Preview
Preview: Ikai - Mooie vertoning van de Japanse cultuur
7 november 2021Eilish speelde de demo van de Japanse horrorgame Ikai en vertelt ons hoe ze het heeft ervaren.
Vorig jaar ging ik aan de gang met de demo van deze game, waar ik al lovend over schreef in mijn preview van Ikai. Nu mocht ik aan de slag met de volledige versie van de game. Na het spelen van de demo had ik best goede verwachtingen van deze horror game. Wil je weten of die uit zijn gekomen? Je lees het in deze review van Ikai.
Het begin van de volledige versie van Ikai is iets vrediger dan het begin van de demo, waar je meteen midden in een gevecht tussen mens en demon wordt gegooid. Wat dan wel weer jammer is, is dat je meteen weer moet tekenen. Goede oefening, dat wel. Nog zonder enige druk erop. Maar het kostte me wel weer even wat moeite. Binnen de lijntjes kleuren, blijft blijkbaar toch moeilijk. Ikai begint in ieder geval meteen erg sfeervol. Na een aantal klusjes gedaan te hebben in de tempel, ga je het bos in en dan begint het creepy te worden. Er wordt veel gehint naar verschillende Japanse legendes en folklore, wat erg leuk is als je hier een beetje kennis van hebt.
In het bos kom je er al snel achter dat er iets mis is. Iemand heeft de poort naar het demonenrijk geopend en jij moet ervoor zorgen dat deze zo snel mogelijk weer gesloten wordt, voordat er al te veel gevaarlijke demonen vrijkomen. Maar de weg terug naar de tempel is niet ongevaarlijk nu er demonen ontsnapt zijn. Dankzij verschillende informatieve pagina's die je vindt, krijg je in ieder geval een idee van waar je het tegen op neemt. Dit vind ik zeker al een pluspuntje van Ikai, dat de collectibles meer zijn dan alleen collectibles. Je hebt ze echt nodig om verder te komen.
De informatie die je krijgt over diverse demonen is dus van groot belang. Lees de pagina's goed door, anders weet je niet wat je met de demonen en entiteiten die je tegenkomt aan moet. De eerste demon die ik tegenkom, is de Yokai. Een enorm zwevend hoofd met slagtanden dat zich uit een boom laat vallen om te proberen je te pletten. Ja, klinkt erg gezellig. Daar schrok ik toch wel van de eerste keer. En de tweede keer. Vooruit, de derde keer eigenlijk ook nog wel. Heb je de pagina over de Yokai echter goed gelezen (wat ik dus helaas niet had gedaan) dan weet je precies uit wat voor bomen hij kan vallen. En welke bomen je dus moet ontwijken.
Dit is echt het grootste pluspunt van Ikai. De game daagt je uit om je speelstrategie constant aan te passen aan de vijanden die je tegen het lijf loopt. Je moet voortdurend op je hoede zijn, maar ook zorgen dat jouw kennis op orde is. Vergeet een keer een pagina te lezen en je gaat het zeker verliezen van de volgende demon die op je pad komt. De game combineert strategische gameplay met concentratie en nauwkeurigheid. De poort naar het demonenrijk kan namelijk niet gesloten worden zonder de benodigde zegels. En die moet je zelf maken. Alsof dat tekenen al niet moeilijk genoeg was (een stukje buiten de lijntjes en je kunt alweer opnieuw beginnen) moet je het nu ook nog doen met een Oni op je hielen. Ja, dat is best heftig.
Ikai is geen super enge game. Er zijn een aantal schrikmomenten, maar die kom je vooral tegen als je fouten maakt. Voor de rest werkt de game vooral met een constante spanning waar je niet bepaald pauze van kunt nemen. Ook wanneer je te maken krijgt met puzzelelementen, heb je niet het idee dat je de tijd kunt nemen. Er kan altijd gevaar om de hoek schuilen. Ook voor die puzzelelementen is je kennis van Japanse folklore van onschatbare waarde. Dit alles resulteert in intelligente en interessante gameplay die zeker niet saai wordt. Je wordt als speler voortdurend uitgedaagd om de beste aanpak te vinden. Het enige dat ik merkte in het begin van de game is dat de paar aanwijzingen die je krijgt erg cryptisch zijn. Hierdoor duurde het soms wel even voordat ik door had wat de bedoeling was. Na een tijdje raak je hier echter gewend aan en dan is het goed te doen. De game lijkt je een bepaalde denkwijze aan te willen leren die ook in directe verbinding staat met de Japanse cultuur.
De besturing is gelukkig lekker simpel en werkt ook gewoon goed. Op grafisch gebied is Ikai niet heel speciaal. De game ziet er prima uit, maar er is duidelijk wat minder focus gegaan naar het grafische gedeelte. Persoonlijk vind ik dat geen probleem. Ik heb liever dat de ontwikkelaar net als bij deze game aandacht schenkt aan goede gameplay en een sterk verhaal. Veel horror games worden snel eentonig op het gebied van gameplay, dan kunnen ze er nog zo goed uit zien, maar dan wordt het snel langdradig. Daarnaast is de voice acting in Ikai heel sterk, zowel de Japanse als de Engelse. Ook dat is erg bepalend voor de sfeer in een horror game. Veel meer dan hoe de game er verder uitziet. Kijk maar naar Silent Hill 2.
Ikai is een sterke horror game. Hij is niet super eng, maar houdt wel een constante spanning vast. De gameplay is intelligent en interessant en wil je ook echt iets leren. Hierdoor ga jij je als speler niet snel vervelen en blijf je op het puntje van je stoel zitten. Grafisch is de game geen meesterwerk, maar het sterke verhaal en de goede sfeer maken dit helemaal goed. Ikai heeft zeker aan mijn verwachtingen voldaan, ik kan maar weinig echte minpunten noemen.
Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Endflame
Uitgever:
PM Studios
Release:
29 maart 2022
Reviewscore:
Platforms: