Review: Mario Kart Live: Home Circuit - Vol gas door je huiskamer Nintendo Switch

Geplaatst: 2 november 2020 12:00
Aangepast: 2 november 2020 14:15

Met piepende bandjes de bochten door, dat omschrijft mijn rijstijl in Mario Kart wel aardig. Wie mij weleens bezig heeft gezien met Mario Kart 8 Deluxe tijdens Game On weet ongetwijfeld dat ik gek ben op Mario Kart. Het is een serie die ik al sinds de eerste game op de SNES speel en altijd met veel plezier. Toen Mario Kart Live: Home Circuit werd aangekondigd was ik dan ook zo blij als een kind. Maar slaat die blijdschap na het spelen van Mario Kart Live: Home Circuit om als een blauw schild op je hoofd met de finish in zicht? Of weet de game een welverdiende podiumplek te bemachtigen?

Mario Kart in je huiskamer

Radiografisch bestuurbare auto's bestaan al heel lang en waren toen ik kind was al erg tof, maar toen Nintendo met het idee kwam om dit te combineren met Mario Kart was ik toch wel direct verkocht bij het idee. Natuurlijk kwamen daar ook direct de vragen bij. Werkt het wel goed genoeg? Wordt het niet snel eentonig als je altijd hetzelfde circuit hebt? Vragen die snel werden beantwoord na het opstarten van de game, maar daar kom ik later in de review even op terug. Eerst maar eens kijken wat er allemaal te beleven is in de game, want zoals je wellicht al had verwacht wijkt dat wel iets af van je standaard Mario Kart-game. Zo heb je bijvoorbeeld geen battlemodus waarin je je tegenstanders moet zien te raken met allerlei items die je tot je beschikking hebt. Maar wat heb je dan wel?

Als je de game voor het eerst start, dan synchroniseer je de kart via de camera met een QR-code die in beeld verschijnt. Na een korte tutorial kun je al vrij snel aan de slag met de game. Hierbij heb je eigenlijk drie smaken tot je beschikking: Grand Prix, Custom Race of Time Trials. Voordat je met één van deze drie aan de slag kunt gaan moet je eerst een circuit maken. Dit doe je door de vier meegeleverde poortjes uit te zetten in je woonkamer. Deze poortjes bepalen niet de vorm van je circuit, maar zijn wel nodig om je circuit compleet te kunnen maken. Je rijdt in chronologische volgorde door de poortjes heen en bepaalt onderweg door een zelfbedachte route te rijden de vorm van je circuit. Als je klaar bent dan kun je weer richting de finish en ben je klaar voor je eerste race.

Circuits bouwen tot je erbij neervalt

Een Grand Prix bestaat in Mario Kart Live: Home Circuit uit slechts drie races. Het is aan jou of je deze races op hetzelfde circuit rijdt of dat je voor elke race een ander circuit wil maken. Zelfs als je het parcours niet tussentijds veranderd zit er wel variatie in. Mario Kart Live: Home Circuit maakt namelijk gebruik van AR-technologie. Dankzij een paar filters en nieuwe obstakels is hetzelfde parcours toch compleet anders dan die je daarvoor hebt gereden. Custom Race en Time Trials spreken eigenlijk voor zich en hebben niks speciaals om het lijf. Een probleem waar je wel snel tegenaan loopt is het bereik van de kart. Dolenthousiast had ik direct een parcours door mijn hele woonkamer uitgestippeld en hoewel ik de race wel heb kunnen uitrijden had hij het er wel moeilijk mee. De verbinding was op sommige punten zeer slecht en je bent in dat opzicht dus maar heel beperkt in de ruimte waarin je je track kan vormgeven.

Dit zorgt er wel voor dat je creatief moet omgaan met de beperkingen die je hebt, anders is de lol er toch wel redelijk snel van af. Als je die creativiteit hebt, dan is het maken van de tracks erg leuk om te doen en zijn de races die je rijdt lekker afwisselend. Ontbreekt het je aan die creativiteit dan vermoed ik dat het al snel een stuk minder leuk is en wat eentonig aan kan voelen. Waarschijnlijk wordt het geheel nog wat leuker in de multiplayermodus. Helaas heb ik deze niet kunnen testen omdat ik geen tweede kart tot mijn beschikking had. Het racen tegen iemand anders is natuurlijk altijd al leuker dan racen tegen AI, maar in het geval van Mario Kart Live: Home Circuit heeft dat natuurlijk een extra lading.

