Luigi's Mansion 2 review - Meer gericht op nieuwkomers

-

Ik heb ondertussen genoeg verhalen gehoord over Luigi’s Mansion, maar de franchise heb ik nog nooit aangeraakt. Daardoor was Luigi’s Mansion 2 HD een mooie kans om in de franchise te stappen. Dit deel is niet bij iedereen geliefd, maar Nintendo vond het toch de moeite waard om deze 3DS-titel wat op te poetsen. We zijn namelijk elf jaar verder en daardoor kunnen nieuwkomers, zoals ik, de game op de Nintendo Switch ervaren. In deze review lees je dan ook of de HD-versie de moeite waard is en of de gameplay vandaag de dag nog steeds zo sterk is.

Luigis Mansion 2 HD Review

Luigi gaat op spokenjacht

Als je net zoals ik een nieuwkomer bent dan zal ik even kort uitlichten waar Luigi’s Mansion 2 HD precies over gaat. In de nachtelijke hemel van Evershade Valley hangt de Donkere Maan. Deze zorgt ervoor dat de spoken in de vallei weliswaar ondeugend zijn, maar geen gevaar vormen. King Boo komt echter al zwevend naar deze maan toe en zorgt ervoor dat die in meerdere stukken uit elkaar valt. Hierdoor moet Professor Klemens Wibus uit zijn herenhuis vluchten. Hij is geen onbekende, want hij onderzoekt de verschillende spoken en was ook onderdeel van Luigi’s Mansion. Om de spoken te vangen en alle stukken van de Donkere Maan weer te vinden, wordt de hulp van Luigi ingeschakeld. Deze angsthaas is het er niet helemaal mee eens, maar heeft door de pixelportatie geen keus.

De basis van de gameplay van Luigi’s Mansion 2 HD is dan ook redelijk simpel. Nadat je in het eerste level de Poltergust 5000 uit de garage hebt gehaald, kun je officieel op spokenjacht. De spoken zijn niet altijd zichtbaar en daardoor moet je rommelen aan het meubilair. Wanneer een spook verschijnt moet je deze eerst verblinden met de zaklamp, voordat je ze kunt opzuigen met de Poltergust. Er zijn verschillende spoken en daardoor zijn ze niet altijd even makkelijk te verslaan. Een spook met een zonnebril kun je niet verblinden, waardoor je eerst de zonnebril moet opzuigen. Bij elk level heb je een specifiek doel dat vaak gekoppeld is aan het gedeelte van het herenhuis. Hierdoor kun je in de eerste levels nooit het volledige herenhuis verkennen. De doelen zijn echter wel afwisselend. De ene keer moet je alle spoken vangen, terwijl je bij een ander level juist alle spinnenwebben moet verbranden en opzuigen. Het wordt ook in hapklare brokken opgedeeld, waardoor vooral de eerste levels niet al te lang zijn. Door dit systeem word je na het behalen van het doel wel direct door Professor Klemens Wibus terug naar de bunker geteleporteerd. Mocht je dus wat gemist hebben dan zul je het level opnieuw moeten spelen. Veel vrijheid krijg je dus niet en dat is eigenlijk wel een gemiste kans. Het vinden en verzamelen van muntstukken is namelijk belangrijk, want op deze manier speel je upgrades vrij voor de spookzuiger. Door de opbouw van de missies vond ik Luigi's Mansion 2 HD geen game om lang achterelkaar te spelen. Of dat nu een voordeel of nadeel is, laat ik in het midden.

Je zult sowieso een level opnieuw moeten spelen als je een verzamelaar bent. Elk level heeft namelijk een aantal geheimen. Zo zit er regelmatig een Boo verstopt die je kunt vinden. Dit is allemaal optioneel, maar als je ze allemaal weet te vangen in een bepaald herenhuis dan speel je een bonus level vrij. Daarnaast zijn er edelstenen te verzamelen. Aan het eind van een level krijg je een scherm te zien met de highscore die je hebt behaald. Wil je alle levels met drie sterren afronden dan mag je niet te veel hartjes verliezen, moet je veel geld verzamelen, het level snel afronden en uiteraard alle spoken vangen. Wil je dus de 100% halen dan ben je nog wel eventjes zoet. En als je daar geen zin in hebt, dan bieden de hoofdmissies meer dan genoeg plezier. Multiplayer is ook een optie dankzij de Tumulttoren. Hier kun je samen met drie vrienden op jacht naar spoken, terwijl je dit zo snel mogelijk probeert te doen. Je kunt de moeilijkheidsgraad en de hoeveelheid verdiepingen aanpassen, zodat er ruimte is voor beginners. Ik vond deze modus niet heel interessant, omdat ik geen fan ben van levels die op tijd gaan. Daarnaast speelde ik in mijn eentje en dat is toch een stuk minder leuk.

