Review: DC Universe Online PlayStation 3

Geplaatst: 1 februari 2011 18:00

Superhelden zijn al vet sinds de dag dat ze bedacht werden. Het idee dat er iemand is die bovennatuurlijke krachten heeft en daarmee het kwaad bestrijdt, heeft iets bijzonders. Hoe zou het dan zijn als je zelf de superheld kon zijn? Die droom wordt werkelijkheid in DC Universe Online.

Een MMORPG op de PlayStation 3?

Laat me eerst even duidelijk maken dat dit de laatste keer is dat ik MMORPG zeg in deze review. Naar mijn mening zijn het namelijk geen RPG's. Ik mis het gevoel van immersie, wat ik bij een normale RPG wel heb. Daarom noem ik een RPG die je met veel mensen tegelijk speelt vanaf nu een 'Mumorpugor'.
Een Mumorpugor op de PlayStation 3, zou dat werken? Het antwoord is ja. Het werkt best goed. Hoewel je niet de beschikking hebt over een volledig toetsenbord, is de besturing goed te doen. De pc-versie zal altijd een stapje voor hebben, maar DC Universe Online laat zien dat het wel kan. Er zijn alleen wat problemen voor de mensen met een 40GB PlayStation 3. De game alleen al vereist 25,5GB. Natuurlijk kan je er een andere harde schijf inzetten, maar niet iedere leek weet hoe dat moet. Daarnaast was ik serieus de hele nacht bezig om de game te installeren. Wat is nog het nut van een game op Blu-ray uitbrengen als je toch het hele schijfje op de harde schijf zet?

CatGirl the Destroyer

Na een nacht lang mijn PlayStation 3 aan te hebben gelaten, kon ik eindelijk beginnen met spelen. Je begint met het maken van je eigen personage, waarbij je jouw fantasie de vrije loop kunt laten gaan. Alle soorten stijlen zijn mogelijk. Zo heb ik CatGirl gemaakt. Ik ben namelijk een groot fan van katten en ik vond het wel stoer. Je bepaalt daarna wat je gevechtsstijl wordt. Ik koos voor twee geweren, een soort knipoog naar Tomb Raider. Daarnaast is het een kat. Een kattenvrouw met twee pistolen? Maximum awesome!
Tot slot zit er een element in het customizen dat echt verschilt van andere mumorpugors. Je kunt kiezen of je voor de superhelden of de superschurken bent. Nu is dat nog niet zo boeiend, maar iedere kant heeft zijn eigen set van mentors. Mentors zijn superhelden die we kennen van het DC Universum (waarin overigens de dame en heren van Watchmen ontbreken). Iedere mentor heeft zijn eigen specialiteit en set missies. Ik koos voor Lex Luthor, omdat hij sterke wapens kan maken, maar als ik voor The Joker zou kiezen, kreeg ik weer dodelijke gadgets. Als je dan eindelijk op pad gaat, houd je je vooral bezig met de quests. Ik vind de quests van Lex Luthor een beetje saai, maar dat kan bij andere superhelden of schurken weer anders zijn. Uiteraard is een mumorpugor niks zonder levelen en daar haalde ik dan ook zeker voldoening uit. Je bepaalt zelf waaraan jij je skill points besteedt. Magie of wapens. Zulke dingen zijn leuk.

De toekomst

Het verhaal van DC Universe Online wordt ingeleid met een heel vet CG-filmpje. Hierin is te zien dat iedereen van DC druk in de weer is elkaar de hersenen in te slaan. Uiteindelijk gaat ook Superman neer. Lex Luthor lijkt gewonnen te hebben, maar opeens komt er een invasie van aliens, die de Brainiac heten. Ik vraag me serieus af hoe de verhaalschrijver erbij zat. "Ok', we hebben superhelden, laten we daar eens aliens bij gooien. Maar hoe zal ik ze noemen?" Na lang tobben had hij het, toen hij een wetenschappelijk programma voor leken aan het kijken was, waarvan ik de naam maar niet noem. Lex Luthor is machteloos en gaat naar het verleden om de superhelden te waarschuwen voor wat er in de toekomst gaat gebeuren. Zou jij hem als Superman zijnde geloven? Ik in ieder geval niet. Het verhaal zit een beetje ongeloofwaardig in elkaar, maar daarvoor spelen de meeste mensen denk ik geen mumorpugor.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

DC Universe Online verschilt in mijn ogen niet zo heel veel van andere mumorpugors. Het is vet dat de game op de PlayStation 3 speelbaar is, maar de grote hoeveelheid schijfruimte en de lange update-tijd verzieken het ook een beetje. De controls werken echter onverwacht goed. Verder is je eigen superheld ontwikkelen altijd vet en het idee van het hebben van een mentor die je een speciale ability laat leren, is leuk bedacht. Houd je van superhelden en ben je klaar voor iets anders? Dan is DC Universe online echt jouw game.

• Goed speelbaar op de PlayStation 3
  • Veel customizing
  • Mentors