Nieuws
Werkzaamheden Cities: Skylines II voor console duren langer
8 juli 2024De oktober-releasewindow voor de console-versie van Cities: Skylines II gaat niet gehaald worden. De port is uitgesteld met geen datum in het vooruitzicht.
In 2015 kwamen Colossal Order en Paradox Interactive met de citybuilder Cities: Skylines. Hoewel dit genre toentertijd al weinig games kende, werd het gedomineerd door Sim City. Met de moderne kijk op het genre en de vele opties die Cities: Skylines bracht werd het al gauw de beste citybuilder. Zelfs vandaag de dag is dat nog steeds het geval. Hoewel het City-survival builder genre zich steeds verder uitbreidt dankzij de indie studio’s, lijkt niemand zich echt te wagen aan de klassieke citybuilders. De aankondiging van Cities: Skylines II was niet onverwacht, maar dit betekent wel dat Colossal Order moet voldoen aan hoge verwachtingen. De eerste game heeft zoveel DLC’s en updates gekregen, en is mede dankzij de modders een uitgebreide game geworden. Met deel twee moeten ze weer opnieuw beginnen. Is Cities: Skylines II beter dan zijn voorganger en hoe uitgebreid is de game? Die vragen beantwoorden we in deze review van Cities: Skylines II.
Als burgemeester en stedenbouwkundige ligt er een groot project voor ons klaar. Voordat we daaraan beginnen moeten we eerst even bespreken wat Cities: Skylines II in het kort te bieden heeft. Zowel de Map Editor als Mod Support waren nog geen onderdeel van deze vroegtijdige versie. Sowieso moet je geen Steam Workshop verwachten, want Paradox Interactive heeft bekendgemaakt dat ze hun eigen mod launcher gaan gebruiken. Om de nieuwe stad te bouwen zijn er bij het opstarten van de game twee opties. Je kunt er voor kiezen om toegang te krijgen tot alle gebouwen en ongelimiteerd geld, waardoor je in de sandboxmodus terechtkomt. Wil je liever alle gebouwen en upgrades zelf vrijspelen dan kun je aan de slag in de campagne. Door je stad uit te breiden behaal je mijlpalen, waardoor je nieuwe gebouwen en skill points krijgt. Deze punten kun je besteden in de technologiesectie om zo nog meer gebouwen vrij te spelen. Dit zorgt ervoor dat je veel meer vrijheid hebt en sneller toegang krijgt tot de faciliteiten en gebouwen die jij belangrijk vindt. Om de locatie van onze stad te bepalen hebben we de keuze uit acht mappen. Er wordt netjes aangegeven wat het klimaat is en hoeveel natuurlijke grondstoffen er aanwezig zijn. Dit leidt ons direct bij het eerste kritiekpunt. De mappen zijn namelijk niet divers en de natuurlijke grondstoffen vallen erg tegen. Je zou verwachten dat de mappen met rivieren meer vruchtbare grond hebben, maar dat is niet het geval. De plekken met natuurlijke grondstoffen voelen daardoor willekeurig aangebracht. Daarentegen zijn de mappen wel groot en kun je meer dan vierhonderd tegels kopen. Hoe je de stad vorm gaat geven ligt helemaal aan jou, want er zijn weinig beperkingen op dat gebied. Het is nu zelfs mogelijk om een betere verbinding met de buitenwereld te creëren. Dit is nodig, want als je stad nog weinig industrie heeft, wordt er veel geïmporteerd.
Er daar zit je dan alleen aan de ontwerptafel. De lay-out voor je stad bepalen is niet eenvoudig en al helemaal niet als je eerst nog alles moet vrijspelen. De tutorial zorgt er echter voor dat je per direct kennismaakt met de basisbenodigdheden. Na de tutorial mag je zelf aan de slag, maar je hebt in ieder geval de basis al gelegd. Doordat de menu’s en interface van Cities: Skylines II moderner en duidelijker zijn, is het eenvoudig om alles in de gaten te houden. Dit sluit mooi aan bij de verdieping op economisch gebied. Je bepaalt niet alleen de belasting, maar ook wat de bewoners betalen voor parkeerplekken en taxi’s. Vooral de belasting is een stuk uitgebreider, want dit kun je nu per product en bevolkingsgroep bepalen. Wil je dat de hoogopgeleiden meer belasting betalen dan de laagopgeleiden dan kun je dat eenvoudig instellen. Hetzelfde geldt voor de belasting op goederen zoals papier, groentes en elektronica.
Als stedenbouwkundige moeten we eerst aan de slag met het aanleggen van wegen, want anders kunnen we geen woonwijken maken. Als je Cities: Skylines hebt gespeeld dan weet je hoe rampzalig dit, vooral in combinatie met het verkeer, kan zijn. Het wegennetwerk is sterk verbeterd. Door de drie verschillende opties heb je meer ruimte om de bochten van een weg te bepalen. Daarnaast is het nu mogelijk om rotondes op een kruising te plaatsen. Je hoeft dus niet eerst een stuk van de weg te verwijderen om vervolgens een voorgebouwde rotonde neer te zetten. Geen paniek! Er zijn nog steeds enkele grote rotondes en kruispunten voor de snelwegen aanwezig. Toen ik een gebied wilde creëren voor kantoren, besloot ik om het nieuwe grid-systeem te testen. Door een knop te activeren, levert de game alle benodigde wegen, zodat je een vierkant gebied krijgt. Hoewel dit niet zorgt voor mooie organische steden, maak je op deze manier wel het beste gebruik van alle ruimte. Het grid-systeem valt namelijk nog steeds teleur als je wegen aanlegt die niet volledig recht zijn. Het verkeer is ook een stuk beter geregeld. Naast dat verschillende banen beter worden gebruikt, rijden er niet de hele dag honderden auto’s rond. Het is veel meer aangepast aan de hand van de spitsuren en de bevolking. Dat zorgt er wel voor dat de auto-ongelukken niet vaak plaatsvinden. Ik heb echter ook een aantal kritiekpunten over het wegennetwerk. Het is mogelijk om handmatig geluidsschermen, bomen en gras toe te voegen, maar dit moet je zelf aan beide kanten van de weg doen. Wil je dus zowel bomen als gras langs de weg, dan zul je per straat vier keer moeten klikken. Ik had veel liever verschillende soorten wegen gehad zoals in het eerste deel het geval was. Daarnaast bleven de mensen parkeren aan de rand van de weg. Hoewel je de parkeerkosten omhoog kunt doen, heb ik liever de optie om parkeren in een district volledig te verbieden. De bomen zorgde er in het eerste deel ook voor dat de bewoners blijer waren en minder last hadden van geluidsoverlast. Bij Cities: Skylines II wordt deze feedback niet aan je gegeven.
De woonwijken vullen zich automatisch, maar doordat er vijf verschillende woonopties zijn, kun je wel bepalen waar ze gaan wonen. Je kunt gaan voor laagbouw, appartementen of hoogbouw. Het nadeel van dit systeem is dat de vraag naar appartementen en flats zelfs bij zevenduizend inwoners zeer laag is. Natuurlijk kunnen we alvast een strookje aan appartementen vrijhouden in een woonwijk, maar het duurt erg lang voordat deze bewoond worden. Ik ben normaal gesproken niet iemand die direct op onderzoek uitgaat naar de diversiteit en inclusiviteit in een game, maar het valt bij Cities: Skylines II nogal op. Ze hadden namelijk meer opties kunnen aanbieden. Je kunt kiezen uit een Europees en Amerikaans thema, maar daar blijft het bij. Heel Europees voelt het thema trouwens niet aan en al snel lijken alle huizen op elkaar. Er is dus weinig afwisseling, maar een stad bouwen die gebruikmaakt van de Scandinavische, Zuid-Europese of zelfs Aziatische bouwstijlen zit er niet in. Je zult dan moeten wachten op de DLC’s of hopen op een aantal goede mods. Ik had niet verwacht dat alle stijlen direct in de game zouden zitten, want Paradox Interactive heeft een voorkeur voor DLC’s. Het zou echter niet misstaan om in het ieder geval een Aziatische bouwstijl naar de game te brengen, zonder bijkomende kosten.
Per sector zijn er nog enkele unieke gebouwen die je kunt neerzetten. Denk dan aan een huis voor een rockster of een specifiek appartement. Helaas, kun je deze unieke gebouwen maar eenmalig in je stad plaatsen en dat voelt niet logisch aan. Waarom mag mijn stad maar één melkfabriek of grote autofabriek hebben? Vooral als deze gebouwen mooier zijn dan de standaard versies. De industrie is dit keer wel een stuk uitgebreider. De industrie in je stad kan nu gefocust worden op veeteelt, groentes, katoen, hout, steen en mineralen. Ook hier heb ik een kritiekpunt. De gebouwen en velden voor kippen, tarwe, groentes en katoen lijken precies hetzelfde. Ik heb geen tarwe gezien op de velden en er lopen net vijf kippen rond per boerderij. Naast deze gespecialiseerde industrie heb je ook nog de normale industrie die bestaat uit opslagloodsen en fabrieken.
Onze stad bestaat nu uit een aantal woonwijken, winkelcentra en industrieterreinen. Dit is natuurlijk niet het enige wat een stad nodig heeft, want een aantal cruciale gebouwen missen nog. De bewoners hebben toegang nodig tot medische zorg en scholen. Daarnaast moeten de politie en brandweer ervoor zorgen dat de stad veilig blijft. Deze onderdelen bestaan vaak uit meerdere gebouwen. Zo is er een buitenlandse inlichtingendienst en een centrum om ziektes te bestrijden. Doordat natuurrampen, zoals bosbranden en tornado’s zomaar kunnen ontstaan heb je ook schuilkelders nodig. Al moet ik zeggen dat de bosbranden erg tegenvielen op de map die ik had gekozen. Daarnaast willen de bewoners toegang tot post, tv en internet. Het klinkt erg Amerikaans, maar naast het bouwen van een postkantoor en sorteercentrum moet je in de woonwijken ook postbussen plaatsen. Om een goede verbinding te waarborgen zijn er ook radiomasten en is er zelfs een datacentrum. Met de stadshal en Centrale Bank hebben de bewoners hun zaakjes goed op orde. Qua faciliteiten is Cities: Skylines II dus erg uitgebreid en heb je genoeg opties om een realistische stad te maken. Toch ben ik niet helemaal tevreden over dit systeem. Een aantal gebouwen zijn namelijk erg groot. Laat ik als voorbeeld de begraafplaats nemen. Je moet niet denken dat je een klein dorpje op de map kunt bouwen met een eigen begraafplaats, want deze heeft meer weg van een begraafplaats die kenmerkend is voor slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog. Hetzelfde geldt voor de universiteit of hogescholen, die in Nederland echt niet altijd zo groot zijn.
Om ervoor te zorgen dat de gebouwen meer impact hebben op de stad is het mogelijk om ze te upgraden. Hoewel je als burgemeester nog steeds kunt bepalen hoeveel geld je besteedt aan de gezondheidssector of onderwijs, is dit niet de enige optie. Wil je dat de hogeschool meer leerlingen aanneemt en een eigen bibliotheek heeft, dan kun je deze updates op het gebouw zetten. Hierdoor verandert het uiterlijk en krijg je betere bonussen. Niet alle upgrades werken op deze manier. Bij sommige upgrades krijg je een extra gebouw dat je naast het hoofdgebouw moet plaatsen. Het nadeel van dit systeem is dat er een onzichtbare cirkel rondom het gebouw zit. De uitbreidingen moeten altijd grenzen aan het hoofdgebouw en kunnen dus niet aan de overkant van de weg worden geplaatst. Soms kun je ze zelfs niet naast elkaar neerzetten. Dat het speelplein voor kinderen naast een basisschool moet liggen is logisch, maar een bibliotheek kan echt wel een straat verder. Ik moet wel zeggen dat het upgradesysteem een fantastische toevoeging is. Naast dat het effectiever is, hoef je bepaalde gebouwen niet meer veelvuldig in te zetten.
Hoewel we al verschillende wegen hebben aangelegd, kunnen we de stad nog beter maken door openbaar vervoer te regelen. Door trein, metro, bus en tramverbindingen aan te leggen, kan iedereen eenvoudig rondreizen en zijn de wegen minder druk. Voor het binnenhalen van toeristen kun je ook nog een vliegveld of haven neerzetten. Ja, je leest het correct. Alle moderne mogelijkheden voor het openbare vervoer zitten nu gewoon in de basegame. Al hadden mijn bewoners nog steeds een voorkeur voor de taxi. Voor sommige bewoners betekent dit, dat ze eerst met de auto naar het treinstation moeten. Er zijn daardoor vijf parkeerterreinen die je in de woonwijken en rondom belangrijke gebouwen kunt neerzetten. Ze moeten nu eenmaal hun auto kwijt en dat kan niet allemaal langs de weg. De parkeerterreinen zijn dus geen decoratie, maar hebben daadwerkelijk impact op de stad. Om ervoor te zorgen dat de wegen ondertussen niet verslechteren, heeft de stad ook een onderhoudsdepot nodig.
Een stad moet er natuurlijk ook mooi uitzien. Ik ben in ieder geval iemand die graag met decoraties aan de slag gaat. Mijn steden zijn alles behalve mooi en organisch, want een stadsplanning maken behoort niet tot mijn vaardigheden. Dit probeer ik altijd op te lossen met parken, flora en decoraties. Mocht je net zoals ik gericht zijn op die details dan voldoet Cities: Skylines II niet aan de verwachtingen. Er zijn is namelijk geen Live Edit aanwezig, waardoor je ook geen toegang hebt tot bankjes, hekken en dergelijke objecten. Er zijn een handvol bomen en struiken aanwezig, maar daar kom je niet ver mee. Er zijn zelfs geen bloemen of rotsblokken. Ook de keuze rondom de parken en sportvelden vallen erg tegen. Het is leuk dat we voor ieder zeven opties hebben, maar als je een fatsoenlijke stad wilt bouwen dan ga je vaak dezelfde parken tegenkomen. Vooral omdat het nu niet mogelijk is om zelf een park of natuurgebied te maken. Voor de gameplay maakt dit niet veel uit, want bewoners zijn wel degelijk tevreden. Hoewel het commerciële district wel zorgt voor entertainment en een bioscoop blijkbaar verscholen zit in een standaardgebouw, mist er veel. Stadiums, theaters, kerken, bioscopen en musea ontbreken volledig. Omdat je geen invloed hebt op de gebouwen die tevoorschijn komen als je een commercieel district inplant, is dit gewoon jammer. De toeristen gaat het niet veel beter af. Je kunt geen specifieke entertainment industrie opzetten en in de basegame zitten vier toeristische attracties. Waaronder een middeleeuws kasteel.
Je hebt ondertussen wel gemerkt dat Cities: Skylines II veel meer gebouwen heeft dan het eerste deel. Maar dat er tegelijkertijd veel mist. Wat ik heel verrassend vond, is de afwezigheid van fietsen. Toen Cities: Skylines deze update kreeg was iedereen enthousiast en het past ook bij het wereldbeeld van tegenwoordig, want duurzaamheid is een belangrijk thema. In de game vertaalt dit naar groene energie en de mogelijkheid tot recyclen, maar basisfuncties missen dan weer. Als burgemeester moet je ook het beleid in je stad bepalen. Door de stad op te verdelen in districten kunnen we dit op kleinschalig niveau doen. Je kunt bepalen of vrachtwagens door de wijk mogen rijden en of er verkeersdrempels zijn. Voor de bewoners kun je onder andere bepalen dat ze bewuster met elektriciteit omgaan. Er zijn nog drie opties, maar daar blijft het bij. Het is niet mogelijk om een beleid te bepalen waarbij het openbaar vervoer wordt gepromoot of in een bepaald gebied juist gratis is. Ik wilde graag het parkeren langs de weg verbieden in sommige wijken, maar ook dat is geen optie. En waarom kunnen mijn bewoners wel bewust omgaan met elektriciteit, maar niet met water? En wat dacht je van het beter regelen van de parken of het promoten van de entertainmentsector? Het is zelfs niet mogelijk om een beleid voor het onderwijs te activeren. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om dit systeem de aandacht te geven die het verdient, maar dat hebben ze niet benut. De iconische vogel Chirp is ook aanwezig in Cities: Skylines II. Voor velen een groot irritatiepunt in het eerste deel, maar hij geeft nu wel nuttige informatie. Voor het radiostation geldt hetzelfde, maar zal het mij niet verbazen als dit een nieuw irritatiepunt wordt. Dezelfde segmenten worden telkens herhaald en de informatie die gegeven wordt, is niet altijd accuraat. Hoezo is de kwaliteit van de wegen verslechterd? Terwijl de game aantoont dat alles netjes op orde is.
