Review: F1 2013 Xbox 360

-

Racen zit mij in mijn hart. Als kleine Wouter streed ik al voor de eerste positie in RedCat Superkarts. Later was ik de koning in snaken bij Mario Kart DS. Ik bouwde racebanen bij ModNation Racers en ik probeer een zo keurig mogelijke automobilist te zijn in Grand Theft Auto V. Als er geen auto's in mijn pad komen, tenminste. Toen de redactie besloot om Formula 1 2013 mijn kant op te sturen, was ik er zelfverzekerd van dat ik deze game zou meesteren.

Voor de pro

Nu typ ik dit terwijl ik mijn tranen in moet houden, alwaar ik de bittere smaak van verliezen niet uit mijn mond kan spoelen. Formula 1 2013 is hardcore, onvergeeflijk en heeft een leercurve steiler dan een paaseilandsteen. Uiteraard ben ik niet de persoon die zich zomaar uit het veld laat slaan. Daarom zette ik mijn beste beentje voor en begon ik met de Young Driver-test.

"Ik wil gewoon racen!"

Brokkenpiloot de Rijder is de naam die ik mijn bestuurder gegeven heb. Nadat mijn bestuurder een naam had gekregen, was het voor mij tijd om te beginnen met de Young Driver-test. Ik had nog geen enkel menu gezien. Is deze modus een soort van verplichte tutorial? Het korte antwoord is ja en het lange antwoord is nee. Als leek van het genre is het handig om de basics te leren in de Young Driver-test en dat was ik op een aardig tempo aan het doen. Totdat ik een opdracht moest doen die mijn Formula 1-jargon te boven gaat. De Racing Line Test vereist van me om de groene lijn te volgen om mijn wagen zo mooi mogelijk te houden. Dit doe ik uiteraard als de keurige bestuurder die ik ben, maar bij de eerste bocht kom ik al boven de 100% deviation, wat dat ook mag betekenen, en is de test gefaald. Dit heb ik tientallen keren geprobeerd, totdat ik tevergeefs de controller in de ring heb gegooid. Waarom mag ik niet gewoon racen?

Zonder rijbewijs

Een tweede poging deed mijn ogen verbazen. Wat een prachtig menu en wat een lading aan modi. Zeker de splitscreen-modus krijgt mijn zegen. Er zijn veel te weinig games die dat nu nog doen, maar ook als je alleen bent is er genoeg te doen. Je kunt carrière gaan maken, een wedstrijdseizoen rijden, met klassieke Formula 1-auto's racen en natuurlijk de standaard modi als Grand Prix en Time Attack. De auto's zijn prachtig vormgegeven. Er valt aan te zien dat voor iedere auto goed de tijd is genomen. Ook de belichting in de game ziet er erg goed. Zeker als je auto in de garage staat, kan je hem goed zien shinen. Na het watertanden ging ik, zonder mijn Young Driver-license, een carrière beginnen. Misschien was dat toch niet zo'n goed idee.

Mijn eerste race

Klaar voor de start, af! Daar ging ik met 200 kilometer per uur, als een speer langs mijn tegenstanders die om 'n of andere redenen allemaal gingen remmen. Een paar seconden later snapte ik waarom en was ik door de bocht gevlogen en tegen een muur aan geknald. Formula 1 2013 heeft een Instant Replay-optie die je in staat stelt om weer te beginnen bij een punt waar je het nog niet verknalt heb. Perfect voor mij en ik heb gretig gebruik gemaakt van deze functie. Nu met wat meer souplesse de bochten nemen en ik kom er wel uit. Maar wacht, ik hoef die bocht niet te nemen als er over vier meter al weer asfalt is. Ik ga gewoon over het gras! De scheidsrechter (wist jij dat die bij Formula 1 bestaat?) waardeerde dat niet zo en ik kreeg een penalty van tien seconden bovenop mijn rondetijd. "Extra voorzichtig zijn", was mijn advies aan mezelf en ik gebruikte weer 'n van mijn vijf flashbacks. Ditmaal zaten er allemaal auto's in mijn weg waartegen ik, zonder dat het mijn schuld was, aan botste. De scheidsrechter vond dat ook niet leuk en gaf me nog een extra tien seconden. Dit bleef even doorgaan, totdat ik gediskwalificeerd was. Naar mijn mening was ik competitief bezig, maar de scheidsrechter dacht daar klaarblijkelijk anders over.

Een andere professie

Het is niet alsof ik mijn korte loopbaan bij Formula 1 ga missen. De auto's waren rijdende reclameborden en de levels waren niet veel anders. Op de grond, tegen de muur, in de lucht en op bruggen, overal waren merken te vinden. Persoonlijk vind ik het heel irritant, omdat deze game hierdoor meer een wandelend reclamebord lijkt dan een racegame. Daarnaast reageren de auto's niet echt responsief. Hoe langzaam ik ook ging, ik kwam altijd lelijk uit de bocht, slippend van links naar rechts. Nee, Formula 1-coureur is niets voor mij, maar wellicht dat het iets voor jou is!

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Nee, deze baan is niets voor mij, maar dat hoeft niet te betekenen dat het niets voor jou is, natuurlijk. Fans van Formula 1 kunnen hier helemaal los mee gaan in een ontzettend breed scala aan gamemodi en voertuigen. Daarnaast is de splitscreen een welkome toevoeging die menig vriendenavondje een stuk gezelliger kan maken. Ben je daar helemaal klaar mee, dan staat er nog een goed gevulde onlinemodus op je te wachten. Wat ik heel vervelend vond, was de grote hoeveelheid reclame en de logge besturing, maar wat weet ik. Ik was koning snaken in Mario Kart DS.

  • Voldoende
  • Veel voertuigen
  • Veel gamemodi
  • Mooie wagens
  • Echte parcoursen
  • Splitscreen
  • Rijdend reclamebord
  • Lastige besturing
  • Steile leercurve

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot F1 2013

Ontwikkelaar:

Codemasters

Uitgever:

Codemasters

Release:

4 oktober 2013

Reviewscore:

Platforms:

PC
X360
PS3
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord