Review: Deus Ex: Human Revolution - Director's Cut PlayStation 3

Geplaatst: 1 november 2013 10:00

Een review schrijven van een game die al reeds vier sterren heeft gekregen in 2011 van ons. Why? Is dat nou wel echt nodig? Ja, dat is het. Deus Ex: Human Revolution - Director's Cut laat niet alleen zien dat deze game momenteel de beste cyberpunkgame is, het geeft je nu zelfs meer!

Deusjà  vu

Normaliter is de kreet "Director's Cut" een mooie manier om extra inkomsten te genereren, maar deze game bewijst dat het meer is dan een extra inkomstenbron. Deze versie is datgene wat het originele Human Revolution had moeten zijn. Het origineel was een uitstekende game, maar had de nodige schoonheidsfouten. Met als grootste de boss battles, die stonden volledig haaks op de gehele sfeer die deze game uitademde. Deus Ex: Human Revolution - Director's Cut corrigeert dit volledig en zorgt er ook voor dat de AI (artificial intelligence) consistenter wordt in haar doen en laten en poetst ook bepaalde grafische blunders weg.

Niet 'n scherm, maar twee!

Dat de game van origine alleen maar zou gaan uitkomen voor de Wii U is te zien aan de toevoeging van de 'second screen'-opties. Die daadwerkelijk een toevoeging zijn voor deze game en echt uitstekend werken tussen de PlayStation 3 en de PlayStation Vita. De mappen, quick menus en hacking-opties op de PlayStation Vita zien is een geniale toevoeging.

Choose wisely

Zoals ik al eerder aangaf ligt de grootste verandering bij de boss battles. Voor de rest is de game grotendeels (los van de toevoeging van de DLC) hetzelfde gebleven. Je hebt als gamer de controle over protagonist Adam Jensen. Door een ongeval wat hem bijna het leven kost, wordt hij gedwongen om de augmentations te gebruiken. Doordat hij niet bewust de keuze heeft gemaakt om deze augmentations te gebruiken, weet hij niet waar hij staat in de strijd die mensen voeren tussen het volledig veranderen in een cyborg en zij die dit niet kunnen en/of willen.

Stealth tot de max! Of niet natuurlijk

Deus Ex lijkt in eerste instantie op een first-person shooter, maar is dat totaal niet. Wanneer je dekking zoekt, wisselt de game naar een third-person view. Deze omschakeling is even wennen maar echt essentieel voor de game. Deze omschakeling vindt namelijk plaats, omdat stealth de beste oplossing voor alles is in deze game. Je gaat een confrontatie op deze manier uit de weg en kan benarde situaties voorkomen. Want ook al pas je Adams fysieke kracht volledig aan, hij blijft vrij kwetsbaar voor kogels. Je kan dus kiezen of je 'guns blazing' een kamer binnenstormt of rustig je weg naar binnen zoekt. De keuze is aan jou.

En juist die keuzes zijn complex

Deus Ex: Human Revolution - Director's Cut dwingt je om keuzes te maken om zo de puzzels op te lossen. Oplossingen die op meerdere manieren kan uitvoeren. Mits je de juiste augmentations hebt. Je kan de augmentations van Adam vaak en gemakkelijk upgraden, maar wat is de juiste? Ga je voor een cloacking device? Ga je betere hacking skills?

Er zijn geen gemakkelijke keuzes als het aankomt op dialogen, puzzels en upgrades. De game straft je ook niet, het neemt je mee. En dat maakt Deus Ex: Human Revolution anders dan andere games.

Long live the new boss battles

De weg naar een boss battle is wel hetzelfde gebleven als met het origineel, maar de manier waarop jij een gevecht aangaat is totaal anders. Voorheen moest je als 'Pistolen Paultje' rondrennen. Nu kan je kiezen voor 'Violence', 'Stealth' of 'Hacking'. Of zelfs een combinatie van deze drie. Voor iemand die nog geen ervaring met Deus Ex: Human Revolution heeft is het lastig om voor te stellen hoe de boss battles vroeger waren.

Het eindoordeel van Bob Andringa

In Deus Ex: Human Revolution - Director's Cut is de uitbreiding 'Missing Link' naadloos geïntegreerd in de game alsof het altijd zo is geweest, evenals de originele pre-order- en bonuswapens. De game is datgene wat het origineel had moeten zijn en zelfs veel meer dan dat. Heb je nog geen ervaring met Deus Ex: Human Revolution, dan is dit spel echt een must! Vergeet de kritiek op het origineel en geniet van deze game. Heb je al wel ervaring met het origineel, tast dan nog even in die geldbuidel en koop deze versie, je zal geen spijt hebben. Deze game mag zich wat mij betreft een echte 'Director's Cut' noemen. En dat vele dit voorbeeld nog maar mogen volgen.

• Second screen erg goed
  • Nieuwe aanpak boss battles
  • Perfect geïntegreerde DLC