Review: Just Dance 2023 - Verbeteringen en ergernissen Nintendo Switch

Geplaatst: 27 november 2022 10:00

Eerder vertelde Eilish al over Just Dance 2023 in Alles wat moet je moet weten voor Just Dance 2023. Nu is de dansgame uitgekomen en mag ik het nieuwe deel reviewen. Vorig jaar zei Eilish in haar Just Dance 2022 review dat naar haar mening de meerwaarde van een jaarlijkse Just Dance, met de streamingsdienst Just Dance Unlimited aan het dalen was. Just Dance 2023 voegt eindelijk een online modus toe, maar is dat genoeg om de formule die al jaren hetzelfde is te vernieuwen en de meerwaarde weer te laten stijgen?

Veel variatie in nummers

Laten we beginnen met de basegame van Just Dance 2023. Net als alle voorgaande delen zitten er verschillende nummers in waar je op kunt dansen. Dit jaar bestaat de basegame tracklist uit 42 nummers. Dat zijn weer bijna tien nummers minder dan diens voorgaande deel Just Dance 2022. Ik snap niet waarom de trend van elk nieuw deel met minder nummers wordt doorgezet. Dit geeft mij het gevoel dat Ubisoft je probeert over te halen Just Dance+ te nemen, de nieuwe streamingsdienst in de game. Hier ga ik later dieper op in, want ik heb hierover veel te zeggen.

Wat mij wel verraste, was de variatie in de nummers, ondanks dat er minder nummers in Just Dance 2023 zitten. Zo is er onder andere K-pop, rock, disco en natuurlijk pop te vinden in de basegame. In de Nederlandse versie is ook Vleugels te vinden van de Vlaamse band K3, die de trend sinds Just Dance 2020 doorzet. Mijn favorieten in dit deel zijn Disco Inferno van the Trammps, Telephone van Lady Gaga en Beyonce, Ava Max - Sweet but Psycho en Physical van Dua Lipa. Het grootste deel is nog steeds pop, maar het is fijn om weer wat variatie in de tracklijst te zien in vergelijking met vorig jaar.

Just Dance 2023 review1

Online voegt veel toe, maar is niet perfect

Wat meteen opviel, is dat Just Dance 2023 een nieuwe look heeft gekregen in de interface. Het menu is nu veel overzichtelijker en makkelijker te navigeren. Dit is een verandering die ik zeer verwelkom, want nummers vinden in eerdere delen was soms een heel avontuur. Nu heb je filters om op genre, tijdperken en zoals altijd om gewoon op naam te zoeken. De game maakt ook persoonlijke playlists voor je aan op basis van de nummers die je speelt. De game ziet er ook goed uit en draait prima op de Nintendo Switch. Ik ondervond totaal geen problemen tijdens het spelen. Verder voegt Just Dance 2023 een paar nieuwe modi toe voor spelers om in te duiken. Zo heb je de Enter the Dancerverses, dit is een soort story playlist waarin de tracks uit Just Dance 2023 een verhaal vertellen. Ik geef geen spoilers, maar het is een leuke toevoeging. Het laat je op een leuke manier kennismaken met de tracks en je danst op nummers die je normaal misschien niet zo snel kiest.

De belangrijkste toevoeging is misschien wel de online modus. In de Just Dance 2021 review vroeg ik al om een online-modus en ben ik blij dat die er nu eindelijk inzit. Bij Just Dance 2023 is het mogelijk om met vrienden en familie over de hele wereld samen te dansen via de online modus met een druk op de knop. Met randoms dansen is helaas niet mogelijk. Er komen updates uit voor Just Dance 2023, maar of dit toegevoegd gaat worden is nog niet helemaal helder. Als dat niet gebeurt vind ik dat wel een tegenvaller, vooral omdat in Just Dance 2022 de World Dance Floor zit waar dat wel mogelijk is. Degene met wie je wilt spelen moeten wel ook de game hebben op één van de platformen en op je vriendenlijst staan, hoewel multiplayer op de Xbox-versie nog niet uit is. Het jammere is wel dat je niet toegang hebt tot de Just Dance+ nummers als iemand in de groep het niet heeft. Ik snap deze keuze niet helemaal, want als de host een abonnement heeft, vind ik het beperkend dat je een groot deel van je aanbod waarvoor je betaald verliest, omdat mensen met wie je samen wilt spelen Just Dance+ niet hebben.

Just Dance 2023 review2

De push Just Dance+

Dit brengt me bij Just Dance+ de opvolger van Unlimited. Ja, je hoort het goed Unlimited is verdwenen in Just Dance 2023. Samen met de Sweat-modus waar je je verbrande calorieën kon bijhouden tijdens het dansen. In Just Dance 2021 vond ik het irritant dat je constant meldingen kreeg om een Just Dance Unlimited-abonnement af te sluiten. Gelukkig is dat in Just Dance 2023 niet meer zo. In plaats daarvan doen ze het op een andere manier, zoals het eerdergenoemde voorbeeld dat in de online multiplayer-modus iedereen Just Dance+ moet hebben anders zijn die nummers niet beschikbaar.

Als Just Dance+ veel beter was geweest dan Unlimited had ik die ergernissen kunnen negeren, maar dat is helaas ook niet zo. Op dit moment in ieder geval. Ik had nooit verwacht dat ik dit zou zeggen, maar ik mis Just Dance Unlimited. Het aanbod in Just Dance+ is een stuk minder. Er zijn beloftes dat het aanbod vergroot gaat worden met updates, maar op dit moment is het aanbod nog karig als je het met de streamingsdienst van de vorige delen vergelijkt. Het geeft nog genoeg content voor de nodige uren extra slechte dansmoves, maar toch is het jammer dat alle Unlimited content (nog) niet in Just Dance 2023 zit.

Just Dance 2023 review3

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Just Dance 2023 brengt veel verbeteringen met zich mee met een verbeterde interface, menu en meer variatie in de soundtrack. Het is online eindelijk mogelijk om met vrienden Just Dance te spelen, mits ze ook allemaal de game hebben. Toch is het jammer dat het niet mogelijk is om met random mensen te dansen en hopelijk wordt dat in een toekomstige update nog toegevoegd. Just Dance+ valt op dit moment een beetje tegen in aanbod in vergelijking met diens voorganger. Ik snap ook niet waarom iedereen Just Dance+ moet hebben in een onlinegroep om toegang tot die nummers te krijgen om samen te spelen.

• Variatie in de soundtrack
  • Verbeterd en makkelijker te navigeren menu
  • Eindelijk online multiplayer
  • Draait goed op de Nintendo Switch
  • Enter the Dancerverses is een leuke introductie naar de soundtrack
  • Online multiplayer is nog niet compleet
  • Voor online multiplayer moet iedereen Just Dance+ hebben om die nummers te kunnen spelen
  • Aanbod Just Dance+ is karig in vergelijking met Unlimited

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Just Dance 2023 Edition

Just Dance

Ubisoft