Laten we de review eindigen met een sectie over de artstijl en hoe visueel aantrekkelijk de game is. Door de vier seizoenen kun je de stad op verschillende momenten van het jaar bewonderen. Doordat het ook gewoon nacht wordt, zorgt dat voor stilte. Het oogt allemaal een stukje realistischer en veel gebouwen zijn gedetailleerd vormgegeven. Toch miste ik na een aantal uur spelen de onrealistische en kleurrijke stijl van de eerste game. Cities: Skylines II oogt namelijk nogal grauw en daardoor springt de stad niet mooi in het oog. Als het ’s nachts begint te regenen zie je ook geen hand voor ogen. De vraag is of deze problemen worden veroorzaakt door de visuele stijl of door de optimalisatie. Dit laatste is namelijk echt in een bizar slechte staat. Mijn grafische kaart voldoet niet helemaal aan de aanbevolen eisen, maar de rest van mijn pc wel. Ik zit dus ruim boven de minimale eisen. Allemaal leuk en aardig, maar ik behaalde een onstabiele vijf tot vijfentwintig fps op een lage grafische instelling. Door de game op een resolutie van 1080p te spelen ging de fps naar dertig, maar dan nog zul je het moeten doen met een grafische instelling van low of medium. Het probleem is dan wel dat de game nog slechter oogt. Ik heb het dan ook nog eens over een stad van honderd tot zevenduizend inwoners, waardoor ik de endgame niet heb bereikt. Dit zorgt ervoor dat bomen en gebouwen irritant flikkeren, er lag aanwezig is en laadschermen veel tijd kosten. Voldoet jouw pc aan de minimale eisen dan lijkt de game in deze staat amper speelbaar te zijn.Cities: Skylines II is uitgesteld voor consoles, maar hetzelfde gaat niet gebeuren voor de pc-versie. Ondanks dat Paradox Interactive heeft laten weten dat de optimalisatie niet het gewenste niveau heeft behaald en het nog een tijdje gaat duren. Het is te hopen dat het in ieder geval iets beter is, wanneer de game volgende week verschijnt. Met de kennis die ze ondertussen hebben, had ik ten minste een stabiele twintig fps verwacht. Hoewel fps bij citybuilders niet het belangrijkste is, blijft het wel erg vervelend.
Het gebruikte beeldmateriaal is gemaakt tijdens onze speelsessies op de pc.
Cities: Skylines II is lastig te beoordelen. Aan de ene kant zijn er veel verbeteringen doorgevoerd, maar aan de andere kant laat de game steken vallen op kleinere punten. Plak daar nog de slechte optimalisatie op en je komt uit op deze score. Anders was de game echt wel prima of zelfs goed geweest. De menu’s en interface zijn veel moderner en duidelijker, en het wegennetwerk is sterk verbeterd. Dankzij de variatie aan gebouwen, openbaar vervoer en de mogelijkheid om gebouwen te upgraden, voelt de game een stuk vollediger aan dan het eerste deel. Vooral omdat je nu ook seizoenen en natuurrampen hebt. Toch mis ik vooral een verscheidenheid aan parken, sportvelden en toeristenattracties. Ook vallen de beleidsopties van de stad erg tegen. Je kunt zelfs de stad niet meer decoreren door de afwezigheid van de live editor. Daarnaast zijn er geen fietsen, moet je wegen handmatig aanpassen en hebben we wederom alleen een Amerikaanse en Europese stijl. Erg mooi is Cities: Skylines II ook niet, want er zullen nog veel stappen moeten worden gezet om de game goed te optimaliseren. Door de realistische artstijl heeft dit meer impact dan het geval was bij het eerste deel. Uiteindelijk zullen mods, updates en DLC's deze problemen oplossen, maar tenzij je echt wild wordt van de genoemde pluspunten en de optimalisatie al iets beter is met de release, kun je gerust nog enkele maanden wachten.
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Colossal Order
Uitgever:
Paradox Interactive
Release:
24 oktober 2023
Reviewscore:
Platforms:
Nieuws
De oktober-releasewindow voor de console-versie van Cities: Skylines II gaat niet gehaald worden. De port is uitgesteld met geen datum in het vooruitzicht.
Nieuws
Paradox biedt haar excuses aan voor de teleurstellende release van Cities: Skylines II en de eerste DLC van de game.
Trailer
De Beach Properties DLC van Cities: Skylines II valt niet in de smaak.
Nieuws
Het is nog even geen tijd voor de DLC van Cities: Skylines II. Er zijn eerst namelijk nog heel wat bugs die gefixt moeten worden.