Review: Judgment PlayStation 4

In Kamurocho wil het nog wel eens voorkomen dat iemand voor eigen rechter speelt. Zo hebben we immers al eerder geleerd in de flinke line-up aan Yakuza-games afkomstig uit de stallen van Ryu Ga Gotoku Studio. Dit keer keren we terug naar de schimmige straten van de rosse buurt in Tokio met de nieuwste game van Ryu Ga Gotoku, genaamd: Judgment. Niet als Kiryu Kazama of Goro Majima, maar als Takayuki Yagami, een in verval gevallen advocaat die zich tegenwoordig bezig weet te houden als privédetective. Nee, de game heeft weinig te maken met de Yakuza-serie, maar toont meer dan genoeg overeenkomsten. Klaar voor een Japanse soap? Dan zit je met Judgment helemaal goed!

Judge, Jury, Executioner

In de games van Ryu Ga Gotoku draait het voornamelijk om het verhaal. De Japanse soap gaat weer lekker verder in Judgment, maar heeft verdomd weinig banden met de Yakuza-games. Dit keer kruipen we in de huid van Yagami, een advocaat die een moordverdachte weet vrij te pleiten om vervolgens op het hakblok terecht te komen. Drie jaar later is Yagami niet langer werkzaam als advocaat, maar is hij in te huren als privédetective voor allerhande zaken. Katjes redden uit de boom, beeldmateriaal van vreemdgaande partners vastleggen en het opsporen van verloren pruiken zijn aan de dagelijkse orde. Tenminste, totdat er een aantal Yakuza met uitgestoken ogen opduiken in de steegjes van Kamurocho. Yagami ontrafelt een plot dat niemand ooit had zien aankomen en voor je het weet heb je gangsters, huurmoordenaars, foute smerissen en divers ander gespuis in je nek hijgen.

Om spoiler technische redenen ga ik niet al te veel van het verhaal weggeven. De game moet het immers hebben van de diverse plotwendingen, de absurde personages en de intense combat. Hoewel dit allemaal overeenkomsten met Yakuza zijn, zijn er toch nog wel een aantal verschillen tussen de twee. Yagami heeft een analytisch verleden als advocaat en dat helpt hem enorm goed in zijn werk als detective. Hij ziet dingen die anderen niet zien en dat merk je wanneer je investigation segmenten speelt. Hierin pluis je crime scenes tot in het kleinste detail uit en confronteer je verdachten met het bewijsmateriaal. Tevens is Yagami, in tegenstelling tot Kiryu, een stuk behendiger en geniepiger. Je achtervolgt mensen en sprint ze achterna wanneer ze proberen te ontvluchten. Uiteraard kan Yagami ook nog een flink potje kontschoppen in de Crane- en Tiger-style. Geen crimineel is veilig, en geloof me, criminelen zijn er genoeg.

Stapje naar voren, maar ook een stapje terug

Gedurende je avontuur in Judgment komt je weer meer dan genoeg nutjobs tegen. Dit keer komen ze in de vorm van side-cases aangezien Yagami die tegen betaling als privédetective uitvoert. Tevens is het weer mogelijk om jezelf volledig te upgraden en om je onder te dompelen in één van de vele mini-games. Er keren veel oude bekende spelletjes terug, zo kan je weer darten, honkballen en SEGA-games spelen, dit keer komt zelfs de volledige arcadeversie van Virtua Fighter 5 in de arcadehal. Echter ontbreken er ook een aantal dingen, zo zijn er geen vieze filmpjes meer, kunnen we niet langer karaoke zingen en ben je niet in staat om jezelf voor te doen als de beste cabaret manager. Het is geen groot gemis als je nog geen eerdere games van Ryu Ga Gotoku hebt gespeeld, maar het valt zeker op als je bekend bent met de Yakuza-serie. Daar staat overigens wel tegenover dat er een aantal bij zijn gekomen. Zo beschik je nu over een drone waarmee je kunt racen en is er een VR-game om dikke doekoes mee te verdienen.

Ook is het naar mijn mening een groot gemis dat je eigenlijk enkel Kamurocho als speeltuin hebt. Het is een groot gebied, maar eerder hebben we al uitstapjes naar Hiroshima en Osaka gemaakt. Tegen het einde van het lange verhaal, denk aan makkelijk dertig uur, ken je de stad dan ook op je duim en heb je het eigenlijk wel een beetje gehad met de neonverlichte straten van Kamurocho. Dat gezegd hebbende, Kamurocho heeft er nog nooit zo mooi uitgezien. De game draait als een zonnetje en technisch zit het grotendeels goed in elkaar. Framerate-problemen komen zelden voor en het vechten werkt beter dan ooit. Daar staat dan wel weer tegenover dat je geen zwaarden en pistolen meer in de hand kunt nemen. Yagami staat immers aan de goede kant van de wet. Toch zijn er nog meer dan genoeg manieren om de tegenstander tot pulp te slaan. Is het niet alleen, dan is het wel met vrienden. In Judgment is het namelijk mogelijk om vijftig mensen te bevrienden die je allemaal op een andere manier helpen tijdens je strijd tegen het onrecht.

Judgment is wederom een geslaagde poging om de westerse wereld een kijkje in de onderbuik van het Japanse nachtleven te geven. Heel realistisch is het veelal niet, maar dat maakt geen zak uit. Kamurocho ziet er beter uit dan ooit tevoren en diens straten worden nu bewandeld door een kleurrijke en charismatische cast. Het verhaal komt ietwat traag op gang, maar als je eenmaal op stoom bent, leg je die controller niet meer weg. Het is echter jammer dat je enkel actief bent in Kamurocho en dat er wat bekende minigames zijn afgevallen. Maak je echter geen zorgen. Fans van de Yakuza-franchise gaan Judgment zeker vet vinden!

• Goede cast
  • Uitstekend verhaal
  • Flink wat content