Trailer
Trailer: 2D Metroidvania Afterimage verschijnt volgend jaar
22 december 2022Afterimage is een handgetekende 2D Metroidvania die volgend jaar uitkomt.
Voor de fans van Metroidvania’s is het een mooie tijd om te leven. Er worden regelmatig Metroidvania’s uitgebracht door grote en onbekende gamestudio’s. Ze verschillen erg in niveau en kwaliteit. Zo is Hollow Knight verdomde moeilijk (op een goede manier), ziet de game er geweldig uit en is deze aardig groot. Hopelijk worden we dit jaar verblijdt met het vervolg. Tot die tijd kunnen we ons vermaken met een nieuwe Metroidvania, Afterimage. Deze 2D platform adventure is ontwikkeld door Aurogon Shanghai. Ik had nog nooit van hen of de game gehoord, maar de trailer van Afterimage beloofd veel goeds. Ik hoop dat ze mij een authentieke Metroidvania-ervaring kunnen bieden. Of dat zo is, kun je lezen in de review van Afterimage.
Afterimage begint met een onheilspellend verhaal waar de wereld Engardin langzaam in chaos is vervallen. Vervolgens volg je Renee die terechtkomt in Engardin, nadat haar dorp weggevaagd is. Zij leidt vanzelfsprekend aan geheugenverlies en moet haar mentor zien te vinden. Gelukkig staat ze hier niet alleen voor en wordt ze vergezeld door een kleine geest, Ifree. Samen proberen ze erachter te komen wat er allemaal gebeurd is en wie Renee nu eigenlijk is. Uiteindelijk wordt hierdoor het lot van de wereld bepaald. Van je mentor heb je de Gift of the Gods gekregen en als je doodgaat, keer je terug bij de laatste Confluence of Stream. Vervolgens kom je een dame in een donker gewaad tegen die je een waarschuwing geeft. Verder wordt er niet veel verteld. Je gaat dus met veel vragen de wereld verkennen en je krijgt enorm veel vrijheid. Het nadeel hiervan is dat je soms niet weet waar je naartoe moet gaan en krijg je het verhaal in fragmenten binnen. Hierdoor is het soms lastig te volgen. Als je wat verder komt, leer je meer over Renee’s identiteit en de wereld, maar het blijft gissen. Gelukkig biedt de game meer dan alleen een verhaal dat enigszins fragmentarisch is.
Als je Afterimage opstart, is het eerste dat opvalt de prachtige handgetekende animestijl. Van de sombere steden tot de fleurige bossen, het ziet er allemaal erg goed uit. Er zijn genoeg verschillende biomen om te bezoeken. Zo bezoek je vervallen steden, oude ruïnes, prachtige bossen, dodelijke doolhoven allemaal met hun eigen stijl en geheimen. Elke locatie heeft zijn eigen kenmerken en muziek. Hierdoor merk je echt dat je in een ander bioom terecht bent gekomen. Aangezien je veel aan het verkennen bent, is je map van levensbelang. Dit kennen we van andere Metroidvania’s, maar in Afterimage wordt de map pas bijgewerkt als je savet bij de Confluence of Stream. Dit is ongebruikelijk, maar ik vond het een leuke toevoeging. Hierdoor worden je vorderingen bijgehouden, kun je goed zien waar je al geweest bent en zie je hoeveel procent van de locatie je al voltooid hebt. Op veel plaatsen kun je op den duur niet verder, maar je kunt op de map verschillende icoontjes plaatsen (ieder met een eigen betekenis). Zo weet je dat je hier nog iets moet doen. Al moet ik wel toegeven dat ik dat regelmatig vergat en veel om heb gelopen.
