Trailer
Trailer: JRPG Astria Ascending onthuld
26 maart 2021Tijdens ID@Xbox werd een nieuwe JRPG aangekondigd. Astria Ascending is een JRPG waar bekenden van onder andere Final Fantasy aan werken.
Turn-based JRPG's zijn mijn meest favoriete game-genre. Helaas worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt zoals vroeger. Veel JRPG's stappen af van het turn-based gevechtssysteem en stappen over naar iets dat meer real-time is. Gelukkig is daar nu Astria Ascending, een turn-based JRPG van makers van Final Fantasy, Bravely Default en NieR: Automata. Is dit echter een goede turn-based JRPG die kan tippen aan de ware klassiekers, of is er geen hoop meer voor het genre?
Astria Ascending is een JRPG die het verhaal volgt van acht Demigods die elk een verschillende achtergrond hebben. Zij hebben de taak om hun wereld te beschermen als uitverkorenen. Het probleem hierbij is echter wel dat hun lot niet alleen betekent dat ze helden mogen zijn die de wereld beschermen, maar dat ze na drie jaar strijden tegen het kwaad hun onvermijdelijke dood tegemoet gaan. Dit klinkt natuurlijk als slechte storytelling, daar je vanaf de eerste vijf minuten al weet dat het voor jou geen zin zal hebben om je te verdiepen in de personages en met ze mee te leven. Toch is dat in Astria Ascending niet het geval. De manier waarop het verhaal van de Demigods wordt verteld, is toch interessant genoeg om op het puntje van je stoel te blijven zitten. Ik moet hier wel bij vertellen dat je je wel even door de eerste paar uren van het verhaal heen moet worstelen. Het verhaal komt namelijk erg traag op gang. Wanneer je echter verder in de game bent, wordt het verhaal beter.
In totaal zijn er dus acht verschillende personages die je kunt spelen. Elk personage heeft zijn eigen persoonlijkheid en achtergrondverhaal dat je te weten komt gedurende het spelen. Bij de JRPG's is het gebruikelijk om elk personage individueel te introduceren gedurende het verhaal. In Astria Ascending krijg je alle personages vanaf de eerste minuut al in je party en ook kennen ze elkaar allemaal al. Dit vond ik persoonlijk een minder toffe manier van personages introduceren en dit droeg ook zeker bij aan het trage tempo van de game aan het begin. Gelukkig zijn de personages wel te customiseren met verschillende Job Classes en uitrusting, zoals je van oudere JRPG's gewend bent. Dit Job-systeem is erg uitgebreid, met verschillende Classes waar je uit kunt kiezen en die je kunt mixen-en-matchen om zo je ultieme party samen te stellen. Ook kun je je personages sterker maken middels een Skill Tree die ontzettend uitgebreid is.
Astria Ascending is een turn-based JRPG. Dat wil zeggen dat de gevechten om de beurt verlopen. Elk personage krijgt elke beurt de mogelijkheid om een aanval of iets anders te doen en voor de vijanden geldt hetzelfde. Net zoals bij veel JRPG's maakt Astria Ascending gebruik van een Weakness-systeem. Hierbij kunnen aanvallen een bepaald element met zich meedragen en kunnen vijanden zwak zijn tegen een bepaald element. Denk hierbij aan de verschillende typen Pokémon die elk hun eigen zwaktes hebben. Daarnaast maakt de game ook gebruik van het Focus-systeem. Hierbij kunnen je personages Focus Points verzamelen, die je vervolgens kunt inzetten om meer schade aan te richten met je aanvallen. Focus Points zijn te verdienen door een personage tijdens zijn beurt het Focus-commando te geven, of wanneer je een vijand raakt met een element waar hij zwak tegen is. Het enige wat in mijn ogen nog ontbreekt, is een manier om te zien in welke volgorde de verschillende personages en vijanden hun beurten krijgen. Dit zorgt er namelijk voor dat je iets tactischer te werk kan gaan gedurende je gevechten.
Naast een turn-based JRPG is Astria Ascending ook een 2D-platformer, soort van. De wereld bestaat uit verschillende maps met laadschermen ertussen. De maps gaan echter ook de hoogte in via platformen. Je moet dus rennen en springen om van de ene kant van de map naar de andere te kunnen komen. Ook zijn er puzzels aanwezig in de dungeons. Deze hebben vaak te maken met het element waar je op dat moment mee te maken hebt en passen over het algemeen goed in het geheel. Het verkennen van de wereld zorgt er vaak voor dat je speciale voorwerpen of uitrusting vindt en is dan ook zeker de moeite waard. Daarnaast zijn er ook talloze sidequests en hunts te doen en heeft Astria Ascending zelfs zijn eigen minigame, genaamd J-Ster, die je speelt met speciale munten die je tijdens je avontuur kunt verzamelen. Deze minigame is mijns inziens echter niet de moeite waard en kan gedurende je avontuur dan ook volledig genegeerd worden.
Wat verder meteen opvalt wanneer je Astria Ascending speelt, is de handgetekende art style. De personages en de omgevingen zijn prachtig vormgegeven en lijken regelrecht uit een fantasy-boek te komen. De enige kanttekening die ik hierbij heb, is de stijl van sommige animaties. Om een of andere reden heeft Astria Ascending erg veel last van "boob jiggle physics", in verschillende ledematen. Wanneer je bijvoorbeeld het personage Ulan ziet lopen, lijkt het alsof haar nek van rubber is en ze met een scheef, hobbelend hoofd door de wereld heen loopt. Dat is bij meerdere personages en vijanden het geval. Wat veel mensen dan ook niet weten, is dat Astria Ascending eigenlijk een soort revamp is van de mobiele game Zodiac: Orcanon Odyssey. Het is, met name aan de animaties, te zien dat dit oorspronkelijk een mobiele game is geweest.
Astria Ascending is een turn-based JRPG zoals je verwacht zou hebben. Het Focus-systeem en het Weakness-systeem zorgen er voor dat de turn-based gevechten genoeg variatie en uitdaging hebben. Het is alleen jammer dat je niet kunt zien in welke volgorde de personages aan de beurt zijn. De personages zelf zijn interessant genoeg om, ondanks dat je weet dat ze uiteindelijk dood zullen gaan, te blijven volgen en in te willen blijven investeren. Het uitgebreide Job-systeem en de Skill Tree zorgen ervoor dat je je personages ook echt zo kunt bouwen zoals je zelf wilt. De handgetekende art style past goed bij het soort game dat Astria Ascending is en als je langs de af en toe wat ongemakkelijke animaties heen wilt kijken, is er minstens dertig uur aan gameplay waar elke turn-based JRPG-liefhebber van kan genieten.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Artisan Studio
Uitgever:
Dear Villagers
Release:
30 september 2021
Reviewscore:
Platforms: