Review: Friends vs Friends - Een vijandelijke vriendschap Pc

Ik herinner het mij nog als de dag van gisteren dat ik de door zalen van de Koelnmesse aan het rondtrekken was tijdens de 2022-editie van de befaamde gamescom. Dit evenement kende vele prachtige momenten. Het was bijvoorbeeld ontzettend tof om aanwezig zijn tijdens de Opening Night Live. Lekker naar meneer Keighley gluren, terwijl hij ons bombardeerde met aankondigingen. Iets waar ik ook altijd veel energie uit haal, zijn de gesprekken die ik voer met gepassioneerde ontwikkelaars. Het is ontzettend inspiratievol om te horen waar ze mee bezig zijn en wat dat met ze doet. Maar één herinnering blijft mij bij - tot het einde der tijden. Ik maakte Rudy grandioos in, toen we allebei voor het eerst kennismaakten met Friends vs Friends. Hij verloor de match-up kansloos met 3-1 en ik herinner hem daar maar al te graag aan. Terwijl hij met zout aan het strooien was, ben ik de first-person shooter niet vergeten. Vandaag laat ik je weten wat Friends vs Friends precies is en of de unieke concepten van de game werken. Ben jij klaar om je vriendschappen op de proef te stellen?

Een trip richting Vriend Hein

Het is goed om te weten wat Friends vs Friends precies is - al verklapt de titel het nogal beknopt. Friends vs Friends is een first-person shooter die gericht is op PvP-gevechten in de vorm van 1v1 of 2v2. Door middel van een simpel narratief - een groep vrienden wordt opgelicht door een site waar de fraude vanaf drupt - ga je aan de slag met deze beestachtige personages. Ze raken enigszins verslaafd aan de magische kaarten, waardoor ze tegen elkaar kunnen strijden zonder dat er hevige consequenties aan vastzitten. Het eerste wat opvalt is dat de stijl van Friends vs Friends een bepaalde vriendelijke en aandoenlijke atmosfeer creëert. Het visuele design doet denken aan de retrotitels van de PlayStation 1, terwijl de cel shading het mooi met elkaar verbindt in een modern jasje. Het vriendelijke uiterlijk is niet alleen schijn - ook is dit qua innerlijk een sympathieke game, ontwikkeld door een aangename ontwikkelaar. De game kost je nog geen tientje en dan gaan er misschien alarmbellen blèren. Geen nood, er zijn ook precies nul microtransacties aanwezig. Friends vs Friends heeft een welgemeend karakter. Maar hoe speelt het?

De gunplay in Friends vs Friends is degelijk genoeg. De grote jongens voelen krachtig aan en het audiodesign laat weten dat je met flinke blaffers te maken hebt. Wanneer je je gabber bestookt met kogels, voelt dit impactvol aan. Het is enigszins luguber om de vrolijke beestjes met kogelgaten te zien rondlopen - ik krijg er een beetje Happy Tree Friends flashbacks van. Gelukkig is het bloed roze, dus die aandoenlijke atmosfeer blijft hangen. Zelfs wanneer ze elkaar plagen en jouw kameraad een gat in zijn hoofd heeft zitten, blijft het gevoel van vriendschap bij je. Afijn, de gunplay is vermakelijk, al blaast het me niet omver. Echter, de echte hoofdrolspelers in de combat-loop zijn de kaarten. Middels deze diverse troeven kun je jouw speelstijl uitstippelen. Je deck bestaat uit diverse onderdelen: je kunt jezelf sterker maken, de vijand verzwakken, extra wapens inzetten, enzovoorts. Friends vs Friends begint echt te draaien wanneer je de synergie ontdekt tussen kaarten. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het hoofd van je maatjes drie keer zo groot wordt en spawn daarna een sniper rifle om prijs te schieten. Of zorg ervoor dat je zelf twee keer zo snel wordt om vervolgens met een opgeroepen shotgun je kompanen op te jagen. Het is heerlijk om de kaarten in te zetten en jouw tactiek te bepalen. Ga je jezelf vooral sterker maken? Of focus je je op het verzwakken van je tegenstanders?

Friends vs Friends review Xbox Series

Vriendschap komt van twee kanten

Nou, met die gameplay-loop zit het wel snor, Brainwash Gang. Vriendelijk bedankt. Dat is echter de ene kant van het verhaal. De andere kant bestaat uit wat je doet als je niet in de wandelgangen je maatjes om zeep helpt. Je bouwt namelijk je deck uit de diverse kaarten die je vrijspeelt. Ook kun je nieuwe personages ontgrendelen die allemaal hun eigen unieke vaardigheden hebben. Zelfs de kaarten die je al hebt, kun je sterker maken door simpelweg te spelen. Is het niet fantastisch? Dat zou Brainwash Gang waarschijnlijk gedacht hebben. De kleine kanttekening bij dit verhaal gooit echter een flinke kruiwagen vol met roet in het eten: de progressie is niet al te best. Dit heeft meerdere oorzaken. Het duurt bijvoorbeeld tergend lang voordat je een pakketje krijgt/koopt en je deck kan verbeteren/veranderen met nieuwe kaarten. Dit is kwalijk, aangezien deze shooter juist rust op de kaarten als kern van de gameplay.

Daarnaast zit veel content gewoon verstopt achter de progressiesystemen van Friends vs Friends. Ja, zeldzamere kaarten - zoals een atoombom droppen op de map of een AK47 gebruiken om je vrienden te doorzeven - zitten achter slot en grendel. Het ergste van dit allemaal is dat hierdoor de balans van de game ook een flinke tik krijgt. Het is meerdere malen voorgekomen dat ik tegenover iemand kwam te staan die al heel wat kaarten had gegrind. Betere kaarten en de geüpgradede beginkaarten waren onderdeel van zijn hand. Kom ik aan met mijn lullige beginnersdeck. Het is nogal vervelend als je tegenover een opponent komt te staan die jou telkens te grazen neemt met een troef hier en een aas daar. Brainwash heeft ondertussen een optie vrijgegeven om opponenten te zoeken die ongeveer op jouw level zitten, maar daarmee los je niet het probleem op dat wordt veroorzaakt door de geluksfactor; het verkrijgen van de kaarten is namelijk vrij willekeurig. Ik denk dat er nog flink wat patches doorheen gejaagd moeten worden om de balans op te maken. Ik hoop vooral dat Brainwash snel het verschaffen van kaarten op de schop gaat gooien, want content verbergen voor je spelers is niet wat je moet willen. Hoe sneller spelers ook toegang hebben tot alle beschikbare middelen, des te eerlijker het wordt voor iedereen.

Friends vs Friends review Xbox Series 1Friends vs Friends review Xbox Series 1Friends vs Friends review Xbox Series 1Friends vs Friends review Xbox Series 1

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Friends vs Friends weet een unieke positie in te nemen op de oververzadigde first-person shooter multiplayer markt. Het is een aandoenlijk fuifje en weet middels een sterke kern vermakelijke gameplay aan te bieden. De mix van de kaarten en de gunplay zorgt ervoor dat je al snel gehecht raakt aan de loop en dat je wilt blijven spelen. Echter, de ontwikkelaar Brainwash stelt onze vriendschap soms op de proef. De progressie heeft echt werk nodig en de balans is soms nergens te bespeuren. Voor die paar euro die je eraan kwijt bent, is dit echter te vergeven. Ik hoop dat Brainwash het voor elkaar krijgt om de paar issues op te lossen, want dan kan ik Friends vs Friends daarna beschouwen als een vriend voor het leven.

• Aandoenlijk vormgegeven
  • Chaotische PvP actie
  • Gunplay voelt degelijk
  • Kaarten + combat = fun
  • Hoog nog-een-potje gehalte
  • Spotgoedkoop
  • Geen microtransacties
  • Progressie is bagger
  • Van balans weinig sprake
  • Wat weinig variatie in maps en modi
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Friends vs Friends

-

Raw Fury