Review: Call of Duty: Warzone Xbox One

Geplaatst: 13 maart 2020 10:00

Battle royale, je kunt er als genre inmiddels niet meer om heen. De hype voorbij die groot is gemaakt door Fortnite en PUBG en afgelopen jaar een verrassend goede impuls heeft gekregen door Apex Legends, heeft er sinds deze week wederom een grote naam bij die al op de eerste dag meer dan zes miljoen spelers had. De game is Call of Duty: Warzone. Een grote naam die vorig jaar in de serie met Black Ops 4 al een stap deed in de arena genaamd battle royale. Modern Warfare had al een modus voor zestig spelers genaamd ground war, wat een soortgelijk concept volgt, maar een echte battle royale was het niet. Infinity Ward had al gehint op deze modus alleen duurde het nog voordat dit onderdeel daadwerkelijk uit werd gebracht. Nu is de game uit en de meest toffe keuze is dat de game als stand alone game is uitgebracht, gratis. Ja, je leest dit goed: gratis. Nu de hamvraag: is Call of Duty: Warzone je tijd waard?

Strijd wordt groter, maar herkenbaar

Heb je de game Call of Duty: Modern Warfare, dan is de update ongeveer 40GB. Download je de game los, ben je ongeveer 100 GB kwijt op je harde schijf. Daar mag je dan wel behoorlijk wat content voor terug zien, zou je denken. Vooralsnog krijg je twee echte modi, namelijk Battle Royale en Plunder. Tevens kan je wat potjes oefenen indien je geheel nieuw bent en niet zo zeker van je zaak. Afijn, laten we beginnen met Battle Royale, want daar kom je tenslotte voor. De game volgt een inmiddels bekend recept: je wordt met 150 man maximaal in een grote wereld gedropt vanuit een groot vliegtuig, waarbij met verloop van tijd je speelomgeving kleiner wordt. In dit geval wordt dit geïllustreerd door een grote wolk gifgas. De laatste die overblijven zijn de overwinnaars. Als je goed kijkt zie je dat de levels op zijn gebouwd uit bekende stukken van levels uit de reguliere multiplayer. Dit is tof, want dit zorgt er voor dat je enige referentiepunten hebt, plus dit zijn al bewezen vechtarena’s. Door grootse open stukken zijn deze gebieden met elkaar verbonden, maar die kan je overbruggen met voertuigen. Klinkt allemaal bekend niet waar? Gelukkig doet Infinity Ward een aantal zaken anders, die erg prettig zijn kan ik je vertellen.

Hoewel de kernmechanieken gewoon Call of Duty zijn, worden een aantal randzaken door elkaar gehusseld zodat het geen chaos wordt. Je start met een pistool en niets meer. Aan jou de taak om wapens, cash, field upgrades, contracts te vinden en uiteraard iedereen die je tegenkomt uit te schakelen. Je hebt dezelfde wapens als normaal en sommige liggen op strategische plekken. Voorbeeld is dat een RPG of Sniper Rifle op hoger gelegen plekken liggen of shotguns in de kleinere ruimtes. Je moet dus wel enigszins nadenken wat je meeneemt, want wederom kan je maar twee wapens meenemen. Met geld wat je verdient door contracts, kills of gewoon zoeken, kan je op bepaalde plekken upgrades kopen waaronder self revive (must have), killstreaks of andere handigheden. Dit geeft je een serieus voordeel op het strijdveld. Want het kan zomaar over zijn. Gelukkig is het niet definitief en hier doet Warzone iets tofs. Je krijgt namelijk nog één kans in de Gulag. Je wordt in de kerker gegooid waarin je in een level 1 tegen 1 wordt gezet. Dit volgt de bekende 1 vs 1 game mode. Ben jij de winnaar? Krijg je één laatste kans en wordt je teruggegooid in de strijd. Verlies je? Is het game over. Je kunt je squad indien je daar lief voor bent geweest nog vragen of ze je terug willen laten komen. Kost alleen geld.

De contracts geven je ook een goede incentive om te blijven spelen. Het kan namelijk voorkomen dat jij geen enkele andere speler tegenkomt. Dan heb je in principe geen hol te doen behalve te vluchten voor het gas of naar het gebied te rennen waar je uiteindelijk wilt zijn. Met deze contracts kan je namelijk dik geld verdienen en xp. Heb je aan het einde van de mogelijk lange potjes toch nog wat verdiend, nietwaar? Dit geld is zoals gezegd ook extreem handig om jou een groot voordeel te geven op het strijdveld, maar je moet afwegen waar je je zinnen op zet. Wat tot slot een goede verandering is, is dat je iets meer health hebt. Dit wordt nog extra geholpen dat je armor kan vinden en kopen. Als je eenmaal op de grond ligt, dan ga je ook wel tenzij je teamgenoot je revived of je dus nog een self revive hebt. Zo is het niet een dramatisch gebeuren zoals bij gewone deathmatch, maar kan je relatief gezien langer door. Potjes kunnen snel 15 minuten duren tenslotte en daar wil je ook zo lang mogelijk van blijven genieten. En anders eindig je met een geinige In Memoriam, mocht je het einde nét niet halen.

