Gameliner logo 20 jaar

Metal Gear Solid Delta: Snake Eater review - De optimale versie

-

Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2004) is een action adventure stealth game die oorspronkelijk op de PlayStation 2 is uitgekomen. De game is geschreven en geregisseerd door Hideo Kojima. Dit was zijn vijfde Metal Gear game en dit deel diende als prequel op de gehele Metal Gear serie. Na alle avonturen met de verschillende Metal Gear games neemt Kojima je mee naar het begin van de saga waar je ontdekt hoe Snake uiteindelijk de titel van The Big Boss heeft verkregen. Metal Gear Solid 3: Snake Eater toont de originaliteit van Kojima en wordt gezien als één van de beste games aller tijden door het verhaal en zijn impact, de voice acting, de visuele pracht, de personages en de gameplay. Na Kojima’s vertrek bij Konami over de commotie rondom Metal Gear Solid V: The Phantom Pain leek het gedaan met de Metal Gear Solid serie. Toch werd het onmogelijke mogelijk, want Konami bracht naar buiten dat Konami Digital Entertainment en Virtuos aan een remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkten. Omdat dit logischerwijs zonder de hulp van Hideo Kojima ging gebeuren, was ik in het begin voorzichtig enthousiast. Door de getoonde trailers van Metal Gear Solid Delta: Snake Eater en de indrukwekkende lijst van games waar Virtuos aan gewerkt heeft, werd ik enigszins gerustgesteld. Of de remake het origineel recht doet en in zijn waarde laat, maar ook iets toevoegt kun je lezen in de review van Metal Gear Solid Delta: Snake Eater.

Alles begon met de Virtuous Mission

Als je niet bekend met origineel bent, kan dit volgende gedeelte SPOILERS bevatten, maar alleen over de opzet van het verhaal in de Virtuous Mission. In Metal Gear Solid Delta: Snake Eater volg je de CIA-agent Naked Snake tijdens zijn eerste officiële operatie in het veld. De Virtuous Mission speelt zich af in 1964 (meer dan dertig jaar voor de gebeurtenissen uit de originele Metal Gear) waar Snake naar Tselinoyarsk in de Sovjet-Unie wordt gestuurd. Tijdens deze missie wordt hij bijgestaan door zijn leidinggevende Major Zero, medisch adviseur Para-Medic en zijn voormalig mentor The Boss. Snake moet de Russische wetenschapper Sokolov, een prominente raketgeleerde, uit de handen van de Russen bevrijden. Die was al twee jaar geleden overgelopen naar de Verenigde Staten, maar de Amerikaanse regering werd gedwongen om hem terug te sturen om de wereldvrede te bewaren. De CIA heeft informatie dat Sokolov aan het hoofd van een geheim militair project staat waar hij een tank met nucleaire wapens, The Shagohod, aan het produceren is. Deze uitvinding zou de Koude Oorlog beëindigen, maar niet ten gunste van de Verenigde Staten en daarom wordt Snake eropuit gestuurd om Sokolov opnieuw te bevrijden en hem terug naar de Verenigde Staten te brengen.

Het kost Snake niet veel moeite om Sokolov te vinden, maar tijdens hun tocht naar de vrijheid worden ze tegengehouden door The Boss. Zij vertelt dat ze naar de USSR overloopt en samen met Colonel Volgin gaat werken die achter de schermen tegen het beleid van Khrushchev ingaat. Ondertussen neemt haar voormalige COBRA-unit Sokolov gevangen. Tijdens een fysieke confrontatie met The Boss moet Snake het onderspit delven en eindigt hij dodelijk gewond in de rivier waar de stroming hem meeneemt. Volgin eigent de Shagohod toe en maakt gebruikt van een Davy Crockett Nuclear Shell om de locatie waar de Shagohod werd ontwikkeld te vernietigen en de diefstal te verdoezelen. In de nasleep beschuldigt Khrushchev de Verenigde Staten van de aanval, omdat het vliegtuig waaruit Major Zero zijn operatie leidde dicht bij de ramp in de buurt was. Om een volledige nucleaire oorlog te voorkomen moet Amerika aan Khrushchev bewijzen dat Volgin hiervoor verantwoordelijk was. Snake en Major Zero krijgen een laatste kans om de naam van Amerika te zuiveren en hun eigen executie te voorkomen. Hierdoor krijgt Snake de opdracht om Volgin tegen te houden, de Shagohod te vernietigen en zijn mentor The Boss te elimineren. Operatie Snake Eater is begonnen.

