Review: Kerbal Space Program 2 - Remake in progress Pc

Geplaatst: 5 maart 2023 14:00
Aangepast: 18 februari 2024 20:15

Ah, Early Access, een term die op steeds meer game releases wordt geplakt en waar de betekenis steeds verder van verloren lijkt te gaan. Early Access was aanvankelijk in het leven geroepen, zodat ontwikkelaars hun game tegen een gereduceerd tarief aan het grote publiek konden laten zien voordat het af was. Dit grote publiek kan dan feedback geven over bepaalde features, zodat deze nog getweakt kunnen worden voor de grote 1.0 release. De laatste tijd lijken Early Access-titels echter steeds meer weg te hebben van luie manieren om snel geld te verdienen met een product dat verre van af is. Sinds 24 februari is Kerbal Space Program 2 ook beschikbaar via de Early Access op Steam. Ik dook in deze vroegtijdig uitgebrachte versie om te beoordelen of ik er potentie in zie.

Early Access onzin

Om een goed oordeel te kunnen vellen over wat Kerbal Space Program 2's Early Access release eigenlijk is, is het belangrijk om eerst te kijken naar wat Kerbal Space Program, diens voorganger, is. Kerbal Space Program is een ruimtesimulatiegame die ruim tien jaar geleden voor het eerst uitkwam. De game is begonnen als een passieproject van Squad, die in zijn eentje aan de game gewerkt had. Door de jaren heen is de game echter verder uitgebreid met nieuwe features, optimisaties en mod-ondersteuning, nadat het ontwikkelteam groeide en de game uiteindelijk werd opgekocht door Take-Two Interactive. Toen Kerbal Space Program voor het eerst uitkwam, zaten er helemaal niet zo veel verschillende features in en draaide de game absoluut niet optimaal. In bijna tien jaar tijd is de game echter uitgegroeid tot een enorme cult-hit en wordt het zelfs door organisaties als NASA en Elon Musk's SpaceX-programma gebruikt voor simulaties en berekeningen.

Kerbal Space Program 2 is een vervolg op de originele Kerbal Space Program. Laat ik, na het spelen van Kerbal Space Program 2 in de Early Access, zeggen dat het niet zozeer een vervolg is, maar meer een remake. Als we naar de originele Kerbal Space Program kijken als een indiegame, dan is Kerbal Space Program 2 wat de originele game had kunnen zijn als het vanaf het begin werd ontwikkeld door een grote studio en de financiering van een grote titel had. Nu moeten we wel in het achterhoofd houden dat dit een Early Access release is en dat we dus eigenlijk niet beoordelen wat de game ons te bieden heeft, maar wat de game ons hopelijk gaat bieden op basis van wat we nu kunnen zien.

Kerbal Space Program 2

Vertel me alsjeblieft wat ik moet doen

Kijkend naar wat Kerbal Space Program 2 ons te bieden heeft, kunnen we wanneer we de game opstarten, zien dat er eigenlijk maar één speelmodus is. Momenteel is in Kerbal Space Program 2 alleen de Sandbox-modus beschikbaar. Grote nieuwe toevoeging echter, is het Training Center. In een reeks van interactieve hands-on tutorials en grappige filmpjes met de groene Kerbals in de hoofdrol leer je de fijne kneepjes van het bouwen, lanceren en besturen van een raket. Er zijn momenteel vier tutorial-reeksen die elk uit meerdere delen bestaan. Dit is een ontzettend welkome toevoeging, daar Kerbal Space Program ontzettend ingewikkelde systemen kent die je niet binnen een dag onder de knie zult hebben. Yay for tutorials!

