EA Sports College Football 25 review - Licentie heaven

-

America staat bekend om zijn waanzinnig sportcultuur. Hele weekenden kunnen besteed worden aan het volgen van honkbal, lacrosse, ijshockey en natuurlijk American Football. En dan hebben we het niet specifiek over bijvoorbeeld de MLB, NHL of NFL, maar ook over al die divisies daaronder en zelfs de collegescene. Het is alweer tien jaar geleden dat Electronic Arts de laatste NCAA-game uitbracht, maar we zijn weer helemaal terug in de schoolbanken met EA Sports College Football 25! Is dit echter een Madden reskin of schuilt er meer in de game dan slechts een roster change? We zoeken het uit in de College Football 25 PlayStation 5 review!

College Football 25 Review2

College Football 25, licentie heaven

College Football, het is nogal een ding in de Verenigde Staten van Amerika. Alle grote colleges hebben wel een team met een eigen naam, mascotte, stadion, logo, uitstraling en natuurlijk een lading aan spelers. Dat een game zoals EA Sports College Football 25 in deze vorm bestaat, is überhaupt al een hele prestatie. Electronic Arts zag namelijk dermate veel potentie, dat ze alle team en spelers (meer dan 10.000!) licentiekosten hebben betaald, en dat kan niet mals zijn met ruim 125 teams in de game! Nu moet ik direct aanstippen dat lang niet alle teams evenveel details kennen wanneer het aankomt op design, maar de licentie is in ieder geval voor elkaar.

Afijn, College Football 25 is dus eveneens afkomstig uit de stallen van Electronic Arts. Het is dan ook vrij eenvoudig om de aanname te maken dat College Football een directe reskin is van Madden 24. En nu is dat tot op zekere hoogte ook zo. Het spel betreft immers dezelfde sport en in dit geval gaat de vlieger “If it ain’t broke, don’t fix it” op. College Football 25 bevat echter meer dan genoeg gameplayopties om zijn eigen game te rechtvaardigen. Zo is het design compleet anders, zijn het totaal andere spelers en is de presentatie flink op de schop gegooid. Dat betekent nieuwe stadions, nieuw publiek en vooral heel erg veel nieuwe voicelines voor de twee duo’s aan commentatoren. Het is overduidelijk dat er een gepassioneerd team aan de game heeft gewerkt. Esthetisch scoort de game hoog, maar is dat inhoudelijk ook het geval?

College Football 25 Review1

Studentikoos

Om maar direct met de deur in huis te vallen, College Football 25 is geen slechte game. De gameplay steekt prima in elkaar en het is logisch dat de gigantische markt aan studenten aanslaat op deze nieuwe titel. Er lijkt echter veel tijd in het optische te zijn gestoken waardoor dingen zoals UI en diepgang naar de achtergrond zijn geschoven. De game kent in principe een drietal modi, bestaande uit: Dynasty, Ultimate Team en Road to Glory. Drie totaal verschillende modi waarbij het vooral Dynasty is die de meeste diepgang weet te bieden. Dynasty plaatst je in de schoenen van de Head coach, Offensive coach of Defensive coach. Jij gaat over het aanwinnen van nieuwe spelers en dat doe je door bijvoorbeeld scholarships toe te kennen of door ze direct te benaderen. Dit is nogal een klus, want met zoveel verschillende scholen is er concurentie zat. Een verkeerde move en je kunt je draft zo de prullenbak in mieteren. Daarnaast ga je over de opstelling, stel je het playbook samen, voer je de regie op het veld en kan je een team bouwen dat aansluit op jouw speelstijl.