Leuk gedaan, maar ze hadden meer kunnen doen

Tijdens de game blijf je in de Vallei, maar je gaat wel meerdere herenhuizen in. Zo begin je in het herenhuis van de professor en daar zul je zes levels blijven. Het laatste level staat altijd in het teken van een eindbaas die je met behulp van je apparatuur en de omgeving moet verslaan. Dit is kenmerkend voor een Nintendo game en is wederom weer leuk gedaan. Al moet ik zeggen dat het besturen van Luigi niet altijd even eenvoudig is. Vooral met de Joy-Cons is het nog wel eens pittig om de zaklamp op de juiste plek te richten, omdat de besturing niet heel precies is. Om de gameplay verfrissend te houden speel je telkens nieuwe gereedschappen vrij, die je per direct moet gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld ook illusies zien, waardoor nieuwe deuren verschijnen. Met de gameplay is dus helemaal niets mis en daardoor is Luigi’s Mansion 2 HD zeker de moeite waard.

Toch had ik meer verwacht van deze HD-versie. Op grafisch vlak is de game flink opgepoetst en daardoor lijkt het meer op de stijl van Luigi’s Mansion 3. Daar valt dus niets op aan te merken, want het ziet er erg goed uit. Doordat de game nu op de Nintendo Switch te spelen is, heb je toegang tot twee thumbsticks. Hierdoor kun je Luigi en de Poltergust 5000 tegelijkertijd besturen. Daar blijft het echter wel bij en dat is jammer als we kijken naar de prijs die Nintendo vraagt. Vooral omdat ze er ook voor hadden kunnen kiezen om het eerste deel op te poetsen. Dan had je een mooie bundel gehad met de eerste twee games. Het was vroeger heel normaal dat levels geen checkpoints hadden en dat je niet zelf de game kon opslaan. Vandaag de dag is dat een ander verhaal en het was dan ook tof geweest als ze checkpoints hadden toegevoegd. Al was het er maar eentje geweest per level. Nu moet je een level compleet overdoen als je sterft of de game afsluit. Vooral het laatste is vervelend, want je moet er nu voor zorgen dat je de tijd hebt om een level af te ronden. Tenzij je natuurlijk de game gewoon laat draaien. Wat op een gegeven moment ook storend wordt, zijn de berichten van professor Klemens Wibus. De levels zijn niet al te lang en elke keer als je lekker in de flow zit, komt hij met een bericht. Je moet opnemen, want hij geeft informatie en hints om verder te komen. Aan het eind van een level moet je weer een hele dialoog met de professor aangaan. Er zijn momenten geweest dat dit voor mijn gevoel langer duurde dan het level dat ik net had afgerond. En als nieuwkomer wilde ik niet alle dialogen direct doorspoelen. Ze hadden dus de berichten tijdens het spelen wel wat mogen inkorten of de optie kunnen geven om het te verwijderen. De meeste hints kun je namelijk zelf wel uitvogelen.

Luigis Mansion 2 HD Review 1
Luigis Mansion 2 HD Review 2
Luigis Mansion 2 HD Review 3
Luigis Mansion 2 HD Review 4
Luigis Mansion 2 HD Review 5

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Nintendo heeft Luigi's Mansion 2 HD overduidelijk goed opgepoetst en daardoor zien de levels er strak uit. Verder is er weinig veranderd en daardoor voelt de game nog steeds niet modern aan. Het is fijn om met twee thumbsticks Luigi en de spookzuiger te kunnen besturen, maar het had net wat preciezer gemogen. Daarnaast zijn er geen checkpoints aanwezig, waardoor je verplicht bent om een level af te maken. De missiestructuur van Luigi's Mansion 2 HD is in theorie prima, maar de professor zorgt voor te veel onderbrekingen en je wordt automatisch weer naar de bunker geteleporteerd. Hierdoor word je snel uit de flow gehaald en aangezien Elving Glad de neiging heeft om nogal veel te praten voelt dit soms langer aan dan de gameplaysessies. Het is jammer dat ze dit niet hebben verminderd. Mocht je de game hebben voor de 3DS dan is het prijskaartje wel erg hoog. Sowieso was het mooier geweest als ze Luigi Mansion erbij hadden gepakt. De gameplay zit echter sterk in elkaar en het is zeker een leuke introductie voor nieuwkomers. De verschillende herenhuizen en spoken zorgen voor afwisselende levels, waarin genoeg te verzamelen valt. Je moet er rekening mee houden dat je sowieso al vijftien uur bezig bent met Luigi's Mansion 2 HD. En dat biedt een mooie en humoristische singleplayer ervaring. Het is dus een prima remaster, maar Nintendo had er meer uit kunnen halen.

• Humoristische spoken
  • Genoeg afwisselende levels
  • Grafisch goed opgepoetst
  • Gameplay zit sterk in elkaar
  • Extra verzamelobjecten en doelen
  • Levels hebben geen checkpoints
  • Besturing had preciezer gemogen
  • Te veel onderbrekingen van Klemens Wibus
  • Aan de dure kant

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

In dit artikel

Packshot Luigi's Mansion 2

Ontwikkelaar: