Review: MediEvil Remastered PlayStation 4

Aangepast: 23 oktober 2019 17:05

Er is wederom een serie opgestaan uit zijn graf. Dit keer maak ik geen grap, want Sir Daniel “Dan” Fortesque is letterlijk uit het graf herrezen in MediEvil. De door zovelen geliefde serie keert na twintig jaar terug naar de PlayStation 4 en het is dan ook hoog tijd om deze remaster aan de tand te voelen. Een oude game in een nieuw jasje, weet de serie zich echter anno 2019 te meten aan de huidige standaard?

You died, again

Goed, Sir Dan is back. De gevallen ridder komt tot leven na een honderdjarige afwezigheid. Fortesque is namelijk gestorven door de eerst geschoten pijl in de strijd tegen main villain; Zarok. Zarok is verslagen, maar weet na honderd jaar rustperiode een comeback te maken. Hij wekt de doden tot leven en geeft Sir Dan per ongeluk een tweede kans. Dit keer niet als man van vlees en bloed, maar als een skelet met een missende onderkaak. De game is doorspekt met humor en biedt flink wat uitdagende gameplay. Waar je start als minkukel, dien je je op te werken naar de top. Uiteraard komt daar het nodige wapentuig bij kijken.

In je avontuur om Zarok te verslaan doorkruis je het gehele duistere landschap van Gallowmere. De regio is overgenomen door de ondoden en die komen in allerlei vormen en maten. Zo strijd je in de graveyard nog tegen simpele skeletjes, maar sta je niet veel later tegenover irritante vogelverschrikkers die je met huid en haar, of in het geval van Sir Dan met been en been, kunnen verslinden. De game is dan ook behoorlijk moeilijk. Tijdens het spelen unlock je nieuwe Life Vials om je door dit soort stukken heen te helpen, maar deze rag je er net zo snel doorheen als dat je ze krijgt. Ouderwets pittig dus en dat is in deze remaster niet veel anders.

Griezels in ieder hoekje

MediEvil is zo’n klassieke action-platformer. Beetje hakken hier, beetje slashen daar, los af en toe een puzzeltje op en presto pasta, je bent klaar. Versla je genoeg vijanden, dan unlock je de Champions Chalice in een level. Deze speciale beker is te plaatsen in de Hall of Heroes waar de echte helden je continu belachelijk maken. Daar staat echter wel tegenover dat je er wat leuke dingen kunt unlocken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een kruisboog, een speciale hamer en nog veel meer leuke extra’s. Het is dan ook zeker de moeite waard om de vele levels nauwkeurig uit te pluizen en alles te verzamelen wat er te verzamelen valt. Dit helpt je immers door de levels heen.

En die levels die zijn er genoeg. Ze komen in allerlei vormen en maten, maar het belangrijkste is dat er variatie in zit. Nooit heb je echt het idee “ow, dit heb ik al twee keer eerder gezien”. Een goede insteek want dat is hetgeen dat je aan het spelen houdt. Daarbij is de toon ook uitstekend. Er zitten behoorlijk wat griezels in de game, maar nooit zijn ze dermate griezelig dat het de wat angstige gamer *Kuch, waaronder ik, kuch* afschrikt. Daarbij zijn de herkenbare levels lekker kleurrijk en sluit de muziek hier uitstekend op aan. Wat dat betreft is het een prima remaster.

Sir Daniel Fortesque maakt een uitstekende comeback in MediEvil. De game is geschikt voor de jongere gamer, maar weet voldoende uitdaging te bieden aan de meer volwassen doelgroep. Wat betreft de verbeteringen is deze game te zien als een échte remaster. De game is volledig opgepoetst en weet zich te meten aan andere games binnen zijn genre van vandaag de dag. Hier en daar is MediEvil wellicht wat achterhaald en wat mij betreft hadden ze de game qua moeilijkheid ook wel wat kunnen aanpassen. Soms ga je namelijk wel erg makkelijk dood. Daarnaast is het erg irritant dat er nergens een movelist te bekennen is. Soms leer je namelijk iets nieuws, maar krijg je geen instructie omtrent hoe je deze skill dient te gebruiken. Ondanks dat is dit een prima game voor nieuwkomers en een genot voor degene die hier met nostalgie aan terugdenken. Daarbij is het ook nog eens binnenkort de engste dag van het jaar; Halloween. Een perfecte tijd om naar Gallowmere te gaan dus!

• Prima remaster
  • Leuk avontuur
  • Flink wat humor