Review: Assassin's Creed: Syndicate PlayStation 4

Van Jeruzalem tot Rome, van Parijs tot New York, Assassin's Creed brengt ons over de hele wereld. Elk jaar weer bezoeken we een nieuw stukje in de wereld en telkens weer in een andere tijd waar we lekker doorheen kunnen freerunnen. Maar tegenwoordig zijn er zo veel open wereld games, dat het moeilijk is voor Assassin's Creed om nog op te vallen tussen de vele topgames. Echte fans zullen AC altijd weten te vinden, ook in mindere tijden, maar de overige groep kan nog wel eens afhaken. Te hopen is dus dat Assassin's Creed: Syndicate hoge ogen weet te gooien en niet direct opgaat in de menigte.

Lekker industrieel

Syndicate speelt zich af in het Victoriaanse Londen van 1868 en je raadt het al, ook deze industriële stad hebben de Templars weer in hun greep, dus armoede en oneerlijkheid is er weer volop te vinden. Maar goed dat er Assassins zijn, anders kwamen we nooit van die vervelende lui af. Ditmaal trekken we als Evie en Jacob Frye ten strijde en dat brengt voor de verandering twee verschillende hoofdverhaallijnen met zich mee. Evie gaat op zoek naar een nieuw 'Piece of Eden' genaamd 'The Shroud' en Jacob wil Londen verlossen uit de greep van Starrick en de rest van de Templars. Om Starrick te verslaan, sticht Jacob een bende genaamd The Rooks om The Blighters (de bad guys), die nu heersen over Londen, te overwinnen.

Naast de twee hoofdverhaallijnen is er weer genoeg te doen in Londen. Zo kun je Charles Dickens, Karl Marx en Alexander Graham Bell een handje helpen door een aantal taakjes, die ze speciaal voor jou in petto hebben, te voltooien. Tevens kun je kinderen bevrijden uit verschrikkelijke fabrieken, bounty hunts uitvoeren en zijn er nog veel meer manieren om een sterkere grip te krijgen op Londen. Daarnaast ziet de stad er piekfijn uit en kun je zeker het verschil zien tussen een armoedig en een rijk district. Wel heeft de game daarbij wat moeite om af en toe de textures in te laden, maar dat stoort mij persoonlijk niet heel erg. Gelukkig zijn er veel minder glitches en andere gekkigheden dan in Unity. Tijdens mijn gamesessie heb ik maar 'n keer een vliegend paard en wagen voorbij zien komen, dus dat was wel weer grappig. Stiekem had ik toch wel erger verwacht na het Unity-debacle. Al met al een grote meevaller dus.

It's a girl!

In vorige Assassin's Creed-delen kon je de gehele hoofdverhaallijn doorlopen zonder ook maar 'n zijmissie te hebben volbracht. Prima voor mensen die gewoon lekker de stad willen rondhuppelen en verder alleen de hoofdmissies willen volgen, maar die optie is nu vrijwel weg in Syndicate. Er is nu een nieuw levelsysteem dat in gepaard gaat met een skill tree. Hoe meer xp, hoe meer skill points je krijgt die je voor beide karakters apart van elkaar kunt spenderen. Zo is Evie meer stealth en Jacob meer roekeloos en is het dus logisch om voor ieder een andere set met skills te kiezen. Dat gezegd hebbende, tellen deze skills ook mee voor een zogenaamd level van je Assassin(s). Elke missie heeft daarnaast ook een 'suggested level'. Als je zelf nog niet op dit level bent, is het toch wel wat moeilijker om de missie te volbrengen. Daardoor wordt je dus gedwongen om ook zijmissies te volbrengen en meer skill points binnen te harken. Voor mij persoonlijk is dit niet zo erg, want dat deed ik altijd al, maar ik kan me voorstellen dat sommigen eerst de hoofdmissies willen doen en daarna pas de rest. Die optie is er nu dus niet meer en ik vraag me af of dit bij alle spelers in goede aarde zal vallen.

Iets wat voor velen wel in goede aarde zal vallen, is dat er nu eindelijk een vrouwelijke Assassin in een 'hoofdgame' zit. Natuurlijk was dat in Liberation en China ook het geval, maar dat waren altijd maar een beetje de kleinere games. Nadat er vorig jaar zo veel negatieve reacties waren op het feit dat in Unity's multiplayer geen enkele vrouw zat, heeft Ubisoft toch geluisterd en ons na jaren wachten eindelijk een vrouwelijke Assassin gegeven. Al dat gedoe over dat het zo veel moeite was een vrouw te maken vorig jaar bij Unity, sloeg natuurlijk sowieso al nergens op, dus ze hadden wat goed te maken. De eerste stap is nu gezet, de volgende stap is een volledige Assassin's-game met een vrouw in de hoofdrol; ik zeg doen.

Is dat nou een mes in mijn rug of ben je gewoon blij me te zien?

In de open wereld kun je kiezen of je als Evie of als Jacob de stad verkent (en je kan denk ik al raden wie mijn favoriet is). Om te switchen tussen de twee karakters moet je naar het menu, waarna je op de R3-knop moet drukken. Op de een of andere manier vind ik dit toch te omslachtig, maar ik begrijp dat er niet echt een knop over was om het tijdens het spelen te doen. Daarnaast zijn er ook nieuwe wapens waarmee je vijanden een kopje kleiner kunt maken. Zo heb je een wandelstok met een verstopt mes erin en ook boksbeugels. Deze nieuwe wapens brengen natuurlijk een hoop vette gevechten met zich mee, met ieder een hoop toffe combo's. Tevens is er nu een rope launcher, zo ben je in een paar tellen een gebouw op en kun je ook makkelijk van punt A naar B roetsjen. Allemaal super toffe uitbreidingen, als je het mij vraagt.

Wat wel apart is, is dat er geen multiplayer meer aanwezig is in Syndicate. Voor mij niet heel storend, want dat vind ik sowieso niet geweldig, maar het zal bij anderen ook niet echt in de smaak zijn gevallen, anders zat het er vast nog in. Wel was dit de perfecte AC- game geweest om online co-op te kunnen spelen met z'n tweeën. Dat was zeker een toffe toevoeging geweest en had ik graag willen zien en spelen; gemiste kans Ubisoft! Dus Ubi, maak er een aantekening van en gooi er volgende keer lekker een co-opje in of stop het in een DLC-pakket.

Het eindoordeel van Melloney van der Torre

Syndicate is een hele toffe Assassin's Creed-game gehuld in een prachtig Londens jasje. De tweeling, Jacob en Evie, is goed op elkaar afgestemd en dat zorgt voor gameplay die niet snel zal gaan vervelen. Jammer genoeg zijn er nog een paar technische mankementen die makkelijk te verhelpen waren geweest en waardoor de game soms ietwat slordig oogt. Ook zal het levelsysteem niet bij iedereen in goede aarde vallen, maar daar valt nog wel mee te leven. Al met al is Assassin's Creed: Syndicate een zeer degelijke game, die mij ondanks wat kleine minpuntjes al vele uren heeft weten te vermaken.

• Twee hoofdrolspelers
  • Londen is prachtig
  • Toffe gevechten