Madden NFL 25 review - You know the drill

-

Het is een nieuw jaar en dat betekent natuurlijk ook de broodnodige nieuwe ronde aan sportgames. Waar College Football 25 het sportseizoen wist af te trappen, is het Madden NFL 25 die de herintreder opvolgt. De razend populaire sportgame is een jaarlijkse must-have voor de football-fan, maar het kan zomaar zijn dat Electronic Arts doet blijken dat Madden achterloopt op diens eigen concurrent, College Football 25. Is het tijd om de game een jaartje over te slaan en toch wat meer tijd in de College-variant te pompen? We zoeken het uit in de Madden NFL 25 review voor de PlayStation 5!

Madden NFL 25 Review

Madden NFL 25 – You know the drill

Madden, wat kunnen we over de franchise zeggen dat niet al lang bekend is? De populaire American Football-game krijgt een jaarlijkse release en de trend wat betreft cijfers is helaas een neerwaartse. Niet per se omdat het een slechte game is, integendeel zelfs. Het probleem is echter dat de franchise weinig vernieuwing kent. Niet iets dat we ontwikkelaar EA Triburon kunnen aanrekenen. Het is namelijk een verplicht nummertje op de kalender en hoe veel innovatie kan een ontwikkelaar introduceren in slechts een jaar ontwikkeltijd? Afijn, je kunt het al raden, wat betreft innovatie laat Madden NFL 25 wederom de bal vallen. Het is simpelweg Madden en voor veel mensen is dat al genoeg, zeker wanneer je nieuw bent met de games. Toch blijft het knagen, want wanneer gaan we nou een gigantische wijziging zoals in die andere EA Triburon-game, College Football 25 zien?

Anyway, Madden 25 bevat wederom alle elementen die we inmiddels wel mogen verwachten van de franchise. Vorig jaar had ik grote kritiek op de Superstar-modus en UI, dat is dit jaar gelukkig iets beter. Nog steeds is de Superstar-modus wat betreft verhaal (of het gebrek daaraan) saai, maar er is in ieder geval iets meer te doen wat reden geeft om door te spelen. Het is echter voornamelijk de UI waar Madden 25 de grootste winst weet te behalen. Niet alleen is deze lekker vloeiend, hij is ook nog eens overzichtelijk. De performance is ook vele malen beter, maar let op, er zijn namelijk drie verschillende settings. Prioriteer in ieder geval niet de graphics, want dan lopen matches om de haverklap vast! Een groot minpunt, als je het mij vraagt, maar op performance mode loopt de game als een zonnetje.

Madden NFL 25 Review1

Ultimate Team needs your help

Ik denk dat we voor een groot deel van deze review kunnen terugverwijzen naar de Madden NFL 24 review. De gameplay is nog altijd sterk, de soundtrack is waanzinnig en de game ziet er meer dan prima uit. Wat betreft presentatie is er zelfs een grote verbetering. Ditmaal is er namelijk niet één duo dat de matches van commentaar voorziet, maar drie! Dit betekent veel meer afwisseling in voice lines en geeft een meer dynamisch gevoel aan de game days. Ook de presentatie is wat ons betreft prima. Animaties zijn getweakt, hits hebben meer impact en er zitten meer plays in ter variatie van de gameplay.

Franchise-mode kent eigenlijk weinig verandering, heb je die van vorig jaar gespeeld, dan heb je deze eigenlijk ook wel gezien. Niet per se erg, de modus doet wat het moet doen, maar verwacht er niet te veel van. En dan hebben we nog Ultimate Team. Ken je de modus? Je weet wel die ene die altijd het meest prominent aanwezig is in alle EA Sports-games. Het is een prima modus, maar om de een of andere reden bekruipt mij het gevoel dat de nadruk er dit jaar wel erg bovenop ligt. Met meerdere popups dat ik nu echt het nieuwe seizoen moet spelen en dat ik nieuwe packs kan halen, werkt bijzonder sterk op mijn zenuwen.

Madden NFL 25 Review2

Madden NFL 25 lijkt zijn mojo ietwat gevonden te hebben. EA Triburon lijkt naar de playerbase te luisteren en mondjesmaat feedback te verwerken in deze nieuwe release. De game is in ieder geval (op de juiste setting) stabiel en kent voornamelijk op het gebied van presentatie en UX wat verbetering. In de kern is het echter nog altijd Madden en dat betekent dat de veteraan direct bekend is met de game, in zowel positieve- als negatieve zin. De game kan op veel gebieden nog wat liefde gebruiken, zo zou ik het liefst zien dat de Superstar- en Franchise modi meer liefde krijgen, want dat verdienen ze.

• Stabiel
  • Sterke verbetering in UX en UI
  • Meer presentatie duo's