Goed, als je Kerbal Space Program 2 voor het eerst opstart, is het dus verstandig om eerst de verschillende tutorials door te nemen in het Training Center. Daarna kun je in de Sandbox-modus aan de slag met het bouwen van je eerste raket om naar een andere planeet te vliegen. Dit bouwen van een raket is vrij intutitief, als je de tutorials hebt gevolgd. Wat ook een handige nieuwe toevoeging is, is het feit dat je raketten of groepen met onderdelen kunt opslaan en importeren in een nieuw project. Heb je bijvoorbeeld de perfecte combinatie gevonden voor de stuwraketten van je raket, dan kun je deze combinatie opslaan en in al je andere projecten gebruiken.

Kerbal Space Program 21

Zou je hier vijftig euro voor betalen?

Goed, er zitten dus momenteel minder features in dan de originele Kerbal Space Program heeft. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de carrièremodus en zitten er geen missies in. Ook ontbreken features die ons beloofd werden, zoals multiplayer. Als je dus op zoek bent naar een vervolg, kun je beter een jaar wachten tot de volledige release. Omdat het een Early Access release is, kijken we echter niet naar wat de game momenteel te bieden heeft, maar wat de game uiteindelijk kan worden op basis van wat we nu zien. De toevoeging van het Training Center is een welkome toevoeging en ook de verbeterde UI en het algeheel intuïtiever maken van de besturing zijn welkome verbeteringen. Je kunt nu tussendoor precies je statistieken bekijken en tijdens het bouwen van je raket kun je kiezen naar welke planeet je wilt vliegen, zodat je precies kunt zien hoeveel brandstof je nodig hebt voor de reis. Ook op audiovisueel gebied zijn er grote sprongen gemaakt ten opzichte van het origineel. Over het algemeen is de speelervaring dus stukken beter.

Toch moet ik wel een aantal kanttekeningen plaatsen bij de Early Access release van deze game. Als we kijken naar hoe Kerbal Space Program tien jaar geleden voor het eerst lanceerde, zat deze game ook niet vol met toffe features en opties. Dat er nu, in de vroegtijdige toegang, features ontbreken, is dus te vergeven. Ware het niet dat Kerbal Space Program 2 in de Early Access te koop is voor de volledige prijs. Je betaalt namelijk gewoon vijftig euro voor deze game. Naast het ontbreken van features is ook de performance niet al te best. Tijdens het spelen had ik af en toe last van crashes en bleef de framerate verre van stabiel. Zelfs na het tweaken van de instellingen bleef ik hier last van houden. Het is duidelijk dat optimalisaties ver te zoeken zijn in deze game, waarbij vooral de CPU ge-bottlenecked wordt. En nu kunnen we zeggen dat de originele Kerbal Space Program ook waardeloos geoptimaliseerd was, maar je zou verwachten dat het wel stukken beter zou zijn bij een vervolg dat door een groot professioneel team wordt ontwikkeld.

Kerbal Space Program 22

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Kerbal Space Program 2 is, zoals de game nu is in haar Early Access release, absoluut geen vervolg op het origineel. Een vervolg wordt namelijk geacht beter, groter en vernieuwender te zijn dan diens voorganger en op het gebied van aanwezige features en stabiliteit is het dat sowieso niet. Er zijn zeker verbeteringen te bespeuren, met name op audiovisueel gebied en het gebruikersgemak. Het Training Center met de grappige tutorials wegen echter niet op tegen de karige inhoud en de slechte performance. Als je je bedenkt dat het Early Access is, dan zou je dit over het hoofd kunnen zien en hoop kunnen houden dat Kerbal Space Program 2 een goede big-budget remake van het origineel zou kunnen worden. Ware het niet dat je voor de game in deze staat al vijftig piek kwijt bent, wat een work in progress remake absoluut niet waard is.

• TUTORIALS
  • Veel quality of life updates
  • Veel gebruiksvriendelijker
  • Audiovisueel niets op aan te merken
  • Early Access, dus er kan nog veel aan gesleuteld worden
  • Alleen sandbox-modus
  • Belabberde performance
  • Meer een big-budget remake, in plaats van een sequel
  • Er moet nog veel aan gesleuteld worden
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Kerbal Space Program 2

-

Private Division