Trailer
Trailer: Lost Words: Beyond the Page trailer toont gameplaybeelden
23 januari 2020Lost Words: Beyond the Page van Modus Games heeft een nieuwe trailer gekregen. Tijdens de New York Videogame Awards 2020 werden de nieuwe...
Kinderen hebben altijd een lading aan fantasie en weten zich zelf vaak te vermaken met de verhalen die ze creëren in hun hoofd of linken aan het speelgoed dat ze hebben. Zo ook de hoofdrolspeelster in Lost Words: Beyond the Page, die een compleet eigen wereld creëert in haar dagboek. Een wereld die gelinkt is aan het heden en waarin haar emoties tevoorschijn komen. Lost Words: Beyond the Page is namelijk helemaal geen vrolijke game, maar gaat over het verliezen van een dierbare en hoe een kind hiermee omgaat.
Izzy is een creatief meisje dat maar al te graag een schrijfster wil worden als ze groot is. Op haar bureau ligt dan ook niet alleen een dagboek en een pennenset, maar ook potjes met waterverf. Naast schrijven kan Izzy namelijk ook goed verven en komt het verhaal verder tot leven via haar tekeningen. In haar dagboek vertelt Izzy hoe haar dagelijks leven eruitziet, welke herinneringen ze heeft en soms hoe ze zich voelt. Je hoeft niet veel te lezen, want Izzy zal precies vertellen wat ze opschrijft, terwijl jij over de woorden en zinnen loopt in het dagboek. Om haar te helpen moet je soms woorden in de juiste volgorde zetten of juist de woorden gebruiken om kleine puzzels op te lossen. Wanneer ze over haar verjaardag schrijft, verschijnt er een tekening van een taart met kaarsen in het dagboek. Met het woord ‘’blew’’ dat in de zin ‘’I blew out the candles’ staat, moet jij ook daadwerkelijk de kaarsen uitblazen. De woorden die je uit de zinnen kan halen, zijn ook bedoeld als opstapje. Je springt namelijk van zin naar zin, terwijl je nog extra kanttekeningen kunt verzamelen. Soms is een zin te ver weg of te hoog, waardoor je een woord als opstapje gebruikt. Wanneer je alles hebt gedaan op de pagina, verschijnt er een kleine deuropening die je naar de volgende pagina brengt. Er is veel afwisseling als het gaat om de puzzels en het past precies bij het verhaal dat wordt verteld. Door het oplossen van de puzzels komt het dagboek steeds meer tot leven, waardoor je verder in het verhaal wordt gezogen.
De stijl van het dagboek wisselt mee met het normale leven van Izzy en de herinneringen die ze deelt. Het ene moment zie je alleen zinnen op het papier staan en op een ander moment zijn de bladzijdes donkerblauw en moet je licht brengen aan de vuurvliegjes. Nacht, dag en omgevingen worden dus aangetoond in het dagboek met de waterverf. Dat geeft dan ook ontzettend veel sfeer aan het verhaal, dat nog eens extra wordt versterkt door de rustige, sfeervolle muziek en de kinderstem van Izzy. Of het hoofdpersonage ook echt door een kind is ingesproken weet ik niet, maar de stemactrice weet echt het kinderlijke te benadrukken. De game is dan ook geschikt voor kinderen, al zullen sommige quotes en adviezen beter tot zijn recht komen als je wat ouder bent.
De wereld die door Izzy wordt gecreëerd is Estonia, een prachtige wereld waarin het meisje Robyn leeft. Wat de naam wordt van het hoofdpersonage en welke kleur kleding ze aan heeft wordt door jou bepaald. Zo heet mijn hoofdpersonage Robyn, is ze ontzettend vriendelijk en draagt ze groene kleding. In het verhaal gebeurt het vaker dat je uit drie dingen kunt kiezen, waardoor er kleine en grote onderdelen in het verhaal veranderen. Ook in deze wereld help je dus Lizzy met het creëren van een verhaal. Naast dat dit een leuke toevoeging is en je onderdeel uitmaakt van de creatie, zorgt dit er ook voor dat je Lost Words: Beyond the Page sowieso nog een keer kunt spelen.
Robyn leeft in een dorpje hoog in de bomen. Zij is in de leer bij Elder Ava en krijgt aan het begin van het verhaal het boek. Met behulp van dit boek kan Robyn woordmagie gebruiken. Zo zal het woord Repair ervoor zorgen dat bruggen en andere kapotte voorwerpen gerepareerd kunnen worden. Niet alle woorden blijven in het boek beschikbaar, een woord als Ignore dat je krijgt in een bepaald level is daarna ook weer verdwenen. Robyn wordt hierdoor de bewaker van de vuurvliegjes en moet deze nieuwe functie al snel toepassen, wanneer het dorp door een draak wordt aangevallen. Al gauw gaat ze op avontuur om de draak te stoppen, de verloren vuurvliegjes te vinden en deze terug te brengen naar het dorp.
Die vuurvliegjes zijn een extra uitdaging in de game en zijn dus niet noodzakelijk. Ik vond het wel erg leuk om ze te verzamelen, vooral omdat het per level uitmaakt hoe lastig het is. Nu kun je altijd de game nog een keer spelen en ze dan wel proberen te verzamelen. De gameplay in Estonia is te vergelijken met de sidescrolling platform-games. Het scherm beweegt mee als je naar links of rechts loopt en verder hoef je alleen te springen, te kruipen of te klimmen. Dat zijn in ieder geval de basis bewegingen die Robyn kan doen. De woordmagie wordt gebruikt om obstakels uit de weg te ruimen of om de vuurvliegjes te verzamelen. Dit vereist wel wat meer oplettendheid, want je moet goed naar de omgeving kijken. Wanneer je weet wat de woorden doen, spreekt het wel voor zich als je bijvoorbeeld een steen ziet. Een grote kans namelijk dat je deze met behulp van Rise moet laten opstijgen of juist moet breken met Break. Wanneer je door Estonia loopt, wordt het verhaal door Izzy vertelt en verschijnen de zinnen als ondertiteling op het scherm. Dit wordt vaak mooi verweven met de achtergrond en de omgeving. Dus als je van een helling aan het glijden bent, worden de zinnen geprojecteerd op de helling.
In mijn review ben ik expres vaag gebleven over de verhalen van Izzy en Robyn. In Lost Words: Beyond the Page ga je samen op avontuur met de meiden. Omdat het verhaal zo belangrijk is voor de beleving, moet je dat niet lezen in een review, maar zelf ondervinden. De game weet je tot het einde vast te houden en zelfs nog met een aantal verrassingen te komen. Zo zijn de vuurvliegjes belangrijker dan je zou vermoeden en is er veel symboliek te vinden in de wereld. Iedereen heeft wel eens te maken gehad met verlies en dat laat de game eigenlijk ook zien. Er verschijnen adviezen en quotes in beeld die bedoeld zijn om het hoofdpersonage op te beuren, maar die ook prima werken buiten de game om. Acceptatie is nu eenmaal iets wat erg belangrijk is in het leven.
Gedurende het avontuur kom je meerdere personages tegen die Robyn tegen willen houden of juist willen helpen, maar alles heeft een prijs. Eén van mijn favoriete personages was Lump, die je halverwege de game tegenkomt. Haar verschijning en dialogen wisten bij mij altijd een glimlach op het gezicht te toveren. De game kent dan ook flink wat humor, naast de emotionelere momenten. Iets wat ik erg interessant vond aan Lost Words: Beyond the Page is de symboliek die naar voren komt in Estonia. Ik had in ieder geval het gevoel dat bepaalde personages uit het echte leven van Izzy ook zijn verschenen in de wereld van Robyn. Zo is het toch al snel duidelijk dat Izzy zichzelf heeft beschreven in Robyn. Misschien zit ik er helemaal naast, maar ook de draak staat symbool voor iets anders. Aan het eind vallen dan ook een aantal puzzelstukjes samen en als je dan nog bezig bent met het analyseren van de wereld, weet je dat de game indruk heeft achtergelaten.
In Lost Words: Beyond the Page wordt een emotioneel, maar prachtig verhaal vertelt over Lizzy die iemand dichtbij haar verliest. Verschillende emoties, quotes en adviezen komen bovendrijven en worden gelinkt aan het verhaal. De twee werelden zorgen voor afwisseling in de verhaallijnen en zijn dan ook erg goed. Vooral de dagboek fragmenten waren mijn favoriet. De tekeningen, voice-overs en muziek creëren een fantastische sfeer bij de game. Eigenlijk wil je Lost Words: Beyond the Page dan ook gewoon in één zitting uitspelen. Dat je tijdens het spelen ook nog mee mag helpen met het creëren van het verhaal is een leuke bonus en zorgt ervoor dat je de game nog een keer kunt uitspelen. De game is niet erg lang, maar zorgt wel voor een speciale beleving. En dan is tijd eigenlijk niet belangrijk. Sketchbooks Games komt met een knaller van een eerste game. En hoewel ik ze geen druk wil opleggen, zie ik graag meer games verschijnen van deze studio.
Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Sketchbook Games
Uitgever:
Maximum Entertainment
Release:
3 april 2020
Reviewscore:
Platforms: