Review: Fallout 3 PlayStation 3

Aangepast: 16 november 2018 21:45

In een postapocalyptische wereld is het zwaar overleven. Dus pak je gun, wat schoon water en je opgepimpte polshorloge en ga op avontuur in Fallout 3!

Goede tijden, Nucleaire tijden

Het is het jaar 2077 en Amerika is gigantisch naar de klote door een kernoorlog. Voordat deze Apocalyps begon, hebben mensen zich verschanst in enorme schuilkelders genaamd 'Vaults'. Het is in een van deze Vaults in Washington D.C. waar jij als held bent opgegroeid, samen met je vader, een zeer slimme professor. In de Vault leven is erg saai, want er komt niemand in en er gaat niemand uit. Het ziet ernaar uit dat je hier zult sterven als een oude man. Maar op een dag word je wakker gemaakt door wat commotie. Je vader heeft besloten de schuilkelder te verlaten en is in zijn eentje de postnucleaire wereld ingetrokken. Hij wordt gezien als verrader en omdat jij zijn zoon bent, sta jij ook in een kwaad daglicht. Daarom besluit je om je vader te gaan zoeken in een immens grote en tevens gevaarlijke wereld en kom je er langzaam achter dat je vader niet altijd de waarheid heeft verteld.

RPG all the way

Zoals we kennen van Oblivion, weten de heren bij Bethesda Game Studios wel hoe je een goeie RPG in elkaar zet. Werkelijk alles wat je ziet is interactief. Je zult je character vanaf het begin moeten vormen zoals jij dat wil. Ras, kapsel en je sterkste punten zul je allemaal zelf mogen bepalen. Telkens nadat je character een level verder komt, mag je jouw held upgraden met punten. Wil je bijvoorbeeld dat je mensen makkelijker kan overhalen in een gesprek, upgrade je Speech level. Als je makkelijker computers wilt hacken, upgrade je je Science level. En zo kun je er zelf voor kiezen om de game op een bepaalde manier te spelen. Je game-interface is je Pip-boy, een soort polscomputer die elke bewoner van de Vault op zijn zestiende krijgt. Op dit handig stukje techniek vind je quests, maps, je bezittingen en andere data. Wat een aangename toevoeging is in deze game is dat je een flink arsenaal aan wapens kunt gebruiken, en vooral wapens waarmee je kunt schieten.

V.A.T.S.

Mocht je in een vuurgevecht geraken of er komt een gemuteerde freak op je af, dan kun je met een druk op de knop in het V.A.T.S (Vault Tech Assisted Targeting System) menu terecht komen. Dit klinkt ingewikkeld maar dat is het niet. In dit menu staat de tijd even stil en kun je ervoor kiezen op welk lichaamsdeel van de vijand je wil schieten. Er staat zelfs bij hoe groot de kans is om dit deel te raken. Je kunt dit een paar keer achter elkaar doen, afhankelijk van wat voor wapen je gebruikt. Daarna zul je even moeten wachten tot je AP level (Action Points) weer aangevuld is. Net als in elke goede RPG krijg je steeds betere wapens en kostuums om aan te trekken en werken sommige wapens beter op verschillende vijanden dan andere. Je zult veel met mensen moeten praten om informatie te verkrijgen. Dit is bepalend voor de ontwikkeling van je character. Help je bijvoorbeeld een personage in plaats te zeggen dat hij kan doodvallen, dan kan het voordelig zijn voor je missie en je krijgt zelfs goede Karma. Als je de klootzak uithangt, zakt je Karma-niveau en willen de mensen je niet meer helpen. Je zult ook goed voor jezelf moeten zorgen. Dat wil zeggen, je moet af en toe even slapen, eten en medicijnen toedienen waar nodig is. Aangezien bijna al het voedsel in de wereld radioactief besmet is, kom je bijna niet onder de medicijnen uit.

Als een goedgeoliede RPG machine

Fallout 3 loopt als een trein op de PlayStation 3. De graphics zijn zeer consistent en erg mooi. De grootse omgevingen lopen naadloos in elkaar over en je zult af en toe echt om je heen kijken naar als het 'moois' wat een nucleaire oorlog kan aanrichten. De game is in First-person aanzicht, maar zelfs dit valt aan te passen tot een third-person aanzicht tot hoever jij het wilt. Wil je net over de schouder van de held kijken of wil je je held helemaal kunnen zien, het kan allemaal. De figuren, beesten en gemuteerde freaks die rondlopen in deze wereld zien er stuk voor stuk erg mooi en soms best creepy uit. Het is vooral erg gaaf om een hoofd van een vijand eraf te schieten met veel 'blood en gore'. In de voice-acting is ook net zoveel tijd in gestoken als in de rest van de game. De stemmen van mensen klinken realistisch en zijn soms grappig en soms grof. Ook het geluid van de wapens heeft een behoorlijke impact.

Het eindoordeel van Erwin Mendes

Er is geen twijfel mogelijk, dit is het beste wat tot nu toe uit Bethesda Game Studios is gekomen. Het verhaal is intrigerend en er zijn genoeg andere side-quests te doen naast het hoofdverhaal. Als RPG game domineert Fallout 3 op alle fronten. Het is als een zeer goede film waar geen einde aan lijkt te komen. Met vette graphics en dagenlange gameplay ben je met deze game niet voor je scherm weg te slaan. Tel daar alle vrijheid en grootsheid die je krijgt in de game bij op, en je hebt een absolute winnaar!

• Graphics zijn dik in orde
  • De vrijheid die je hebt
  • De grootsheid van de wereld