Review: Lost Planet 3 Xbox 360

Geplaatst: 1 september 2013 17:00

Het is alweer een tijd geleden dat we met een nieuw Lost Planet-deel aan de slag konden. In 2010 kwam het tweede deel uit en die speelde zich, in tegenstelling tot het eerste deel, een groot gedeelte in de jungle af. Lost Planet 2 was meer gericht op de multiplayer, maar het ontbrak aan een goed verhaal en de personages hadden niet echt een gezicht gekregen. Lost Planet 3 moet, ondanks dat deel twee zeker niet verkeerd was, alles weer in balans trekken. De makers van Turning Point: Fall of Liberty zijn met de ontwikkeling van de game aan de slag gegaan. Ik moet zeggen dat ik daar een hard hoofd in had, aangezien Spark Unlimited er niet bepaald bekend om staat goede games uitgebracht te hebben in het verleden. Met een heleboel vooroordelen mocht ik met Lost Planet 3 aan de slag.

Lost Planet is verwesterd

Eén van de dingen die meteen opvalt als je met de game aan de slag gaat, is dat het heel anders speelt dan voorgaande Lost Planet-delen. Mocht je de besturing in de voorgaande delen fijn vinden (wat ik me niet kan voorstellen), dan zul je vooral heel erg moeten wennen. De besturing in Lost Planet 3 vind ik juist heel erg fijn. Het richten en schieten gaat erg soepel allemaal. Ik vind de camera ook veel beter meewerken. Het lijkt er daarnaast op dat de ontwikkelaar naar de gameplay van Dead Space heeft gekeken, aangezien deze heel erg op elkaar lijken. Lost Planet 3 draait, in tegenstelling tot de voorgaande delen, nu op de Unreal Engine.

Jim Peyton

In Lost Planet 3 keer je terug naar de ijzige planeet E.D.N. III, waar je in het eerste deel ook al eens bent geweest. In dit derde avontuur kruip je in de huid van Jim Peyton, een oude man die door een paar flinke rotsblokken geen kant meer op kan. Peyton vertelt zijn levensverhaal, dat je als speler zelf mag beleven.

Het verhaal dat Jim vertelt speelt zich een paar jaar in het verleden af. Je ruimteschip raakt flink uit balans en komt daardoor ietwat ongelukkig terecht op de planeet E.D.N. III. Je wordt bij aankomst direct belaagd door insect-achtige wezens. Dit zijn de Acrid. Deze wezens zaten ook al in de vorige delen. Je komt ze in verschillende soorten en hoeveelheden tegen op de planeet. Niet alleen deze wezens zitten je continu in de weg tijdens het doorkruisen van E.D.N. III, de extreme weersomstandigheden maken het je ook niet bepaald makkelijk.

Van A naar Beter

Lost Planet 3 heeft een open wereld (meer dan de vorige delen in elk geval), maar is wel lineair opgezet. De missies komen niet random uit de lucht vallen, dus je kunt ze op bepaalde (vaste) momenten tegen het lijf lopen. De filmpjes beginnen ook precies op dezelfde momenten. Dus als je een bepaalde missie niet hebt gehaald, dan begint het filmpje (dat je al een paar keer hebt gezien) op precies hetzelfde moment als de vorige keren.

De eerste uren in Lost Planet 3 zijn redelijk eentonig. De game komt heel langzaam op gang. Je moet dus heel veel geduld hebben. Heb je dat niet, dan haak je waarschijnlijk halverwege af.
Je hebt ook een hoop zijmissies in de game zitten. Dit is niet echt de moeite waard om te spelen, omdat ze nogal inhoudsloos zijn. Je hebt de zijmissies echter wel hard nodig om aan de zogenoemde thermal energy te komen, die je krijgt door het verslaan van de Acrid, maar daar kom ik straks op terug.

Je bent het grootste gedeelte van de tijd in de buurt van de basis van NEVEC. Je gaat pas halverwege het spel eropuit om een verdwaalde zending medicijnen op te halen. Het bedrijf NEVEC heeft je ingehuurd om energie in te winnen op E.D.N. III. Je verricht gedurende de game verschillende klusjes voor hen, die voor een leuke afwisseling moeten zorgen, maar worden na loop van tijd ook weer wat eentonig.

Je krijgt regelmatig, gedurende de game, videoboodschappen van je vrouw. Die vertelt dat ze je mist en dat je zoon zijn eerste stapjes heeft gezet (nogal clich' dus). Je krijgt daardoor wel meer een band met Jim. Dit alles duurt ook maar tot ergens halverwege de game, wanneer de mogelijkheid tot communiceren met onze aardkloot wegvalt.

Mechs ingeruild voor Utility Rigs

In Lost Planet 3 is het helaas niet meer mogelijk om in mechs te rijden, die in voorgaande delen voor flink wat epische gevechten zorgde. Die dingen zijn nu ingeruild voor de Ultility Rig, die je vanuit first-person perspectief kunt besturen. Een leuk detail is dat je nu wel een leuk muziekje kunt aanzetten in dit voertuig (je heb er alleen niet veel aan). Je kunt de Utility Rigs ook upgraden, maar daar kom ik straks nog op terug.

Thermal energy

De insectachtige wezen, oftewel de Akrid, zijn in enorme hoeveelheid aanwezig, de een nog groter dan de ander. Deze wezens dragen een soort lava-achtige substantie, genaamd thermal energy, bij zich. Je kunt het ook zien als plasjes bloed, die ze achter laten wanneer je ze hebt doorzeeft met kogels (geloof me, dit zijn epische battles). Je moet deze plasjes thermal energy verzamelen, want ze dienen als een soort betaalmiddel. Je kunt daarmee wapens upgraden of nieuwe kopen op de basis. Je Ultility Rig kun je met deze thermal energy ook uitbreiden. Je kunt deze machines voorzien van nieuwe apparatuur, wapens en een sterkere pantsers. De zijmissies dienen er voornamelijk voor om zoveel mogelijk van dit spul te verzamelen, omdat je daarmee je uitrusting kunt verbeteren voor nieuwere missies.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Er wordt verdeeld gereageerd op Lost Planet 3 in de media en dat is ergens ook vrij logisch. Je kunt je namelijk de vraag stellen of de game ook de fans van het eerste uur zal aanspreken, dit omdat de game nogal is veranderd. De game is door een Westerse ontwikkelaar gemaakt. Dit merk je voornamelijk aan de gameplay. Deze is op de schop gegaan en de game speelt nu meer als een third-person shooter. Het is zeker geen verkeerde keus geweest, maar je moet er van houden. Lost Planet 3 ziet er enorm goed uit en dat compenseert een hoop minpunten uit de game.

• Grafisch van hoog niveau
  • Reusachtige Akrid
  • Mikken en schieten erg fijn
  • Fans zullen moeten wennen
  • Komt langzaam op gang
  • Saaie zijmissies
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Lost Planet 3

-

Capcom