Review: Max Payne 3 Xbox 360

Geplaatst: 28 mei 2012 12:00

Langzaam en kalm naderde de bebaarde kale man het weg strompelende bloederige hoopje op de grond, zijn pistool gereed om het genadeschot toe te dienen. Het zielige hoopje was een paar seconden geleden nog herkenbaar als een mens, maar nu was er weinig humaans meer aan te zien. Maar wat maakt iets nu eigenlijk humaan? Het tonen van goedwil, op twee benen lopen? In de wereld van Max Payne is in dat geval weinig humaniteit te vinden. "klik, klik... BANG"

Kirby's Nightmareland

Donker. Duister. Koud. Naargeestig. Hard. Bot. Grimmig. Daarmee heb je wel de sfeer van de Max Payne games omschreven. Persoonlijk gebruikte ik al enige tijd de term "Film-Naar" voor de avonturen van onze Max, want dat vond ik wel in 'n term de lading dekken. Lichte paniek was er al enige tijd onder Payne fans sinds men wist dat Max Payne 3 zich in de zinderende felle zomerzon temidden van Sà£o Paolo zou gaan afspelen. Daarnaast zag onze meneer Payne er niet meer uit als zijn oude (zuur kijkende) zelf, maar als de bum die je in de straat je wisselgeld toewerpt (of, in geval van Joost, je PSP). Zou Rockstar dan zijn eerste echte officiële poepgame hebben gemaakt, met een zonnige, vrolijke, domme, warme, zachtaardige Max Payne game? Nou, laat onze Max je maar niet horen, en tenslotte hebben we het hier niet over de ontwikkelaar van Kirby.

Max doet zijn naam weer eens eer aan.

Driemaal Pijnrecht

Het verhaal begint dat Max Payne niet meer in New Jersey zit, maar als (vrijwel constant stomdronken) bodyguard is gaan werken in Latijns Amerika voor de rijke Branco familie, samen met een oud collega diender. Waarom dat onze verbitterde bikkel daar zit, en niet meer in zijn thuis-(zuip)haven, kom je door middel van flashback chapters achter die je een paar keer tussendoor krijgt. En ja, dan speel je ook weer met de oude Max "wapperjas" Payne in het ijskoude kille New York. Uiteraard zit het onze Max zoals gewoonlijk weer eens niet mee, wat nog zacht is uitgedrukt. De vrouw van 'n van de Branco's wordt ontvoerd, en vervolgens komt ons scherpschietende drankorgel terecht in een web van corruptie en mensenhandel vol met twists en algehele duistere narigheid. Max's plan van aanpak: Alles kapot schieten en pijnstillers innemen.

The Max-trix

Max Payne 3 is net als zijn voorgangers een third-person shooter en heeft ook weer de bullet-time functie, die heerlijk blijft om te gebruiken. Rockstar heeft deze iets verbeterd en een paar elementen toegevoegd: de laatste persoon in een kamer krijgt de eer om in slow-motion in vol ornaat dood te mogen gaan op je scherm, en als je bijna dood gaat krijg je een "Last Man Standing" mode, waarmee je in bullet-time nog een soort van come-back kunt maken. Locaties wisselen sterk af en zitten vol met detail, en de pacing is ontzettend goed, zodat nooit iets langdradig of saai wordt. Bij het begin van elke chapter zijn de cutscènes wellicht een beetje lang, maar geen seconde ervan is overbodig, dus eigenlijk geen probleem.

Ook in gekke poses moet je niet fucken met deze man

Sprekend als 'n van de weinige personen waarbij niet gelijk 'n broekspijp strakker gaat zitten bij het horen van de woorden "Grand Theft Auto", vind ik desondanks Rockstar wel 'n van de beste game ontwikkelaars. Met een gerust hart heb ik alle vertrouwen in hun gehad dat zij van Max Payne 3 een keihard juweeltje gingen maken, en niets is minder waar gebleken. Remedy had het zelf absoluut niet beter kunnen doen. Max Payne 3 speelt vrijwel hetzelfde als zijn voorgangers: een simpele, stijlvolle shooter met bullet-time functie, maar dan allemaal met nog meer kwaliteit en een heerlijke Rockstar saus toegevoegd. Klinkt op zich niet zo speciaal, maar zodra je de game speelt, voel je pas dat Max Payne 3 iets unieks is. De gameplay, sfeer, muziek, detail en afwisseling in locatie is allemaal van der mate hoog niveau, waar maar weinig games aan kunnen tippen. En dan beleeft onze Max ook nog eens een heel persoonlijk, spannend en naargeestig avontuur, wat Max Payne 3 verheft tot een waanzinnig goeie game, die menig AAA game een lesje leert. Een lesje in Payne!!! Dus iedereen met smaak, zeg: Bring it!

• Echte Max Payne game
  • Geweldig gedetailleerde omgevingen
  • Pakkend, sterk verhaal