Review: Jagged Alliance 3 - Een mooie terugkeer Pc

Het is nooit te laat om een franchise nieuw leven in te blazen. Dat is tenminste wat THQ Nordic moet hebben gedacht toen ze groen licht gaven voor Jagged Alliance 3. Het tweede deel verscheen namelijk in 1999, wat alweer vierentwintig jaar geleden is. In de tussentijd zijn er verschillende versies van de eerdere games verschenen op Steam. Jagged Alliance 3 zorgt voor een comeback en dat werd bekendgemaakt in 2021. Het moet een waardige opvolger worden, want daar zitten de fans met smacht op te wachten. Ik heb de eerdere games niet gespeeld en in mijn review kijk ik dus puur naar de combinatie van gameplay-elementen en het verhaal.

Jagged Alliance 3 combat

De president heeft je hulp nodig

Als leider van een groep huurlingen, die je eerst nog moet inhuren, wordt er van je gevraagd om de president van Grand Chien te redden. Hij is ontvoerd door een groep genaamd The Legion die ook plannen hebben om de dochter te ontvoeren. De invloed van deze militaire groep reikt al over het hele land en daardoor is reizen gevaarlijk. Het verhaal van Jagged Alliance 3 lijkt dus een beetje op de voorgaande delen. Door de voortgang en vele gameplay-elementen wordt de officiële reden van je aanwezigheid op het eiland naar de achtergrond verdrongen. Al na twee uur was ik niet meer bezig met het hoofdverhaal en namen vooral de zijmissies het over. Dit betekent niet dat je niets meer te horen krijgt van je opdrachtgever of de tegenstander. Naar aanleiding van je acties krijg je soms een pop-up met meer informatie. Wat ik verrassend vond en waar ik tegelijkertijd erg tevreden mee ben, is dat alle personages zijn ingesproken. Je merkt al snel dat de ontwikkelaars oog voor detail hebben gehad en echt wel moeite in de game hebben gestoken.

Direct naar de briefing krijg je een lijst met huurlingen voor je neus. Met het geldbedrag dat je hebt gekregen, kun je niet de beste huurlingen betalen, waardoor je het moet doen met een combinatie van de eerste drie categorieën. Elke huurling heeft zijn eigen bonussen en specialiteiten. Mechanica kunnen de wapens en kleding repareren, terwijl de dokters juist andere huurlingen kunnen genezen. Doordat geld schaars is, kun je net drie tot vier huurlingen inzetten. Jagged Alliance 3 is geen simpele game en dat word je direct duidelijk gemaakt. Je moet namelijk met ontzettend veel rekening houden en dat kan in het begin een beetje overweldigend zijn. In de begin uren word je wel op weg geholpen en direct bij het opstarten van de game krijg je al de melding dat je de moeilijkheidsgraad kunt aanpassen.

Jagged Alliance 3 review

Reizen, verkennen en veroveren

De reden dat het verhaal naar de achtergrond verdwijnt heeft te maken het met managen van de huurlingen. Via de satellietmap krijg je een beeld van het land en de belangrijkste plekken. De map is dan ook opgedeeld in vakjes. Je huurlingen moeten daardoor veel reizen en dat heeft effect op hun lichaam. Na een aantal uur worden ze vermoeid, waardoor je tijdens het vechten minder acties per persoon kunt uitvoeren. Ze moeten dan ook uitrusten, wat wordt bereikt door de tijd te laten doorlopen terwijl je de satellietmap open hebt. Dat is echter niet het enige wat tijd kost. Sommige verwondingen moeten buiten een gevecht worden verzorgd en dat vereist een dokter. Daarnaast moeten wapens en kleding telkens worden gerepareerd. Defectieve wapens kunnen tijdens een gevecht vastlopen en slechte kleding biedt weinig bescherming. Om intel te verzamelen kun je huurlingen op verkenning sturen en om plekken te beschermen is het mogelijk om de militie te trainen. Hoewel ik het managen van de huurlingen een mooie toevoeging vind en het meer diepgang geeft. Zijn er wel enkele problemen rondom dit systeem. Het kost namelijk veel tijd om dit allemaal te regelen en die tijd heb je, vooral in het begin, niet. Elke dag verlies of verdien je geld en dat is gelinkt aan de diamantmijnen. Je moet deze veroveren en gedurende de gehele game beschermen. Hiermee verdien je namelijk het geld en dat heb je nodig als je de contracten van je huurlingen wilt verlengen. De tijdsduur van de contracten in verhouding met de prijs en de duur van alle andere activiteiten voelt niet helemaal gebalanceerd aan. Ik was uiteindelijk meer bezig met het verdienen van geld dan dat ik aan het genieten was van de verschillende missies. Je kunt de militie trainen om de mijnen te beschermen, maar een groep van vier soldaten kost al vijftienhonderd dollar en is niet opgewassen tegen de troepen van de Major. Omdat de mijnen verspreid liggen en je door vijandig gebied moet reizen, is het niet zo eenvoudig om snel meerdere mijnen te veroveren.

De gebieden waar je doorheen reist zijn niet heel afwisselend. Je hebt de kustplaatjes, het oerwoud en de woestijn. Visueel ziet Jagged Alliance 3 er prima uit, maar erg speciaal is het niet. Voor een strategiegame is het in ieder geval voldoende. Wat je er vindt, is wel heel verschillend. Via de satellietmap kun je de mijnen, steden en uitkijkposten van de vijand zien. Dit geldt niet voor de vele zijmissies en andere interessante plekken. Het is dus belangrijk en leuk om alle vakjes van de map te verkennen. Zo liep ik op een gegeven moment een kamp met gevluchte geïnfecteerden binnen en was er een uitbraak bij een ziekenhuis. Het land heeft dus meer problemen en dat wordt duidelijk door de zijmissies, intel en dit soort gebeurtenissen. De zijmissies komen vaak onverwacht en zijn leuker dan de main quest. De dialogen die je krijgt voorgeschoteld zijn afwisselend en bevatten vaak genoeg een dosis humor. In de meeste gebieden valt er ook genoeg te vinden, maar de kwantiteit verschilt nogal. Hetzelfde geldt voor de items die je van de lichamen van de dode vijanden opraapt. Het looten is belangrijk in Jagged Alliance 3, want je kunt je wapens verbeteren. Hoewel de rugzakken van de huurlingen beperkte ruimte hebben, heeft elk vakje op de map zijn eigen opslagplaats. Je kunt op deze manier meer spullen opslaan.

Jagged Alliance 3 map

Een andere kijk op de turn-based combat

De turn-based combat van Jagged Alliance 3 zit anders in elkaar dan ik normaal gesproken gewend ben van dit genre. Je hebt nog steeds te maken met AP en je moet dat goed inzetten. Zo kost lopen en het herladen van je wapen ook gewoon AP. Wat erg tof is, is dat je personages altijd de opties hebben om gehurkt te lopen of te tijgeren. Dit maakt het moeilijker voor de tegenstanders om jouw huurlingen te raken. Daarnaast is er geen percentagemeter. Wanneer je een geweer richt op een tegenstander krijg je een aantal opties. Je kunt kiezen om het hoofd, de armen, de borstkas, benen of het kruis te raken. Er wordt vervolgens aangegeven wat het effect is en op welke punten je goed of slecht scoort. Wanneer het donker is, is het namelijk moeilijker om de tegenstander te raken. Dit systeem klinkt heel goed, maar ik vond het in de praktijk voornamelijk frustrerend. Per ronde zit je namelijk vooral te kijken naar een groep Stormtroopers die niet richten en vooral misschieten. Niet alleen mijn huurlingen hadden daar last van, ook de tegenstanders bakten er niets van. Hierdoor voelen de gevechten nogal traag aan. Het helpt dan ook niet dat de beweging van een burger wordt meegeteld, waardoor je nog langer moet wachten. Daarnaast draaide de gevechten bij mij op ongeveer dertig fps, terwijl mijn pc toch duidelijk voldoet aan de specificaties. Het navigeren door de menu's voelde dan ook traag aan en de interface is in principe duidelijk, maar is visueel toch verschrikkelijk.

Je zou denken dat huurlingen wel weten hoe ze moeten richten, maar dit moet je zelf regelen. Deze optie verhoogt de kans om een tegenstander te raken. Hoewel het stormtrooper-effect al veel frustraties oplevert, wordt dit verergerd door de animaties die worden getoond. Wanneer je eigen huurling of een tegenstander achter een boom of gebouw staat, wordt er netjes aangegeven dat jouw kogels hier niet doorheen kunnen. Het enige probleem wat ik met de obstakels heb, is dat de huurlingen soms gewoon in de grond schieten. Ik ben geen wapenexpert, maar in sommige gevallen hoeven ze alleen hun armen iets hoger te tillen en dan te schieten. Het systeem zit dus nog niet helemaal lekker in elkaar, maar biedt wel afwisseling en is anders dan veel andere strategiegames. Mocht je hier dus wel warm voor lopen, dan zit de turn-based combat van Jagged Alliance 3 goed in elkaar. Na een aantal uur raakte ik meer gewend aan het systeem en verliep de rest van de game ook wat soepeler. Al heeft het nog steeds niet mijn voorkeur. Je moet echter niet te veel abilities verwachten, want je kunt granaten gooien, anderen genezen en Overwatch gebruiken. De vaardigheden die je huurlingen krijgen, wanneer ze een level hoger zijn, zijn vooral passieve bonussen. Wanneer de satellietmap al aangeeft dat een vakje op de map vijanden heeft, krijg je in bepaalde gevallen ook de optie om het gevecht automatisch af te ronden. Voor de afwisseling is dit een fijne optie en je kans om te winnen is niet direct lager.

Tijdens het gevecht moet je ook rekening houden met het moreel en de mentaliteit van de huurlingen. Wanneer iemand neergaat kan hij nog gered worden, maar als hij dan geraakt wordt is het game over. De dood van een huurling heeft impact op de rest van het team. Het kan zijn dat ze in paniek raken en de volgende ronde niet meer doen wat jij zegt. Of ze worden boos en schieten uit zichzelf op de vijand, maar hebben vervolgens geen AP meer over in de volgende ronde. Het is absoluut niet mijn favoriete onderdeel van de game, want ik wil in een strategiegame juist de volledige controle hebben. Het zorgt er echter wel voor dat je voorzichtig en tactisch moet spelen en rekening moet houden met je kansen.

Jagged Alliance 3 review 1Jagged Alliance 3 review 1Jagged Alliance 3 review 1Jagged Alliance 3 review 1Jagged Alliance 3 review 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

Jagged Alliance 3 zorgt voor een mooie terugkeer van de franchise. Als leider van een groep huurlingen moet je met veel zaken rekening houden en daardoor is het een uitdagende strategiegame. Ikzelf ben niet weg van alle beslissingen die zijn gemaakt rondom het vechten, want de turn-based combat voelt traag aan en kan frustratie opwekken. Tijdens het schieten wordt er geen percentage kans gegeven, maar wordt er rekening gehouden met allerlei factoren. Daardoor zit je soms naar een groep Stormtroopers te kijken, want raak schieten zit er niet altijd in. Voor die reden krijgt Jagged Alliance 3 dan ook geen vier sterren. Tegelijkertijd zorgt dit er wel voor dat de game verschilt van de vele andere strategiegames. Het verhaal verdwijnt al snel naar de achtergrond, maar de onverwachte en leuke zijmissies vullen dat gat perfect op. Er is duidelijk aandacht geweest voor de details en het managen van je huurlingen geeft de nodige diepgang. De tijdsduur van de contracten is nogal kort vergeleken met de tijdsduur van alle activiteiten. En de interface had visueel ook wat beter gekund. Jagged Alliance 3 kan dan ook ontzettend frustrerend aanvoelen in het begin, maar na een aantal uren is het toch een vermakelijke strategiegame. Fans kunnen met een gerust hart aan de slag. Al moet je er wel rekening mee houden dat de game nog niet helemaal soepel draait op de pc.

• Verschillende huurlingen
  • Huurlingen reageren op elkaar
  • Onverwachte en leuke zijmissies
  • Verschillende activiteiten
  • Interactive satellietmap
  • Aandacht voor details
  • Je moet veel regelen
  • Andere kijk op turn-based combat
  • Co-op aanwezig
  • Moeilijkheidsgraad aan te passen
  • Uitdagende strategiegame
  • Turn-based combat nogal traag
  • Verhaal verdwijnt naar achtergrond
  • Hoeveelheid loot verschilt
  • Tijdsduur contracten nogal kort
  • Vreselijk interface
  • Stelletje Stormtroopers
  • Loopt nog niet soepel
  • Moreel van de huurlingen

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Jagged Alliance 3

-

THQ Nordic