Review: Everspace 2 - Wijzigt haar koers Pc

Geplaatst:

Everspace was een singleplayer roguelike space shooter die destijds hoge ogen gooide. Inmiddels is het tweede deel er en gaat de game meer richting een sci-fi RPG shooter. Heeft ontwikkelaar Rockfish er goed aan gedaan de koers te wijzigen? Of stevent Everspace 2 hiermee regelrecht af op een asteroïde?

Adam wie?

Om aan Everspace 2 te kunnen beginnen, hoef je het eerste deel niet gespeeld te hebben. In Everspace 2 nemen we de rol aan van Adam, de laatste kloon van de Adam uit de eerste Everspace-game. Adam is nu werkzaam voor een groep miners die de diepste krochten van het heelal afzoeken naar waardevolle cargo en om vreemde wezens, die lijken op hoe ik me voorstel dat de vissen in de diepste diepten van onze oceaan eruitzien, genadeloos neer te knallen. Adam is niet het meest bijzondere personage, hij is tenslotte een kloon van de echte Adam, maar het is leuk om te zien dat de klonen van de Roguelike Everspace toch niet allemaal dood zijn gegaan en er nu eentje voortleeft in het tweede deel waarbij doodgaan geen onderdeel van de gameplay loop meer is.

Everspace 2 is dus geen roguelike meer, maar gaat meer richting een RPG shooter. Dat is goed te zien aan de manier waarop het verhaal van de game verteld wordt. Het verhaal an sich is niet heel boeiend en er zijn bijvoorbeeld geen dialoogopties waarmee je het verhaal kunt sturen, maar wat ik wel heel tof vind, is de manier waarop we het verhaal te zien en te horen krijgen. Het verhaal wordt namelijk verteld door middel van een soort strip-achtige cutscenes die verrassend goed bij de stijl van de game past. Heel anders dan de visuele stijl van de game zelf, die overigens uiterst top is. Ook zit er voice-acting in die niet verkeerd is. Je zou bijna denken dat je een AAA-titel aan het spelen bent.

Everspace 2 review2

Schiet er maar op los

Zoals ik eerder al aangaf, is Everspace 2 meer een sci-fi RPG shooter dan een roguelike zoals we gewend zijn. Dit is wat mij betreft een prima verandering, mits het natuurlijk op een goede manier wordt gedaan. In Everspace 2 volg je een lineair verhaal middels een main quest. Deze main quest brengt je op verschillende plekken in het universum. De quests variëren van het verzamelen van speciale voorwerpen of grondstoffen, tot aan het opblazen van asteroïden en van alles daar tussenin. Er is dus best veel variatie in wat de game te bieden heeft. Wat wel elke keer terugkeert, is het feit dat je elke keer tegen hordes aan vijanden moet vechten. Dit kunnen buitenaardse levensvormen zijn, maar ook vijandige ruimteschepen.

De combat in Everspace 2 vindt plaats in de vorm van echte singleplayer dogfights. Je zit in je eentje in een gevechtsruimteschip dat verschillende wapens tot zijn beschikking heeft. De besturing van het ruimteschip was voor mij wel even wennen. Je ruimteschip kent namelijk een meer arcade-achtige besturing, waarbij je schip in de richting beweegt van de richting die je ingedrukt houdt, zolang je de knop om gas te geven ingedrukt houdt. De meer bekende besturing waarbij je je stuwraketten gebruikt om een bepaalde kant op te gaan en gaandeweg je snelheid en koers moet bijstellen, is wel te realiseren, maar het is wel te merken dat de game en met name het leveldesign niet zijn ingericht op een dergelijke manier van besturen. Jammer, want het is een stuk realistischer om een ruimteschip op zo'n manier te besturen, zeker als je een flight stick of een HOTAS gebruikt.

Everspace 2 review

Weg met die puzzels

Goed, qua besturing valt er dus nog wat te sleutelen aan Everspace 2, maar met de combat zit het verder wel snor. Gedurende je missies en side quests kun je, wanneer je je vijanden hebt uitgeschakeld, steeds nieuwe loot verzamelen. Dit zijn vaak nieuwe en betere wapens die je aan je schip kunt toevoegen. Zo bouw je je ruimteschip steeds verder uit naar een dodelijke machine. Ook is het mogelijk om nieuwe, betere schepen aan te schaffen en nieuwe crewleden aan je team toe te voegen die nieuwe bonussen met zich meebrengen. Zo word je dus op een natuurlijke manier steeds sterker en beter. Helaas voel je niet altijd even goed het effect van dit sterker en beter worden. De vijanden schalen namelijk met je mee, afhankelijk van het sterrenstelsel waar je in zit. Dit wordt natuurlijk gedaan zodat je niet kunt over-levellen en overal doorheen jaagt, maar het neemt het gevoel van progressie wel een beetje weg als je net je nieuwe upgrades en perks hebt vrijgespeeld en dan alsnog worstelt met de vijanden waar je een uur geleden ook al mee worstelde.

Naast het vechten, verkennen en verzamelen, spelen puzzels ook een belangrijke rol in Everspace 2. Je moet namelijk puzzels oplossen om bijvoorbeeld ergens naar binnen te kunnen of een kist te kunnen openen. De puzzels variëren van onder andere het indrukken van knoppen in de juiste volgorde, of het vinden van een sleutel. Mijns inziens had Rockfish deze feature beter weg kunnen laten. Het is leuk om een manier van het verkennen van de wereld te hebben die niet draait om combat, maar de meeste puzzels voelen gewoon als onnodige tijdverspilling. Ik had vaak het gevoel dat de puzzels niet echt thuishoren in het gebied waar ik was en daarom voelen veel puzzels erg geforceerd aan. Dat is jammer, want een goede breinbreker op zijn tijd kan zeker een welkome afwisseling zijn van het eindeloos schieten op vijanden.

Everspace 2 review1

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Everspace 2 doet een aantal dingen prima en een aantal dingen minder. De overstap van een roguelike naar een meer RPG shooter is redelijk goed gelukt, met een paar kanttekeningen. De combat is op zich prima, ware het niet dat het meeschalen van de vijanden soms frustrerend kan werken. Het verhaal en de main quests zijn best interessant en de cutscenes en gesproken voice-over geven de game een stuk meer diepgang. De arcade-stijl besturing van je schip is best wel even wennen, maar krijg je na een paar uur spelen echt wel onder de knie. De puzzels die je echter in je quests tegenkomt, hadden ze echter beter weg kunnen laten. Ze zijn ongeïnspireerd, voelen niet thuis in de wereld en zorgen vooral voor frustratie en onnodige tijdverspilling.

    Prima
  • Toffe graphics
  • Getekende cutscenes
  • Volledige voice-over
  • Lekker schieten
  • Toffe loot
  • Interessant verhaal
  • Arcade-stijl besturing
  • Vijanden schalen mee
  • Nietszeggende puzzels
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Everspace 2

Series

-

Uitgever

Rockfish Games

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 5, Xbox Series

Releasewindow

18 januari 2021

Ontwikkelaar

Rockfish Games

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord