Review: Deliver Us Mars - Is de aarde nog te redden? PlayStation 5

Aangepast: 8 februari 2023 10:03

Deliver us Mars is een sci-fi avontuur met puzzelelementen en het vervolg op Deliver Us The Moon. Beide games schetsen een dystopische toekomst waar de aarde langzaam onbewoonbaar wordt door klimaatverandering en het uitputten van de natuurlijke bronnen. De games behandelen een interessante kwestie: moeten we proberen de aarde helpen te herstellen van de aangerichte schade of moeten we onze energie stoppen in het bouwen van ruimteschepen en ons richten op een andere planeet? Het is een interessant concept en ik hoop dat dit goed vertaald naar een vermakelijke game. Of dat zo is, kun je lezen in de review van Deliver Us Mars.

Misschien gaat het op Mars beter

In Deliver Us The Moon wordt de aarde geteisterd door het opraken van de natuurlijke bronnen en klimaatverandering. Wetenschappers vinden op de maan het helium-3 isotoop en kunnen met een geavanceerd systeem dit converteren tot energie en deze naar de aarde sturen. Op een dag stopt de energielevering en wordt een astronaut naar de maan gestuurd om dit te herstellen en erachter te komen waarom er geen energie meer wordt gestuurd. Een groot deel van de mensen is verdwenen en ze ontdekt dat de drie massieve schepen (Arks) met het vermogen de atmosfeer te herstellen en de flora opnieuw te laten groeien door Outward zijn gestolen. Dit is een groep wetenschappers die oorspronkelijk zich wilden inzetten voor het maanproject, maar uiteindelijk de aarde als verloren zaak zijn gaan zien. Zij hebben de rest van de mensheid in de steek gelaten om aan de ondergang van de aarde te ontsnappen en zijn met de Arks naar Mars vertrokken.

Tien jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel volg je een jonge astronaute van de World Space Agency, Kathy Johanson. Zij is door haar vader Isaac van jongs af aan getraind om een astronaut te worden en hij is ook één van de wetenschappers die zich bij Outward heeft aangesloten. Het gaat nog steeds niet goed met de aarde en de Arks worden gezien als laatste redmiddel. Kathy gaat samen met de bemanning van de Zephyr space shuttle (onder bevel van haar zus Claire) naar Mars om de Arks terug naar de aarde te brengen en om achter het lot van de Outward-kolonisten te komen. Daarnaast wil ze weten of haar vader nog leeft, omdat de World Space Agency een mysterieus bericht van Mars heeft ontvangen waardoor dit vermoeden is ontstaan. In negen hoofdstukken kom je achter het lot van je team, je vader en de rest van de Outward-groep. Het is nooit verstandig om in een narratief gedreven game teveel over het verhaal te vertellen en daarom zal ik het hierbij laten. Het verhaal is wel de drijvende kracht achter de game en is door (familie)drama, verraad, nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen zeker de moeite waard. Het helpt ook dat de omgevingen op de aarde, maan en Mars er goed uitzien en dat de voice actors goed werk afleveren waardoor ze een overtuigend verhaal neerzetten. Alleen vond ik de gezichten van de personages op sommige momenten wat minder overtuigend.

Deliver Us Mars1

Kathy draagt veel op haar schouders

In dit narratief gedreven verhaal draait het vooral het zoeken naar aanwijzingen, het uitvoeren van kleine taken en het oplossen van verschillende puzzels, zodat je de volgende stap kunt zetten. Verwacht dus geen gevechten of eindbazen, maar denk aan het verkennen van omgevingen en het verrichten van kleine taken zoals het activeren van installaties. Het besturen van Kathy is even wennen. Zeker als je bepaalde sprongen moet maken of als je je houwelen in de muur probeert te slaan. De ontwikkelaars hebben dit redelijk realistisch gemaakt waardoor je goed moet opletten waar je je houweel plaatst, want anders val je snel naar beneden. Dit maakt het klimmen intensief, maar is soms ook frustrerend als je door haast een fout maakt en weer van vooraf aan moet beginnen. Het verhaal wordt verteld via flashbacks, hologrammen, en sms-berichten en notities van de kolonisten die je vindt in de achtergelaten gebouwen op Mars. Dit is geen originele manier van vertellen, maar het zorgt ervoor dat je het in kleine delen binnenkrijgt waardoor je steeds meer wilt weten over de kolonisten van Outward. Om Kathy’s verhaal te volgen, moet je de Objectives voltooien en deze kun je zien door met D-pad omhoog te drukken. Je krijgt dan een waypoint te zien, maar je moet zelf uitdokteren hoe je er moet komen.

Op sommige locaties moet je verschillende apparaten activeren of moet je eerst een aantal puzzels oplossen, voordat je weer verder kunt. Zo moet je bijvoorbeeld energiestralen richten op ontvangers waardoor een installatie weer gaat werken of bepaalde deuren opengaan. Deze puzzels worden naar verloop van tijd ingewikkelder en bevatten meer elementen zoals een splitter en/of een versterker. Ze zijn niet heel moeilijk, maar bieden toch enige uitdaging. Het wordt nooit echt lastig en als het te lang duurt, krijg je van Kathy een hint. Op je pols zit een laser waarmee je door metaal heen kunt snijden. Zo kun je een doorgang vrijmaken of een straalkanon vrijspelen dat je kunt gebruiken om een ontvanger van energie te voorzien. De laser is alleen te gebruiken als je een prompt krijgt en je kunt hier dus niet vrij mee experimenteren. Het is erg scripted en dit geldt ook voor de keren dat je met een Mars Rover naar een andere locatie moet rijden. Je kunt bijvoorbeeld niet teveel van het pad afwijken, want dan word je terug naar de hoofdweg getransporteerd. Ook is er onderweg niks te vinden of te onderzoeken dus je moet er eigenlijk alleen mee van A naar B rijden. Het is leuk voor de afwisseling, maar voegt uiteindelijk niet heel veel toe. In Deliver Us Mars verken je de planeet, maar alleen binnen het gebaande pad van het scenario.

Gelukkig ben je niet helemaal op jezelf aangewezen, want je wordt vergezeld door Ayla, een vliegende robot (A.S.E.). Dit is niet alleen een metgezel, maar ook een noodzakelijk hulpmiddel om een aantal puzzels op te lossen en verder te komen. Je kunt haar namelijk besturen om de omgeving te verkennen en mensen af te luisteren, maar ook om verschillende voorwerpen op te pakken of om door een nauwe schacht te vliegen om aan de andere kant de deur te openen. Daarnaast kun je de hologrammen alleen met Ayla activeren. Ook dit komt in de vorm van een puzzel waarbij je drie vlakken in een bol moet plaatsen door met Ayla de juiste positie te vinden. De hologrammen zijn niet verplicht om te doen, maar zijn interessant omdat ze de acties van de kolonisten hebben vastgelegd en inzicht bieden in hun beweegredenen, zo ook die van je vader. Tijdens je avontuur kom je niet alleen meer te weten over de kolonisten, maar ook over Kathy en haar gezinsleven door middel van flashbacks. Zo zie je flashbacks uit de tijd dat je nog op aarde woonde met je vader, moeder en zus. Dit zijn niet altijd vrolijke herinneringen, maar ze geven wel inzicht in het handelen van de hoofdrolspelers. Ook hier moet je bepaalde doelen bereiken, voordat je weer verder kunt. Op den duur worden de handelingen een beetje repetitief, maar het avontuur duurt ongeveer tien uur dus het wordt nooit vervelend.

Deliver Us Mars 1Deliver Us Mars 1Deliver Us Mars 1Deliver Us Mars 1Deliver Us Mars 1Deliver Us Mars 1Deliver Us Mars 1Deliver Us Mars 1Deliver Us Mars 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Deliver Us Mars is een game waar het narratief heel belangrijk is. Het verhaal is intrigerend en op sommige momenten droevig. Je bent veel bezig met het verkennen van de omgeving om zo verder te komen. Doordat het hele verhaal aardig scripted is, kun je alleen niet heel ver uitwijken en dat is jammer. Dit wordt afgewisseld met puzzels die niet heel moeilijk zijn, maar wel voor enige uitdaging zorgen. De controls zijn even wennen, maar reageren goed. De gameplay is redelijk afwisselend, maar wordt na verloop van tijd wel enigszins repetitief. Toch wordt het niet vervelend in dit avontuur van tien uur. Het is waarschijnlijk geen game voor de hardcore gamers, maar als je van een interessant avontuur in de ruimte houdt of wilt weten hoe het verhaal verder gaat na het spelen van het origineel dan zit je bij Deliver Us Mars goed. Het helpt zeker als je het origineel gespeeld hebt, want dan heb je meer binding met de personages en weet je beter wat er zich allemaal heeft afgespeeld. Toch was het voor iemand die het origineel niet heeft gespeeld wel te volgen. Deliver Us Mars snijdt niet alleen een groot maatschappelijk probleem aan, maar biedt een meeslepende ervaring als astronaut, ziet er goed uit met prachtige sci-fi omgevingen en heeft een interessant verhaal.

• Interessant verhaal
  • Prachtige sci-fi omgevingen
  • Goed acteerwerk van voice actors
  • Leuke puzzels
  • Ayla
  • Controls zijn even wennen
  • Personages zien er niet altijd geweldig uit
  • Handelingen worden uiteindelijk repetitief
  • Heel erg scripted
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Deliver Us Mars

-

Frontier