Sneller dan het licht

In Mario Kart Live: Home Circuit draait het dus vooral om de Grand Prix modus. Door over negen verschillende cups trofeeën te winnen en munten te verzamelen kun je van alles vrijspelen. Zo heb je in het begin alleen de 50cc en 100cc klassen tot je beschikking, maar door cups te winnen speel je al snel 150cc en 200cc vrij. Het snelheidsverschil tussen de verschillende klassen is zowel in de game als in je huiskamer goed te merken en door de beperkte ruimte die je hebt is 200cc erg moeilijk. Met deze snelheid vlieg je namelijk al snel uit de bocht. Dat geeft de game wel de nodige uitdaging, want die 50cc heb je op een gegeven moment ook wel gezien, net zoals in de andere Mario Kart-games.

Zoals gezegd hoef je niet voor elke race weer een heel nieuw circuit door je kamer aan te leggen. Je kunt gewoon hetzelfde parcours gebruiken. Er zijn namelijk verschillende thema's die je track kunnen krijgen. Dus waar je het ene moment door je huiskamer in een water level rijdt en Cheep Cheeps probeert te ontwijken, moet je in het volgende level ervoor zorgen dat je niet bevriest doordat je tegen een ijsblok scheurt. Het zorgt ervoor dat alle races echt tot leven worden gebracht. Voor de mensen die toekijken is het al leuk om de kart door de kamer te zien rijden, maar voor degene die de game speelt zorgt het voor extra hindernissen waardoor je niet de winst cadeau krijgt.

Niet alles koek en ei

Er zijn een aantal dingen die ik als minpunt heb ervaren tijdens mijn speelsessies, maar die zeer waarschijnlijk alleen van toepassing zijn op mijn speelsessies. Deze dingen heb je zelf niet per se last van als je de game aanschaft, maar wil ik toch even gezegd hebben. In mijn huis heb ik vrij donkere meubelen en een donkere vloer. Door de filters die de AR-techniek met zich meebrengt kun je tijdens de race nauwelijks het contrast zien tussen de vloer of een tafelpoot en voor je het weet staat je kart tegen je tafel geparkeerd. Waarschijnlijk heb je dit probleem niet als je - zoals vrijwel ieder normaal mens - een lichte vloer en/of meubelen hebt.

Doordat ik een exemplaar in bruikleen heb ontvangen van Nintendo kan het zomaar zijn dat de kart een keer is laten vallen, te hard tegen objecten is gebotst of dat er iets anders mee gebeurt is. Tijdens de races merkte ik al snel dat de kart een afwijking had naar links en dat je tijdens het rijden dus continu moest bijsturen. Voor zover ik heb kunnen ontdekken is dat iets dat ik niet kon aanpassen aan de kart. Het probleem was dus niet op te lossen en dat is best jammer, want het heeft toch een beetje zijn weerslag op de game-ervaring. Toch kon het de pret niet drukken en heb ik mij ontzettend vermaakt met Mario Kart Live: Home Circuit. Gezien de techniek die erin zit is het aardig aan de prijs, maar zeker de moeite waard als je het leuk vindt om je huiskamer door te crossen met Mario Kart.

De screenshots die zijn gebruikt in deze review, zijn officiële screenshots van Nintendo. Tijdens onze speelsessies was er geen mogelijkheid tot het maken van screenshots. Dit is door Nintendo geblokkeerd voor deze game in verband met de privacy.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Mario Kart Live: Home Circuit is een heel tof concept en ook aardig goed uitgewerkt. Het geeft een andere dimensie aan de Mario Kart-franchise, maar er zijn ook wel wat kanttekeningen te plaatsen. Zo rij je toch echt snel wel buiten het bereik waardoor je redelijk beperkt bent in de ruimte die je kunt benutten. Met wat creativiteit kun je toch nog talloze toffe circuits in elkaar zetten. Als je dat niet doet dan wordt de game toch wel snel repetitief. Iets dat je maar van weinig Mario Kart-games kunt zeggen. Ondanks de minpunten staat er toch een hele toffe game waar je heel veel speelplezier aan kunt beleven.

• Unieke Mario Kart-ervaring
  • Ontwerp je eigen parcours
  • Leuke AR-toevoegingen
  • Creatief
  • Werkt goed
  • Kan repetitief zijn
  • Beperkt bereik
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Mario Kart Live: Home Circuit

Mario Kart

Nintendo Switch