Metal Gear Solid Delta Snake Eater4

Something old, something new

Konami Digital Entertainment en Virtuos hebben geprobeerd Metal Gear Solid 3: Snake Eater te respecteren door een remake te maken die trouw aan het origineel is, maar ook substantiële dingen verbetert en nieuwe features toevoegt. De game opent met een waarschuwing dat sommige uitingen misschien gedateerd zijn, maar wel in zijn originele vorm zijn gehouden om zo trouw mogelijk aan het origineel te blijven. Daar ben ik blij om omdat die onderdelen bij het vertelde verhaal horen en nou ook weer niet zo aanstootgevend zijn. Het leek mij ook een duidelijke verwijzing en een knipoog van Kojima naar James Bond. Dat is zeker zo met het openingsnummer van de game. Ik vreesde even dat het openingsnummer (Snake Eater) niet in de game zat, omdat je begint met een statisch startscherm. Maar ook hier zijn de ontwikkelaars zorgvuldig met het bronmateriaal omgegaan, want deze wordt net zoals in het origineel pas beschikbaar na het behalen van de Virtuous Mission. Deze aangepaste versie van Snake Eater wordt wederom prachtig vertolkt door Cynthia Harrell en geeft de game een James Bond-achtige sfeer. Ik ben blij dat ze hiervoor gekozen hebben, want het bracht mij in nostalgische sferen en blijft een perfecte intro op de game.

Voordat je begint met het verhaal, krijg je de vraag of je al eerder een MGS-game hebt gespeeld en welke jouw voorkeur heeft. Elke keuze levert zijn eigen beloningen op die na het uitspelen van de game beschikbaar worden (Uniform/Face Paint). Vervolgens kun je kiezen tussen twee vormen van besturing. Legacy Style reproduceert de klassieke besturing en gameplay systemen uit de eerste twee Metal Gear Solid games waarbij de camera op een vaste positie staat. New Style biedt een besturingstype dat meer overeenkomt met de huidige actie games en de nieuwere Metal Gear games. Zo kun je de camera met R3 vrij bewegen, makkelijk wisselen van third person naar first person view, je wapens gebruiken a la MGS V-style en kun je het snipergeweer en de RPG tijdens het lopen gebruiken. Ik heb voor de New Style gekozen, omdat ik de oude besturing ken en de nieuwe features grondig wilde testen. Toch heb ik na het voltooien van de game ook even de Legacy Style geprobeerd en dat voelde hierdoor enigszins vreemd en gedateerd aan. Het is wel fijn dat Konami beide opties aanbiedt, zodat het voor die-hards en nieuwkomers allebei aantrekkelijk is. Zelf moest ik ook even wennen aan de nieuwe besturing, maar het geeft de game zeker een moderne feel en is hierdoor toegankelijker voor een breder publiek. Het helpt ook dat de bonus feature Snake vs. Monkey vanaf het begin te spelen is, want het is niet alleen grappig en leuk om te doen. Het helpt ook om aan de besturing te wennen.

Na het uitspelen van de main game zijn ook andere bonussen beschikbaar zoals een Demo Theater met alle vrijgespeelde cutscenes die je tijdens je missie bent tegengekomen. Daar kun je zien dat er voor sommige situaties meerdere cutscenes zijn en dat je deze kunt vrijspelen door andere keuzes te maken. De Camouflage en Food Collection bevatten alle gevonden Outfits/Face Paints en voedsel die je tijdens je playthrough hebt gevonden. In de Records & Titles kun je je resultaten en behaalde titels bekijken. Het Secret Theater biedt korte cutscenes die de draak met de serie steken. Zo is er een trailer van Metal Gear Sigint waar Snake de bijrol krijgt en Sigint de held van het verhaal is. Dit is zeker leuk gedaan en goed voor een glimlach. Ook geeft het een extra reden om de vijanden met Hold-Up te verrassen en te intimideren, want dat is de enige manier om de 8mm filmrollen te bemachtigen en de Secret Movies vrij te spelen. Pas wel op, want als je de vijand uitschakelt of verdooft, breekt de 8mm filmrol en mis je de kans om deze te verkrijgen. Ik heb ze nog niet allemaal gevonden, maar gelukkig vind je bij Tips enkele hints waar je de vijanden met de 8mm filmrollen ongeveer kunt vinden. Daarnaast ben ik ook naar de verrassende onverwachte ontdekkingen en details die ik nog ga tegenkomen. Ook komt er ook een nieuwe online modus, Fox Hunt, maar die wordt ergens in de herfst pas beschikbaar.

Metal Gear Solid Delta Snake Eater5

Something borrowed, something green

Aan het verhaal van Metal Gear Solid Delta: Snake Eater is niet gerommeld. Dat lijkt mij een wijze keuze van Konami, want Hideo Kojima heeft een solide basis gelegd. Al heb ik bij sommige scenes het idee dat deze iets zijn uitgebreid met meer informatie, maar misschien laat mijn geheugen mij in de steek. Toch zijn er veel dingen wel aangepast. Zo hebben ze de game opnieuw van de grond af opgebouwd in Unreal Engine 5. Hierdoor krijgt de game 4K resolutie en dynamische cutscenes waardoor deze er fantastisch uitziet. Deze grafische upgrade vergroot de immersie en dit wordt ondersteund door de nieuwe 3D-audio. Daarnaast kun je nu kiezen tussen de Quality en Performance modus. In de toegevoegde Photo modus kun je de prachtige omgevingen of je sneaky acties vastleggen en met je vrienden delen. Het gebruik van de camo is ook vereenvoudigt door het Quick Access menu. Zo hoef je dus niet steeds de game te onderbreken om naar de Survival Viewer te gaan. Dit geldt ook voor het radio menu, zodat je in game om hulp kunt vragen. Je kunt nu ook de radiogesprekken versnellen zonder de audio van de personages te verliezen. Hierdoor hoef je de lange gesprekken niet uit te zitten, maar kun je snel het belangrijkste meepikken. Ook is er een kompas toegevoegd, zodat je weet welke kant je op moet gaan. Al kun je hierdoor niet gebruikmaken van andere items waardoor je wel extra moet oppassen.

Naast de verbeterde graphics heeft Metal Gear Solid Delta: Snake Eater heeft coole details waardoor je merkt dat er veel aandacht aan besteed is. Zo hebben de CQC-moves nieuwe animaties gekregen en blijft de opgelopen schade aan Snake en zijn outfit tijdens je playthrough zichtbaar. Ook is het mogelijk om je camo permanent te beschadigen. Zo kun je de afgelegde weg in wonden en andere beschadigingen terugzien. De Camo Index wordt beïnvloed door modder en dit blijft op Snake zitten tot het opdroogt en van je afvalt of als je van camo wisselt. Het gras waar je doorheen kunt kruipen, is veel voller waardoor je echt moeite moet doen om iets te kunnen zien. Hierdoor werd ik genoodzaakt om de motion detector of andere items te gebruiken die ik in het origineel niet nodig had. Het enige wat soms een beetje moeite kostte, was het kruipend omdraaien in een kleine ruimte. Daarnaast was er een detail waarvan ik niet weet of het in het origineel zat. In het begin van de game schoot ik met mijn wapen zonder suppressor op een slang en op de achtergrond hoor je het paard van The Boss hierop reageren. Dit soort details maken de game bijzonder en geven in dit geval alvast een hint wat je te wachten staat.

In de velden zitten net zoals in het origineel weer vierenzestig Kerotans op obscure locaties verstopt. Ze lijken weer op dezelfde plaatsen als het in origineel te staan en om ze te activeren moet je ze beschieten, zodat ze geluid beginnen te maken. In Metal Gear Solid Delta zijn er ook vierenzestig nieuwe wezens te vinden. De GA-KO’s zijn kleine gele eendjes die ook in de velden verstopt zitten en je op dezelfde manier activeert. Gelukkig kun je in het pauzescherm zien of er nog Kerotans of GA-KO’s in de velden aanwezig zijn door middel van een vinkje bij hun afbeelding. Toch blijft het tijdens de drukke actiescenes een uitdaging om ze te vinden en ook nog te raken tijdens alle hectiek. Helaas liep ik tijdens mijn playthrough ook tegen een paar problemen op. Ik weet niet of dit komt door het herladen van een checkpoint of een andere reden heeft, maar na het gevecht tegen Ocelot start je meteen in de grot zonder de afsluitende cutscene na het duel. Ik kwam na het doorlopen van de grot weer hetzelfde probleem tegen, want er volgde ook geen cutscene voor het gevecht tegen The Pain. Daarnaast hoorde ik na het herladen van een save de audio van de voorgaande cutscene tijdens het spelen. Gelukkig was dit een eenmalige gebeurtenis en was dit probleem te verhelpen door de game af te sluiten en opnieuw op te starten.

Metal Gear Solid Delta Snake Eater 1
Metal Gear Solid Delta Snake Eater 2
Metal Gear Solid Delta Snake Eater 3
Metal Gear Solid Delta Snake Eater 4
Metal Gear Solid Delta Snake Eater 5
Metal Gear Solid Delta Snake Eater 6
Metal Gear Solid Delta Snake Eater 7
Metal Gear Solid Delta Snake Eater 8
Metal Gear Solid Delta Snake Eater 9
Metal Gear Solid Delta Snake Eater 10
Metal Gear Solid Delta Snake Eater 11

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Metal Gear Solid Delta: Snake Eater is een solide game die het origineel in ere houdt, maar ook genoeg Quality of Life upgrades biedt. Het lijkt een goede keuze van de ontwikkelaars om niet met het verhaal te rommelen en hun aandacht op andere dingen te richten. De game ziet er fantastisch uit, klinkt geweldig en de aandacht voor de details geven de game een nieuwe dimensie. De mogelijkheid om te kiezen tussen New Style en Legacy Style maakt de game toegankelijk voor de die-hards en voor de nieuwkomers die misschien modernere controls verwachten. Ape vs. Monkey is vermakelijk en helpt met het in de vingers krijgen van de besturing. De andere extra’s content is interessant om vrij te spelen en dat geldt zeker voor de Secret Movies. Konami laat regelmatig in de titelsong en credits terugkomen dat Hideo Kojima voor de originele versie verantwoordelijk is geweest. Dat doen ze op een nette en respectvolle manier, en dit lijkt op een vriendelijke benadering. Als ze in de toekomst een andere Metal Gear Solid willen remaken dan moet dat goedkomen, zolang ze maar niet afwijken van het geweldige bronmateriaal waar de game zijn sporen mee verdient heeft.

  • Perfect
  • Geweldig verhaal
  • Interessante personages
  • Prachtige graphics en 3D-audio
  • Keuze uit New en Legacy Style
  • Moderne besturing
  • Details in deze versie
  • Radio en Camo shortcuts
  • Extra content
  • 8mm filmrollen en Secret Videos
  • Soms lastig om je in prone positie om te draaien
  • Audio van cutscene was te horen tijdens het spelen
  • Geen cutscene na belangrijke gebeurtenis
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot METAL GEAR SOLID Δ: SNAKE EATER

Ontwikkelaar:

Konami

Uitgever:

Konami

Release:

28 augustus 2025

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord