Review: Monster Hunter Stories Nintendo 3DS

Aangepast: 17 maart 2024 21:12

Na verscheidene Monster Hunter-games waarin het, zoals de naam al doet vermoeden, de bedoeling is dat je op monsters jaagt, heeft Capcom besloten om van Monster Hunter Stories een spin-off te maken. Dit is niet de klassieke Monster Hunters zoals we die allen kennen. Nee, in Monster Hunter Stories jaag je niet op monsters, maar verzamel je ze om een ultiem team samen te stellen. Lukt het jou om alle monsters te verzamelen?

Verzamel alle monsties

De game begint met een intro, waar je alvast kennis maakt met een aantal personages die een rol gaan spelen in jouw avonturen. Je bent samen met twee vrienden in het verboden deel van het bos. Hier wordt je alvast ingeseind dat het niet een standaard Monster Hunter-avontuur wordt. Ze hebben het hier namelijk over het worden van een Monster Rider en niet over het worden van een Monster Hunter, zoals je misschien juist wel zou verwachten bij het lezen van de titel. Zodra deze dialoog is voltooid krijg je de kans om je eigen character samen te stellen. Hierbij kun je kiezen uit geslacht, huidskleur, verschillende gezichten, ogen, haarstijlen en kleuren. Ook kies je hier je naam. Zodra je terugkeert naar het dorp, wordt deze aangevallen door een monster geïnfecteerd met de 'Black Blight'. Dit is waar de rest van de game om draait. Zodra dit voorbij is begint het spel dan ook echt.

Het begin van het verhaal speelt zich af in een dorpje uit dezelfde wereld als de voorgaande Monster Hunter-games. Hier leer je meteen meer over de historie van het dorp, en het verschil tussen deze game en de eerdere varianten, namelijk dat je in dit geval samenwerkt met de monsters, hier 'Monsties' genoemd. Een flinke verandering want eerst ging het voornamelijk om het verslaan van de monsters. Bij aanvang krijg je een Monstie toegewezen, en niet veel later kom je erachter dat je je team kan uitbreiden door eieren te vinden en deze uit te broeden. Iedere Monstie heeft zijn eigen krachten en speciale vaardigheden, waardoor het belangrijk is om goed te kiezen welke je in je team plaatst. Maak je de verkeerde keuze, dan kan je tegen obstakels oplopen die je met een andere samenstelling wel had kunnen overwinnen.

Beleef avonturen met je kattige sidekick

Monster Hunter Stories is een RPG, en dat valt op vanaf het eerste moment. Er is erg veel tijd gestopt in het verhaal. Een RPG is natuurlijk niet compleet zonder hulpjes en ook in Monster Hunter Stories heb je uiteraard zo'n sidekick waarmee je, samen met je verzamelde Monsties, de wereld doorkruist. In ieder deel van de wereld vind je weer nieuwe Monsties met eigen krachten en zwakheden. Door middel van quests ontrafel je gaandeweg de speelsessie meer en meer van het verhaal. In het begin krijg je opdrachten van 'n ster, maar naarmate je in het verhaal vordert, krijg je ook moeilijkere quests van meer sterren. Hiervoor moet je wel alle story quests hebben voltooid van het vorige niveau. Dat wil zeggen dat je dus eerst de makkelijkere quests moet uitvoeren voordat je doorgaat naar de volgende reeks. Dit wordt aan elkaar geregen door kleine 'cinematics' voorzien van Japanse voice acting. Gelukkig is de voice acting voorzien van Engelstalige ondertiteling, dus je krijgt gewoon mee wat er gezegd wordt.

Naast de story quests kan je ook subquests aannemen. Deze opdrachten bestaan vaak uit het verzamelen van ingrediënten/voorwerpen of het verslaan van een bepaald aantal monsters. Hier krijg je dan ook een beloning voor, bijvoorbeeld geld of items die je kunt gebruiken tijdens gevechten.

Nieuw gevechtssysteem

Naast een nieuw verhaal presenteert Capcom ook een nieuw gevechtssysteem voor Monster Hunter Stories. In tegenstelling tot vorige games, speel je hier met een turn-based mechanisme. Je wordt in een gevechtsscène geplaatst, waar je samen met 'n Monstie tegen 'n tot drie andere Monsties strijdt. Hier krijg je een scherm met verschillende opties te zien. Zo kun je items gebruiken, je Monstie wisselen, aanvallen of een special attack gebruiken. Dit is het enige wat je bepaald, je Monstie kiest namelijk zelf wie hij aanvalt, wel kun je een eventuele special attack beïnvloeden.

Binnen deze opties zijn er weer verschillende mogelijkheden. Iedere Monstie heeft namelijk een bepaald gevechtspatroon. Deze patronen moet je ontdekken en onthouden om het gevecht te winnen. Iedere mogelijkheid heeft een sterk punt en een zwak punt. Zo heb je de power attack, die sterker is dan een technical attack, een technical attack die sterker is dan een speed attack, en een speed attack die sterker is dan de power attack. Een soort steen-papier-schaar dus. Dit maakt de gevechten een stuk uitdagender.

Het eindoordeel van Naomi Veldhuis

Monster Hunter Stories wist aan mijn verwachtingen te voldoen, maar dit is alleen omdat ik al wist dat het qua gameplay toch zou verschillen van de originele Monster Hunter-games. Een echte Monster Hunter-fan zou dus best wel eens teleurgesteld kunnen raken bij het spelen van het spel. Het verhaal zelf vind ik erg goed, ze hebben gezorgd voor leuke characters met veel woordgrappen en avontuur. Daarbij zijn er veel verschillende gebieden om te verkennen. Helaas deed het vechten zelf me toch echt te veel aan Pok'mon denken, aan het begin wel uitdagend, maar uiteindelijk ging het vechten me na een aantal uurtjes toch wel vervelen en probeerde ik op een gegeven moment zoveel mogelijk monsters te ontwijken. Dan moest ik in ieder geval niet met ze vechten en kon ik zo snel mogelijk door naar het volgende deel van het verhaal. Ondanks dit laatste heb ik wel echt kunnen genieten van Monster Hunter Stories en is het een absolute aanrader voor liefhebbers van RPG's.

• Interessante en grappige characters
  • Goed uitgedacht verhaal
  • Gave cinematics met goede graphics en voice-acting