Mo’ Money, Mo’ Problems

Plunder is een best toffe gamemodus, maar gaat niet het verschil maken. De bedoeling van deze gamemodus is dat je zoveel mogelijk geld verdient aan het einde van het potje, waarbij het meer de reguliere regels volgt. Beetje zoals Ground War. Het verschil zit hem erin dat je nog steeds met 150 man bezig bent. Iedereen is op het geld aan het azen, waaronder bounties. Dit zijn High Value Targets, willekeurig aangewezen door de game. Spelers worden daardoor extra geld waard en als jij ze dood krijg jij die bounty. Het geld stel je veilig door op helipads het geld op te laten halen door helikopters. Maar je raadt het al, dit moet je wel eerst veilig stellen. Dit lijkt heel erg op the Division, omdat je tot op het laatste moment gewoon niet veilig bent en je gehele winst kan verliezen. Hectisch en ontzettend intens.

Hierbij kan je wel respawnen en gebruik maken van je eigen loadouts, waardoor het meer in lijn ligt met Ground War. Dit is prettig voor als je en wat meer tactisch gedreven spel wenst, met dit grote aantal spelers. De wijze waarop je speelt door dit aantal is namelijk erg anders. Waar je met TDM of Free for All een run and gun-principe hanteert, ga je hier voorzichtiger te werk. En dat maakt het een best bijzondere combinatie van elementen. Hoewel Plunder een best toffe game is, ga ik er echter vanuit dat Battle Royale de meest belangrijke variant is en uiteindelijk de modus waarvoor je Warzone moet spelen.

Hoe steekt het in elkaar?

De game zelf is dus behoorlijk groot. Je hebt dus veel assets uit de originele game die worden gebruikt dus het is niet geheel van de grond af aan opgebouwd. Wat wel anders is, is de grootsheid van deze game. 150 spelers is niet niets tenslotte, maar ik moet zeggen dat in ieder geval het starten van de potjes lekker vlot gaat. Binnen no time zit je op 150 man (wat overigens in de normale game al met minder wel eens anders is) en duik je in het potje. Het is wel raar dat je een oefenpotje mag doen. Zit je in dat oefenpotje, zit je er vaker slechts paar tellen in. Tegen de tijd dat de verbinding namelijk tot stand is, ga je over naar de Battle Royale. Raar, en eigenlijk nutteloos. Wat ook ergens nutteloos is, hoewel ik het snap en tof eruit ziet, zijn de filmpjes in het vliegtuig en naar de Gulag. Het is vertragend en mag wat mij betreft wel sneller. Misschien is dit om het laden te verbergen, maar voor mijn gevoel te veel van het goede.

Bij Black Ops 4 (en ook bijvoorbeeld PUBG) is gebleken dat mensen met krachtigere hardware een voordeel hadden. Dit kwam voornamelijk door de grafische pracht en praal tegen de zwakkere machines die minder kunnen renderen en trager zijn. Nu weet ik niet of het in Warzone ook speelt, maar ik zou het niet raar vinden. Wel merk je door de omvang van de wereld en hoeveelheid spelers, dat er af en toe wat slowdown is. Niet erg, maar mogelijk wel een bepalende factor om het speelveld gelijk te houden. Om te spelen is hoe dan ook crossplay verplicht. Ik zag dat ik tegen zowel gewone console-spelers speelde alsmede pc-gamers. Dit ging over het algemeen goed, maar ik ben benieuwd of er in de komende dagen wat analyses voorbij gaan komen, waar dit wellicht weer wordt getest. Bovendien kon ik nog niet niet heel veel vinden wat ze aan betaalde content gaan toevoegen. De battle pass lijkt vooralsnog leidend en uiteraard de losse operators en skins van wapens. Geen ramp, want ik ben fan van dit model. Geen lootboxes, maar gewoon duidelijk wat het kost en de battlepass is vooralsnog een schijntje die je kan terugverdienen.

Het eindoordeel van Timo de Hoop

Call of Duty: Warzone is een toffe free to play shooter die PUBG als voornaamste concurrent heeft qua thema. Games als Fortnite en Apex Legends zijn echter geduchte concurrenten, waarbij het scheelt dat dit andere thema’s gebruikt. De toevoeging aan de reguliere game is gaaf en zorgt ervoor dat deze game behoorlijk wat meerwaarde krijgt. Spelers die dit gratis oppikken, gaan misschien sneller geneigd zijn de complete game te kopen en de volle ervaring te willen krijgen. Slim plannetje van Activision als je het mij vraagt. Maar in mijn optiek staat het op gelijke hoogte met Apex Legends, maar veel beter dan PUBG.

• Herkenbaar COD...
  • Met toch unieke elementen
  • Gratis