Nieuws
Vervolg voor Heavenly Sword?
8 december 2007Ninja Theory, de ontwikkelaar van de PlayStation 3 game Heavenly Sword, was bij de opening van Andy Serkis zijn netwerkorganisatie Games Eden. Hierbij...
Heavenly Sword is 'n van de must-have titels van Sony dit najaar. De game was al te spelen op verschillende gamebeurzen en kreeg daar veel lof van de aanwezige gamepers. Is het ontwikkelaar Ninja Theory ook echt gelukt om een must-have titel van Heavenly Sword te maken? In de komende paar minuten kom je het te weten.
De game draait om het "Heavenly Sword", een wapen gemaakt door de goden. Geen sterfelijk wezen kan het zwaard hanteren zonder er zelf langzaam aan dood te gaan. Het zwaard wordt beschermd door een clan die het uit handen van tirannen moet houden. Volgens een voorspelling wordt er op een dag een jongen geboren, die met het zwaard de clan verdedigt tegen alle tirannen die het op de clan voorzien hebben, en de wereld verlost van al het kwaad. Maar voorspellen is nog niet zo makkelijk als het klinkt. Er wordt namelijk een meisje geboren, genaamd Nariko. De clan wil haar dood hebben, omdat ze de voorspelling verstoord. Haar vader, tevens clanleider, kan haar echter niet doden en besluit haar te gaan trainen. Op een dag vallen de mannen van Bohan, een alleenheersende tiran, de clan aan. Nariko krijgt het hemelse zwaard van haar vader om het te beschermen tegen Bohan. Nariko vlucht de bergen in, maar daar gaat het al snel mis. Ze stuit op Bohan en zijn mannen, die zo juist haar vader gevangen hebben genomen. Bohan eist het hemelse zwaard, maar Nariko besluit het zwaard te gebruiken om het te beschermen. Haar lot is nu verzegeld met het hemelse zwaard.
"Een hack 'n slash action/adventure game met puzzelelementen. Het hoofdpersonage vecht met zwaarden en de kleuren wit en rood zijn nadrukkelijk aanwezig bij het uiterlijk." Dit zou net zo goed de beschrijving van God of War kunnen zij. We kunnen dus wel stellen dat Heavenly Sword en God of War wat gemeen hebben. Echter tijdens het spelen van deze game merk je al gauw dat Nariko niet de Goddess of War is, maar gewoon een sterveling die een goddelijk zwaard bezit. Nariko beschikt over een waslijst aan combo's, die je kunt gebruiken door de game heen. Deze combo's willen alleen niet altijd netjes in elkaar overgaan waardoor sommige mislukken en de vijanden tijd hebben om jou kont te schoppen. Dit wekt wat frustratie op wanneer je druk bezig bent hordes met vijanden te verslaan. Die keren dat de combo's wel goed op elkaar aansluiten, ga je schitterende moves zien van Nariko en hebben je vijanden niks meer in te brengen. Hierdoor wordt de game voor de ervaren gamer wat makkelijk, maar er zitten zeker momenten in waar je toch echt aan de bak moet.
Het hemelse zwaard waarmee je vecht, heeft drie 'stances': de 'speed stance', de 'ranged stance' en de 'power stance'. De speed stance is de standaard stance; deze gebruik je als je verder geen knoppen indrukt. Je hebt tijdens de speed stance twee zwaarden in je handen waarmee je snelle aanvallen kunt uitvoeren. Houd je de L1-knop ingedrukt, krijg je de ranged stance. Hierbij verandert het hemelse zwaard in twee kleinere zwaarden die vastzitten aan kettingen. In de raned stance kun je meerdere tegenstanders raken die verder van je afstaan. Dit gaat echter ten koste van de kracht van je aanval. Door de R1-knop ingedrukt te houden zal het hemelse zwaard in zijn krachtigste vorm te gebruiken zijn. Het is dan groot en zwaar, waardoor de aanvallen het krachtigst maar ook het langzaamst zullen zijn. Hierdoor krijgen je tegenstanders meer tijd om aan te vallen. Elke stance heeft zo zijn eigen combo's om Nariko de meest wrede moves te laten uitvoeren. Tijdens het vechten kun je heel snel en gemakkelijk switchen tussen de verschillende stances, om op een zo goed mogelijke manier je vijanden te verslaan.
Je speelt niet de hele tijd met Nariko. Op bepaalde momenten in de game krijg je de controle over Kai. Nariko vond Kai een paar jaar geleden in een boom. Ze zat daar verstopt, omdat Bohan haar clan had uitgemoord. Kai is een tikkeltje gestoord wat tot grappige taferelen leidt. Ze beschikt over een soort pijl-en-boogapparaat dat automatisch pijlen herlaadt. Dit brengt totaal andere gameplay met zich mee en dat komt de game zeker ten goede. Na een tijdje gaan de hack 'n slash-momenten die je meemaakt met Nariko namelijk een beetje vervelen. Dit hebben de makers goed begrepen en dus laten ze met Kai weer een frisse wind door de game waaien. Door op de L1-knop te drukken gaat Kai in de schietstand staan. Nu krijg je een wit puntje waarmee je kunt richten. Door op vierkantje te drukken vuurt ze een pijl af. Door het vierkantje ingedrukt te houden kun je via de SIXAXIS-controller de pijl volgen en besturen door de PS3-controller te bewegen. Het vergt wat training, maar na een tijdje werkt dit echt goed en zul je er veel plezier mee beleven. Je kunt bijvoorbeeld de pijl in het achterwerk prikken van een Bohansoldaat. Deze zal dan naar zijn kont grijpen en op een grappige manier dood gaan.
Het blokken is een geval apart in deze game. Je kunt aan de gloed van je tegenstander zien wanneer en wat voor aanval hij gaat uitvoeren. Een blauwe gloed betekent een lichte aanval; deze kun je blokken door in de speed stance te gaan staan en niet aan te vallen. Nariko zal deze aanval dan automatisch blokken. Door op driehoekje te drukken kun je gelijk een tegenaanval inzetten om je vijand in 'n keer af te maken. Heeft je tegenstander een oranje gloed, dan moet je in de power stance staan. Dit doe je door de R1-knop ingedrukt te houden. Ook nu kun je weer op de driehoekknop drukken voor een tegenaanval om je vijand in 'n keer af te maken. Dit klinkt allemaal heel simpel maar tijdens het spelen van het spel zul je merken dat dit niet lekker werkt. Je bent namelijk bijna altijd aan het aanvallen. Op die momenten heb je geen blok en kan 'n van je tegenstanders je gemakkelijk aanvallen. Je tegenstanders kunnen ook een rode gloed krijgen. Wanneer dit gebeurt, moet je wegwezen, want deze aanval kan niet geblokt worden.
Door de game heen zijn er hier en daar wat puzzels die je moet oplossen. Dit gaat echter niet veel verder dan aan een rad draaien of een schild tegen iets aangooien waardoor een deur opengaat. Dit is jammer, omdat de game hierdoor alleen maar meer op die hack 'n slash gaat leunen.
Heavenly Sword is niet de game geworden die ik hoopte dat het zou zijn. Het vechten werkte niet zo als je van een must-have titel mag verwachten. Combo's sluiten niet lekker op elkaar aan en het blokken werkte gewoon niet goed. Ook het feit dat je de game binnen acht uur helemaal kunt uitspelen op de eerste moeilijkheidsgraad komt de game niet ten goede. De tweede moeilijkheidsgraad, die je vrijspeelt door de game op de eerste moeilijkheidsgraad uit te spelen, zorgt voor een mogelijkheid de game nog een keer te spelen en er dan wat langer over te doen. De vijanden zijn dan wat sterker, maar het verhaal ken je al en dus zal de game je niet meer zo betoveren, als het de eerste keer wel deed. Toch ben ik hier en daar blij verrast. Voornamelijk de SIXAXIS-momenten werkte goed en gaven de game meer variatie.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Ninja Theory
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Release:
14 september 2007
Reviewscore:
Platforms: