Review: Gears of War 3 Xbox 360

Geplaatst: 23 september 2011 14:00

We hebben er lang op moeten wachten, maar de game is nu eindelijk uit: Gears of War 3! Ik ben een grote fan van het eerste en tweede deel van de serie, dus sprong ik van mijn stoel toen ik hoorde dat ik de game mocht reviewen. Is Gears of War 3 een mooi einde van de trilogie?

Verhaal

Mocht je nog nooit een Gears of War hebben gespeeld, dan is dit geen probleem. Epic Games heeft namelijk een 'Previously in Gears'-filmpje in de game gestopt, waarin de belangrijkste gebeurtenissen van de vorige delen kort worden samengevat.
In Gears of War 3 wordt de wereld aangevallen door de Lambent, een gemuteerde variant van de Locust. Marcus krijgt via een videoboodschap te horen dat zijn vader nog leeft. Hij weet hoe de mensheid gered moet worden van de Lambent. Marcus en zijn groep gaan op zoek naar zijn vader, maar dat blijkt nog niet zo gemakkelijk.

Diversiteit

De campaign van de game is behoorlijk divers te noemen. Het is niet alleen maar domweg op de Locust en Lambent knallen, maar er zullen ook wat rustigere momenten zijn. Zo loop je af en toe door een dorpje waar van alles gebeurt: mensen vegen de straat, doen wat schietoefeningen, eten hun lunch enzovoort. Ook kom je situaties tegen die je stealth moet aanpakken, maar ook momenten waarop je achter de turret van een auto zit. In elk hoofdstuk van de game zal je wat nieuws beleven.

Brute shit!

Gears of War staat bekend om zijn brute actie. Het derde deel gooit er nog een flinke schep bovenop. Zo zullen er nog meer wapens zijn, met elk zijn voordelen en nadelen. Zo heb je bijvoorbeeld de Oneshot, waarmee je iemand in én schot doodmaakt. Echter moet je met dit wapen wel even door het vizier kijken voordat je kunt schieten. In dit deel is het ook mogelijk om in een grote bepantsering te stappen, zoals de Silverback. Hiermee kun je met een machine gun en een rocket launcher schieten.
Gears of War 3 bevat ook een shitload een nieuwe executions. Zo kan je maar liefst 24 verschillende executions uitvoeren, die stuk voor stuk enorm bruut zijn. Uiteraard kan je iemand met een kettingzaag in tweeën zagen, maar je kan bijvoorbeeld ook met een bayonet recht op iemand afrennen om hem vervolgens in de lucht te gooien. De vetste execution die ik ben tegengekomen was dat ik iemand zijn arm eraf trok, om hem vervolgens zoén tien seconden in zijn gezicht te meppen.

De beest uithangen

In mijn preview heb ik het uitgebreid over de Horde 2.0-modus gehad, dus dat ga ik niet nog een keer doen. Gears of War 3 bevat echter ook nog een andere modus, namelijk de Beast-modus. Dit is een coöperatieve modus waarin je het als Locust opneemt tegen een groep COG. Deze modus bestaat uit twaalf waves.
Iedere speler begint met wat geld waarmee hij een Locust kan uitkiezen. In het begin kan je alleen maar met de kleinere Locusts spelen. Door schade aan de COG toe te brengen verdien je meer geld. Uiteindelijk zal je uit nog meer grotere Locusts kunnen kiezen, die elk zijn eigen ability heeft. Echter moet je meer betalen voor deze Locust, waardoor je snel al je geld kwijt bent.
Ik vind het heel tof om eindelijk een keer een de huid van de grotere Locusts te kunnen kruipen. Dit brengt toch nog wat meer afwisseling in de game.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Gears of War 3 is een fantastische game! De campaign is erg leuk om te spelen en ook nog eens erg divers. De nieuwe wapens en executions maken de game nog bruter dan zijn voorgaande delen. Mocht je klaar zijn met de campaign, dan kan je je nog uren vermaken met Horde 2.0 en Beast. Het enige minpuntje wat ik had, is dat de AI van je teamgenoten af en toe vreemd doet. Als je bijvoorbeeld down ligt en je ligt tegen je teamgenoot aan, dan gaat hij je vaak niet gelijk reviven. Voor de rest is Gears of War 3 de perfecte start van dit najaar! Uiteraard bevat de game ook een uitgebreide multiplayermodus. Volgende week zal ik jullie hier alles over vertellen. Ik kan wel alvast verklappen dat deze supergoed is!

• Diverse campaign
  • Vette executions
  • Meer wapens