De game is aardig groot er zijn veel verschillende locaties om te verkennen en soms is het een raadsel wat je moet doen om in het volgende gedeelte te komen. Zo kom je afgesloten deuren tegen die pas opengaan als je een bepaald item in je bezit hebt, vind je stenen blokkades die je alleen van één kant kunt openen en zijn er rode barrières van licht. Daarnaast kun je soms ook niet verder, omdat je nog niet de juiste upgrade hebt. Het verkennen is leuk, maar omdat de wereld zo groot is, ben je vaak heen en weer aan het lopen. Dat is op zich niet erg, zolang je maar nieuwe items vindt en enige progressie maakt. Als je eenmaal de weg kwijt bent en de velden nader wilt onderzoeken, is het handig als je daar snel naartoe kunt gaan. Het probleem is dat je dit in het begin alleen kunt doen met de schaarse Resting Potion waarmee je naar elk Confluence Point of Tree op de map kunt teleporteren. Het is ook zonde, want met dit item kun je ook ontsnappen als je per ongeluk bij een eindbaas, die nog te sterk is, naar binnenloopt. Zo hoef je je hard verdiende experience niet te verliezen. Later kun je wel van Confluence Tree naar Confluence Tree teleporteren, maar je kunt niet naar de andere Confluence Points in het veld reizen. Hierdoor moet je nog steeds veel backtracken. Het is jammer dat je hier niet meer vrijheid in hebt, want de game is zo groot dat dit eigenlijk wel een vereiste is.
De aantrekkelijke wereld is een genot om naar te kijken en het verhaal biedt een rode draad, maar het verkennen van de wereld is een avontuur op zich. Je kunt vele kanten op en de grote biomen bevatten genoeg kistjes, items en upgrades. Zo vind je wapens, uitrusting, Resting Seeds, Divine Seeds, Divine Leafs (hp upgrade), Divine Flowers (mp upgrade), ingrediënten en meer. Op elke locatie probeer je informatie over je mentor in te winnen door met de NPC’s te praten. Daarnaast vind je blauwe aura’s (Echoes) waar je de herinneringen van overleden personen kunt teruglezen voor meer informatie over de recente gebeurtenissen. Naast je hoofdmissie zijn er soms NPC’s die een beroep op je doen. In deze sidequests moet je een route voor ze vrijmaken, een bepaald item of ingrediënt voor hen zoeken of een maaltijd brengen. Het zijn niet heel bijzondere opdrachten, maar veel items of ingrediënten kom je tijdens je verkenningstocht toch tegen dus je hoeft niet echt te zoeken. Toch is het verstandig om deze missies wel te doen, want het levert soms wat nuttigs op.
Renee begint met weinig energie, geen speciale krachten en één wapen, maar heeft de mogelijkheid om twee wapens te dragen en beschikking tot een achterwaartse dash. Je hoofd, lichaam en benen worden beschermd door je uitrusting en je kunt één accessoire dragen, maar dit is uit te breiden als je een Divine Ring vindt. Ook kan ze later magic gebruiken als ze daar de juiste boeken voor heeft gevonden. Dit is tegen de juiste vijand heel handig en er is geen reden om het niet te gebruiken, want de meter wordt weer langzaam bijgevuld als je aanvalt. Toch moet ik bekennen dat ik ze in de hectiek van de gevechten vaak vergat te gebruiken. Gelukkig zijn je wapens zeer effectief. Je hebt beschikking tot zes verschillende wapens (sword, blade, greatsword, dualblades, scythe en whip) die je kunt kopen bij NPC’s, vindt in kistjes en worden gedropt door de vijanden. Hierdoor kun je je vechtstijl aanpassen. Ik heb de neiging om de hele tijd met mijn favoriete wapen, de Scythe, te spelen, maar tegen sommige vijanden werken de andere wapens beter. Het is wel handig om dus af en toe te rouleren.
Elke bioom heeft een grote groep vijanden die allen een eigen aanpak vereisen. Soms gaat het verdomde makkelijk en op andere momenten word je alle kanten opgeslagen. Ze verschillen per bioom en kunnen bestaan uit kleine vliegen, giftige planten en gnomen, maar ook uit grote ridders, ijsmonsters of wilde beesten. Het vechten gaat soepel als je gewend bent aan het feit dat je Renee met L3 moet besturen en niet met de D-pad. Die is voor snelkoppelingen naar items. Je beweegt soepel door de velden en het gaat steeds beter naarmate je meer Afterimage skills hebt vrijgespeeld. Als je het Bestiary boek eenmaal hebt gevonden, kun je alle verslagen vijanden terugvinden en zien hoe hoog hun level is, hoeveel hp ze hebben en hoeveel schade ze aanrichten. Daarnaast krijg je voor elk monster een drop list te zien wat handig is als je nog een item voor een sidequest nodig hebt.
Elk veld heeft een aantal minibazen of eindbazen die in het begin heel goed te doen zijn, maar later wat meer concentratie vereisen. Ook hier vind je veel variatie en kom je dierlijke en menselijke eindbazen tegen. Als je de patronen van de bazen eenmaal doorhebt en de aanvallen afwisselt met dash en goed getimede sprongen, kom je een heel eind. Gelukkig en helaas hebben de latere eindbazen meerdere vormen en dus ook meerdere patronen. Toch kom je af en toe voor verrassingen te staan als een baas meer dan de helft van je energie met één klap wegvaagt. Sommige aanvallen van de eindbazen zijn belachelijk sterk, maar soms ben je ook nog niet sterk genoeg, mis je een wapen dat veel effectiever zou zijn of biedt je uitrusting niet genoeg bescherming. Gelukkig zijn er genoeg manieren om sterker te worden.
Door het verslaan van vijanden verdien je experience points waardoor je levelt en Talent Points verdient. Je komt deze soms ook in kistjes tegen en kunt ze gebruiken in het Talent Menu om je stats te levelen. Hierbij kun je denken aan meer schade aanrichten met je main of subweapon en het verhogen van hp, def en crit up. Daarnaast kun je hier ook elk wapen levelen en vind je hier voor elk wapen enkele speciale technieken. Mocht je tijdens je avontuur doodgaan dan verlies je de vergaarde experience voor je volgende level. Gelukkig kun je het ophalen waar je verslagen was, tenzij je in de tussentijd nog een keer doodgaat. In het begin boeit het niet zo, maar als het in de duizenden begint te lopen wil je het wel terug.
Je Afterimage krachten ontdek je meestal door bazen te verslaan of door goed te zoeken. Dit zijn de krachten die je helpen met het verkennen van de biomen en altijd actief zijn als je ze gevonden hebt. Je begint namelijk met de standaard dash waarmee je alleen naar achteren kunt uitwijken, maar dat wordt al snel uitgebreid met een voorwaartse dash en een slide. Daarnaast kun je op den duur gebruikmaken van een dubbele sprong en aan de muur blijven kleven. Er zijn twaalf Afterimages te vinden die je helpen om je verkenningstocht eenvoudiger te maken en uiteindelijk helpen om heel Engardin te verkennen. Je vindt in het Afterimage menu ook vakjes voor latente krachten die je kunt vinden in de kistjes of velden. Het is mogelijk om deze te activeren met de gevonden Divine Seeds en deze perks kunnen je avontuur een stuk makkelijker maken. Hierbij kun je denken aan: schade aanrichten na dash, het verwijderen van mist en het vergroten van je wendbaarheid. Helaas wordt dit niet echt heel duidelijk uitgelegd en kwam ik er pas veel later achter dat je deze perks moet activeren. Zo heb ik de mistgedeeltes gewoon gedaan zonder van de perk gebruik te maken en heb ik het mezelf veel moeilijker gemaakt dan nodig. Toch zijn het nuttige perks die je echt een hoop voordeel kunnen bieden.
Afterimage is een uitdagende Metroidvania met grote biomen die genoeg items, kistjes en vijanden bevatten. Het verhaal is een beetje lastig te volgen, maar biedt genoeg als rode draad. De prachtige met de handgetekende anime stijl is een lust voor het oog. Renee reageert goed op de input en het vechten tegen de vijanden is leuk, maar uitdagend. Soms is een eindbaas nog veel te sterk, maar dan kun je eerst een andere route proberen. Ondanks het vele backtracken is het wel leuk om alles zelf te ontdekken. Al moet je soms geduld hebben en goed zoeken, maar iets meer uitleg zou de zoektocht makkelijker maken. Het teleportsysteem zou iets toegankelijker mogen zijn om het verkennen enigszins aantrekkelijker te maken. Afterimage is zeker de moeite waard en biedt genoeg content om een Metroidvania-veteraan voor meer dan dertig uur te binden.
Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Aurogon Shanghai
Uitgever:
Maximum Entertainment
Release:
25 april 2023
Reviewscore:
Platforms: