Preview
Preview: Fate/Samurai Remnant - Enorm veelbelovend
18 augustus 2023Claudia ging aan de slag met een preview van Fate/Samurai Remnant. Lees hier wat onze grootste Fate-fan van dit voorproefje vond.
De Fate-franchise ligt mij nauw aan het hart. Je zult het namelijk misschien niet geloven, maar ik kijk normaal geen anime. Ik ben geen weeb of otaku en ik speel alleen Japanse games, omdat ik de verhalen in die games gewoon interessanter vind dan de verhalen van de meeste Westerse games. Enige uitzondering is dus de Fate-franchise, waarvan ik bijna alle media die in het Westen beschikbaar is, heb geconsumeerd. Vraag mij dan ook niet om over de Fate-franchise te praten, want ik houd je uren bezig. Toen ik dus leerde dat er een nieuwe game in de Fate-serie uitkwam, moest en zou ik deze gaan spelen. Maak je echter geen zorgen, deze review gaat geen uren van je tijd in beslag nemen.
Fate/Samurai Remnant speelt zich af in Edo Japan, rond het jaar 1651. Het land heeft net een onstuimige periode achter zich gelaten, maar in de schaduwen wordt een geheel nieuwe strijd gevochten. Deze strijd wordt de Waxing Moon Ritual genoemd, een soort Battle Royale waarbij zeven Masters, bijgestaan door zeven Servants met elkaar de strijd aangaan tot de dood. Naast de zeven paar Masters en Servants, doen er ook een aantal Servants mee die geen Master hebben. Masters zijn magiërs die hun magische krachten hebben gebruikt om een Servant op te roepen. Servants zijn manifestaties van helden uit de geschiedenis, die naar de huidige tijd zijn opgeroepen om in het ritueel mee te vechten. Elk hebben ze hetzelfde doel: strijden totdat je de laatst overgebleven strijder bent. De winnaar ontvangt namelijk de Waxing Moon, een heilige graal die eender welke wens in vervulling kan laten gaan. Als je bekend bent met de Fate-franchise, dan herken je dit als de Holy Grail War.
In Fate/Samurai Remnant neem je de rol aan van Miyamoto Iori. Iori is de geadopteerde zoon van Miyamoto Musashi, een legendarische zwaardvechter. Hij komt onverhoopt midden in het Waxing Moon Ritual terecht. Hij weet ternauwernood zijn Servant, Saber, op te roepen. Samen met haar probeert hij de andere Masters en Servants te verslaan om de Waxing Moon te bemachtigen. Iori en Saber bouwen tussendoor ook een band met elkaar op en moeten allianties sluiten met andere deelnemers aan het ritueel om te kunnen overleven. Het verhaal van Fate/Samurai Remnant staat als een huis. De bedenker van Fate/Stay Night, Kinoko Nasu, heeft de ontwikkeling van het verhaal overzien en Hiraku Sakurai, die het verhaal van Fate/Grand Order geschreven heeft en Yuichiro Higashida, die het verhaal van Fate/Apocrypha geschreven heeft, hebben het verhaal van Fate/Samurai Remnant op zich genomen. Het is dus niet zo gek dat het verhaal enorm meeslepend, diepgaand en goed geschreven is. Ook voor spelers die niet bekend zijn met de Fate-franchise is het verhaal prima te volgen. Je hoeft je dus niet te laten afschrikken door deze titel als je de andere games of de anime niet kent. Ben je echter wel bekend met de franchise, dan vind je overal kleine referenties naar personages, gebeurtenissen en andere dingen uit de anime en de andere games.
De gameplay van Fate/Samurai Remnant is bijna net zo veelzijdig als het verhaal. Daar waar je in de meeste games uit de Fate-franchise de rol aanneemt van een Servant, ben je in deze game de Master Iori. Met Iori kun je rondlopen door de verschillende districten van Edo. Hier kun je met mensen praten en sidequests oppakken. Er zitten ontzettend veel verschillende non-combat systemen in, zoals onder andere het kopen en eten van verschillende soorten gerechten bij kleine restaurantjes om je gezondheid aan te vullen, je zwaard poetsen om een bonus te ontvangen op de XP die je verdient, Saber uitleg geven over de verschillende dingen die ze ziet, en honden en katten aaien om je gezondheid aan te vullen. Door deze laatste gameplay feature alleen al verdient Fate/Samurai Remnant eigenlijk vijf sterren.
Naast het rondlopen in Edo kent de game ook wat RPG-elementen. Zo is er een Skill Tree waarmee je verschillende nieuwe dingen voor zowel Iori als Saber kunt vrijspelen. Dit kunnen bijvoorbeeld nieuwe aanvallen zijn die je kunt doen, maar ook dingen als meer gezondheid of de vaardigheid om de tijd te vertragen wanneer je een aanval op het perfecte moment weet te ontwijken. De Skill Tree van Saber wordt verder uitgebreid naarmate je band met haar sterker is. Wanneer ze dus door Edo loopt en weer iets interessants ziet, kun je haar maar beter uitleggen wat het is!
Het belangrijkste onderdeel van Fate/Samurai Remnant is echter de combat. Combat in deze game is te vergelijken met een kruising tussen een Musou-game en een actie-RPG. Wanneer je namelijk met Iori in een gevecht belandt, moet je het samen met Saber opnemen tegen hordes aan vijanden. Iori kent verschillende vechtstijlen die in verschillende situaties toe te passen zijn en waartussen hij op elk gewenst moment kan wisselen. Je kunt met je zwaarden combo's maken tussen lichte en sterke aanvallen. Daarnaast zijn er nog andere vaardigheden die hij kan gebruiken, zoals magie. Saber en later in de game ook andere Servants die Iori kan rekruteren, vechten met Iori mee op het slagveld. De Servants zijn computergestuurd en doen lekker hun eigen ding. Je kunt ze wel speciale Affinity Techniques laten uitvoeren en soms kun je een aanval samen met je Servant doen. Het bevechten van hordes vijanden is erg leuk en ondanks dat de hordes niet zo groot zijn als in andere Musou-games, is ook hier het one-man-army-gevoel sterk. De aanvallen die Iori kan doen, voelen goed aan en je kunt lekker combo's aan elkaar rijgen in vloeiende bewegingen. Enige minpuntje hieraan is wel dat de camera soms enorm ongemakkelijk is en dat de auto-lock niet altijd werkt wanneer je een grote groep vijanden voor je hebt.
Naast het bevechten van groepen vijanden, komt het soms ook voor dat je tegen slechts één vijand moet vechten. Dit is dan vaak een andere Servant, eventueel met Master, of een groter monster. De combat verschuift dan van Musou-achtig naar meer actie-RPG, zoals bijvoorbeeld een game als Nioh. Je kunt Iori's vechtstijl dan wisselen om beter om te gaan met slechts een enkele vijand en het ontwijken van aanvallen wordt dan ineens een stuk belangrijker. Wanneer een speciaal metertje vol is gelopen, krijg je de mogelijkheid om over te schakelen naar je Servant. Je krijgt dan een korte periode de tijd om Saber, of een andere Servant, te besturen en extra veel schade aan te richten met speciale enorm sterke aanvallen. De combat wanneer je een Servant bestuurt, doet dan meer denken aan games als Devil May Cry. De combat is in alle gevallen enorm vloeiend en voelt lekker aan. Er zijn wel echt enorm veel verschillende systemen, vaardigheden en kleine dingetjes die je moet leren. Dat was aan het begin best wel overweldigend. Dat maakt de combat echter niet minder leuk.
Fate/Samurai Remnant is een enorm vermakelijke game. Het verhaal en de personages zijn enorm goed geschreven, wat te verwachten is van schrijvers van andere onderdelen van de Fate-franchise. Dit zorgt ervoor dat het verhaal prima te volgen is voor eenieder die niet bekend is met de serie. Voor Fate-veteranen is het verhaal een groter genot, met genoeg verwijzingen naar dingen die fans zeker zullen herkennen uit andere delen. Qua combat zit de game ook enorm solide in elkaar. De combinatie tussen Master en Servant die samen vechten, hebben we niet eerder gezien. Combat verloopt vloeiend, hoewel het soms een beetje wordt gehinderd door het ongemakkelijke camerawerk. Buiten combat om valt er ook genoeg te doen in de verschillende gebieden van Edo. Het heeft alles wat een actie-RPG liefhebber wenst.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
KOEI TECMO GAMES
Uitgever:
KOEI TECMO GAMES
Release:
29 september 2023
Reviewscore:
Platforms:
Preview
Claudia ging aan de slag met een preview van Fate/Samurai Remnant. Lees hier wat onze grootste Fate-fan van dit voorproefje vond.
Trailer
Dit is de openingsanimatie van Fate/Samurai Remnant!
Trailer
Er is een nieuwe trailer verschenen van Fate/Samuari Remnant. Daarnaast is ook de releasedatum van de game onthuld.