Review: Elex II - Een oppervlakkige wereld Pc

Geplaatst: 7 maart 2022 12:00

Recent is Elex II uitgekomen als vervolg op de populair game Elex van Piranha Bytes. Deze nieuwe game moet ook toegankelijk zijn voor spelers die nooit Elex hebben gespeeld omdat het een nieuwe introductie biedt voor de wereld in de game. Het is een wereld die magie en technologie met elkaar mixt en dat spreekt mij wel aan. Daarom ben ik de game in gedoken om te kijken wat de wereld van Elex II te bieden heeft.

Opnieuw beginnen

De game begint met een verhaal van gepensioneerde commandant Jax dat begint direct na de nederlaag van de wereldbedreigende Hybrid. De game begint met zijn pensionering in een vervallen gehucht midden in een verlaten bos. Uit het niets stort een komeet zijn huis binnen en vernietigt het volledig. De komeet roept met golven van paarse energie monsters op die dienen als de tutorial van de game. Jax krijgt een schok van een flinke wond die hij oploopt waardoor hij buiten bewustzijn raakt. De bijna dodelijke aanval verklaart echter niet de verschuiving in grafische kwaliteit van de cutscenes naar de gameplay.

Jax wordt gevonden door de wetenschapper Adam en wordt na een paar dagen wakker. Door een infectie is Jax de meeste van zijn eerdere vaardigheden verloren. Adam vertelt dat de aliens zich flink hebben verspreid, maar dat de meeste mensen te druk zijn met hun eigen conflicten om er iets mee te doen. Het doel van Adam is eenvoudig: Jax moet zijn weg terug vinden naar zijn oude kracht en een nieuwe factie oprichten, de zogenaamde Sixth Power. Deze factie is bedoeld om de mensen te verenigen en samen de aliens te verslaan. Deze introductie had echter pakkender kunnen zijn, want je wordt na deze informatiedump al snel uitgezet in de wereld zonder een gevoel van urgentie. Het duurt even voordat er interessantere quests voorbijkomen.

Veel kwantiteit, minder kwaliteit

Je kunt in de game kiezen om deel uit te maken van één van de vijf facties, The Berserkers, The Morkons, The Albs, The Outlaws, en The Clerics. Dit lijkt een uitgebreide keuze, maar eigenlijk zijn het er maar drie. De echte facties zijn The Berserkers, The Morkons en The Albs. Als je lid wil worden van The Outlaws of The Clerics dan moet je al lid zijn van één van de grote facties. Je kan dan een mol worden voor een van deze twee facties. Het hele factie systeem blijft helaas vrij oppervlakkig voelen. De items en skills die je krijgt van specifieke facties zijn niet heel uitgebreid. Er is niet veel voor nodig om binnen een factie hogerop te komen. Na een paar speurtochten en met hoog genoeg level kunnen we een naar een hogere rang gaan. Het voelt niet echt alsof je iets groots doet voor de groep en echt de nieuwe rang verdient.

Het is duidelijk dat de game een RPG is in hart en nieren. Je zult van quest naar quest gaan om zo de wereld en alle personages te ontdekken. Veel van de quests zijn een verkapte fetch-quest. Ze zijn wel verpakt in een heel verhaal, maar het is niet de leukste manier om een wereld te verkennen. De manier waarop het verhaal wordt overgebracht, is ook niet altijd interessant. Ik vond dat veel personages niet goed geschreven waren. Alle gesprekken die je met ze voert, voelen houterig aan en veel van de personages komen over als vervelende personen.

Cryptische technologie

Het voelt vaak alsof de game actief informatie verdoezelt die de speler nodig heeft om door de uitgestrekte open wereld te navigeren. Het is één ding om jezelf onder te dompelen in een game die niet alles meteen onthult, maar het is iets anders om bijna actief de verkenning tegen te werken. De game is soms net zo cryptisch als de technologie in die wereld. De kaart toont niet de belangrijke punten totdat je ze al hebt gevonden en dus niet meer nodig hebt. Ik moest lang zoeken om een teleporteerpunt voor fast travel in een bepaald gebied te vinden, omdat ze niet gemarkeerd zijn en geen geluid of licht afgeven totdat je ze al hebt geactiveerd.

De game zit op technisch vlak niet altijd even sterk in elkaar. In gevechten is het vaker voorgekomen dat Jax of een van de vijanden door elkaar heen glitchen. Ook rolt Jax soms onverwacht uit de weg terwijl ik de knop die daarvoor bedoeld is niet heb aangeraakt. De glitches zijn niet zo erg als bijvoorbeeld Cyberpunk, maar ze zijn wel heel vervelend. Ook komt de game grafisch minder goed uit de verf. De game ziet eruit als een oudere game met een paar HD mods erbij geïnstalleerd, want de game ziet er zowel oud als nieuw uit. Ondanks de mindere graphics draait de game heel zwaar vergeleken bij recente games die er veel beter uit zien. Je zult een goede computer nodig hebben om deze game soepel te spelen.

Het eindoordeel van Kyllian Franken

Elex II voelt als een game met heel veel potentie die niet wordt waargemaakt. De game heeft niet veel vernieuwends of interessants te bieden ten opzichte van andere games. De game blijft daarvoor te oppervlakkig om echt de aandacht te trekken. Ik heb me tijdens het gamen vaker verveeld en dat is jammer. Er zitten genoeg elementen in de game die ik leuk zou moeten vinden. Daar komt nog eens bij dat de game op technisch vlak ook niet een soepele ervaring kan bieden. Daarom kan ik de game eigenlijk niet aanraden.

• Mix magie en technologie
  • Er is veel te zien
  • Keuze en facties