Road to Glory is een waanzinnig gamemodus, maar dan vooral in potentie. Wat er nu staat is namelijk behoorlijk eentonig en eigenlijk helemaal niet zo leuk. Bij aanvang kiezen we uit een positie op het veld. Vervolgens bepaal je wat voor achtergrond je hebt. Hoe meer sterren je jezelf toewijst, hoe hoger je overall score is en hoe eerder je dus op het veld staat. Je bent echter student en beschikt daardoor over een beperkte tijd. Je dient je GPA (schoolprestaties) op niveau te houden, maar ook de hechting met het team niet te verliezen. Door wekelijks punten toe te wijzen aan bepaalde doelstellingen krik je je cijfer op, win je vertrouwen van het team, vergroot je je merkwaarde of verdien je experience. Het probleem is echter dat dit simpelweg resource management is via menu’s. Er is vrijwel geen interactie en je werkt praktisch wekelijks hetzelfde schema af, behoorlijk saai dus. Ook qua plays is deze modus bijzonder gelimiteerd. Gezien jij de coach niet bent, dien je de door de fictieve coach gekozen plays te runnen. Je kunt een x-aantal keer meer plays ontgrendelen, maar dat wil lang niet altijd betekenen dat dat de juiste play is, zeker niet wanneer je al ziet dat dit niet de juiste plays zijn. Hierdoor verlies je controle over het spel en dat kan frustratie opwekken.

En dan rest ons nog Ultimate Team. Moeten we het daar echt lang over hebben? Ultimate Team is Ultimate Team en dat betekent dat deze prominent naar voren komt en praktisch wordt opgedrongen. Het is de EA cashcow en die zal niet zo snel van vorm veranderen. Kortom, we spelen challenges, verdienen nieuwe items en doen het riedeltje keer op keer. Weinig interessants, maar leuk voor de liefhebber.

College Football 25 Review3

Stoeien met de UI

Als laatste puntje moeten we toch nog even de speelbaarheid van de game aanhalen. Madden is een begrip binnen het gaminglandschap en College Football 25 lijkt daarop mee te willen liften. Nu kunnen we denk ik wel aannemen dat deze game en Madden veel overlap hebben wat betreft playerbase, maar erg instapvriendelijk is deze game niet. Er is weinig uitleg en de tutorials bieden veelal weinig soelaas. Voor mij geen probleem, maar voor nieuwkomers lijkt mij dat wel. Daarnaast moet je alles ook nog maar eens zien te vinden. Van het hoofdmenu tot de vele opties in de diverse modi, de game is bezaaid van submenu’s en verborgen tabjes.

Daarnaast is het op het veld ook zoeken. Energiebalkjes, routes, opties en weet ik veel wat allemaal zijn dermate klein of onduidelijk dat je je af en toe geen raad weet met wat er nou precies allemaal te zien is. Het lijkt haast of de game vooral getest is op monsters van televisies waarbij spelers op ongeveer dertig centimeter van het scherm zaten, want vanaf de bank zie ik vrijwel niets. Is het dan echt allemaal zo slecht? Nee, er zitten juist ook weer toffe dingen in College Football 25. Zo is het mooi om te zien dat een kicker na een slechte kick onzeker raakt en daardoor risico loopt om de volgende ook te verprutsen. Ook is de ambiance in het stadion vele malen beter dan zijn professionele tegenhanger. Stadions die bijvoorbeeld bekend staan om het vele geluid kent een meter die spelers van slag maakt naarmate het geluid toeneemt. Druk je dit de kop in met waanzinnige plays, dan neemt het geluid af of juist toe om de teams aan te moedigen.

College Football 25 Review4

College Football 25 is een aangename introductie tot de bruisende sport genaamd American Football. De game ziet er esthetisch waanzinnig uit en het is bewonderingswaardig dat de game zoveel licenties kent. Er heerst een compleet andere sfeer dan in Madden. Toch kent de game ook veel overeenkomsten. Zo is de gameplay relatief hetzelfde, maar dat is logisch gezien het dezelfde sport is. Het is echter jammer dat de game eigenlijk helemaal niet zoveel diepgang kent. Road to Glory is simpelweg saai en Ultimate Team kennen we inmiddels wel. Daarnaast kan de UI wat aandacht gebruiken. Menu’s zijn onoverzichtelijk, de muziek komt je op een gegeven moment de strot uit en indicators op het veld zijn vrijwel onleesbaar op afstand. Dat gezegd hebbende, College Football 25 kent een gigantische potentie en het is dan ook wachten op de volgende iteratie die vast een grote stap vooruit maakt.

• Prima
  • Dynasty modus
  • Prima gameplay