textures zijn iets minder en de draw distance is laag, maar het is absoluut geen lelijke game.

Een ongekende schat

Wat mij het meest aan Grand Theft Auto III weet te behagen, is de muziek. Mijn herinneringen aan de pc-versie zijn zo vaag dat ik me geen radiozenders voor de geest kan halen in Grand Theft Auto III. In de iOS versie zitten de radiozenders er oud en vertrouwd in. Luister bijvoorbeeld naar Flashback FM en je zult een oude bekende horen. Mijn persoonlijke favoriet is MSX FM; Oude en chille Drum 'n Bass die je misdaden een stuk leuker zullen maken!

Het eindoordeel van Alex Zweers

Op verschillende wijzen weet de iOS-versie van Grand Theft Auto III zijn voorgangers te verbeteren. Vooral de verminderde laadtijden zijn daarbij een dikke plus. Grafisch ziet het er top uit en zelfs beter dan op consoles voor die tijd. Bedenk daarbij dat de framerate constant soepel blijft en het op een native resolutie draait. Ook de radiozenders zijn geniaal en blijven, na al deze jaren, tijdloze muziek draaien. Het enige nadeel is de lock-on bij het schieten, maar de rest van de besturing werkt top. Deze game is een must-have voor de mensen die Grand Theft Auto III niet kennen, maar ook zeker het proberen waard voor de diehards, om de oude tijden te herleven!

• Nauwelijks laadtijden
  • Native resolutie
  • Soepele framerate
  • Contextuele knoppen
  • Radiozenders
  • Schieten met lock-on
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Grand Theft Auto III: 10 Year Anniversary Edition

Rockstar Games

Mobile