Preview
Preview: Rhythm Sprout - Vecht met (gebrek aan) ritme
11 oktober 2022Jolien dook in de demo van de ritme en actiegame Rhythm Sprout! Lees hier al haar bevindingen over deze game in haar preview.
Ritmegevoel, je hebt het of je hebt het niet. Een muzikaal talent kan naadloos aansluiten op de melodie, anderen blijven wanhopig oefenen om enigszins ritmegevoel te krijgen. Het gebruik van muzikale elementen is iets wat in allerlei games terugkomt. Het bekendste voorbeeld is misschien wel de Legend of Zelda-franchise waar met de ocarina, dirigentenstok en de harp allerlei deuntjes gespeeld moesten worden. Er zijn ook games waar het volgen van een ritme centraal staat in de gameplay. Taiko no Tatsujin: Rhythm Festival is hier een voorbeeld van. Mijn enige ervaring met een zogeheten ritmegame is die van Dancing Stage Mario Mix, waarin Mario en zijn vrienden een poging tot dansen wagen. Een vriend van mij had deze game in bezit, inclusief een bijbehorende dansmat. Laten we het erop houden dat we geen ritmegevoel hadden en elkaar vooral aan het uitlachen waren. Nu staat een volgend ritmisch avontuur te wachten met Rhythm Sprout: Sick Beats & Sad Sweets, ontwikkelt door SURT. Lees hieronder of dit muzikale avontuur je in een prettige cadans brengt of dit mateloze ergernis oproept.
Rhythm Sprout speelt zich af in Vegetable Kingdom. King Brock, een royale broccoli, is bang voor een invasie van Sugary Sweets. Dit leger wordt aangestuurd door King Sugar Daddy, hij wordt in de game de essentie van het kwaad genoemd. Hoofdpersonage Sprout, ook wel ‘the chosen onion’, dient het probleem op te lossen. De koning heeft het zogenaamd te druk. Hij vindt het ‘oké’ als het hierbij nodig is jezelf op te offeren. Hij zal jou dan vereren als zijn bescheiden assistent. Reden genoeg voor Sprout om op avontuur te gaan.
Stiekem vindt de trotse koning een andere opdracht veel belangrijker, namelijk het terugbrengen van Princess Cauliflower. Jij dient de brief van de koning naar haar toe te brengen in de hoop op terugkeer naar Vegetable Kingdom. Hoewel de broccoli-koning Brock zich stoer en bazig voordoet, pleegt hij regelmatig een belletje om te vragen hoe het gaat en om te benadrukken hoe geweldig hij is. Per wereld kom je meer te weten over waar Princess Cauliflower uithangt. Dit verhaalconcept lijkt sterk op het vinden van Peach in Super Mario Bros, waar je op het eind van de ene wereld wordt doorgestuurd naar de volgende. Er zit weinig diepte in het verhaal van Rhythm Sprout. Echter zorgen de interacties met personages in jouw avontuur ervoor dat je niet alleen benieuwd bent naar de levels, maar ook wat daarvoor of daarna gebeurt. De ontmoeting met King Sugar Daddy is hierbij één van de beste momenten van de game. Dit level heeft de hoogste moeilijkheidsgraad, maar niet op een manier die je verwacht.
De besturing in Rhythm Sprout is als simpel te omschrijven. Je maakt gebruik van drie knoppen of toetsen, afhankelijk van of je een controller of toetsenbord gebruikt. Deze zijn gekoppeld aan drie kleuren die tijdens een level in beeld verschijnen. Hoe beter je de beat volgt, hoe verder je komt in het level. Om de gameplay op te schudden kan het voorkomen dat er in een level een boss opduikt, zoals een ijsje of chocoladereep. Wanneer je niet goed timet met de blauwgekleurde toetsen, kost dit levens. Gebeurt dit te vaak, dan ben je af en kun je het level opnieuw doen. Doel bij de levels is om het eindpunt te halen middels een vlag. Hoe langer je de beat volgt en hoe meer combo's je maakt, hoe beter je score en beloningen. Vanaf de tweede helft van de game krijg je regelmatig met ritmes te maken die op sommige momenten zo snel gaan, dat het niet missen van de blauwe noten even belangrijker is dan alles op maat uitvoeren. Dreig je af te gaan, maak dan gebruik van Sugar Rush. Deze optie herstelt jouw levens en laat tijdelijk alle noten hetzelfde zijn om meer punten te vergaren. Opvallend is dat in een game waarin de zoete personages als slechteriken betiteld worden, uitgerekend Sugar Rush je in leven houdt.
Easy to learn, hard to master is de gameplay in Rhythm Sprout. Als het je niet lukt om het ritme te volgen bij snelle beats, dan is de kans klein dat je dit gaat beheersen. Ook is het bij moeilijkere levels lastig weer in cadans te komen, nadat je het ritme kwijt bent geraakt. De immense snelheid waarmee de beats op je afkomen laten dit simpelweg amper toe. Mooi was geweest als je op deze snellere ritmische speelcombinaties getraind had kunnen worden. Bijvoorbeeld door hetzelfde ritme in een iets lager tempo te kunnen volgen om zo stapsgewijs je ritmegevoel vloeiender te maken. Er is wel een modus voor beginners, maar deze draagt niet bij aan het onder de knie krijgen van vlotte beats. Voor mensen met maatgevoel zijn er diverse modi om zichzelf nog meer uit te dagen in Rhythm Sprout, zoals de levels op turbo spelen. Ook zorgt de randomizer ervoor dat je levels opnieuw kunt spelen op een andere manier dan je gewend bent.
De hoeveelheid aandacht voor details in Rhythm Sprout is prijzenswaardig te noemen. De slimme geluidseffecten, het wijzigen van de beat op basis van de gekozen modus en de sterke audiovisuele ondersteuning bij de verhalen van de personages zijn maar een paar voorbeelden hiervan. Het ondersteunen van non-fictionele verhalen met soms levensechte zwart-witbeelden zorgt niet alleen voor een extra komisch effect, maar ook dat de personages je nog meer bijblijven. De muziek en geluidseffecten dragen bij aan kolderieke scènes, zoals een liefdevolle melodie wanneer King Brock aan het slijmen is bij Sprout om zijn werk gedaan te krijgen.
Nu het toch over muziek gaat, in de levels zijn afwisselende beats en melodieën te vinden. Van kalme beats in het winterbos tot de ritmische chaos bij de vernietiging van Fruitopia, alles voelt gestroomlijnd. De game verloopt grotendeels vloeiend op technisch vlak, wel had ik bij een bonuslevel dat de melodie van het titelscherm door de beats van het betreffende level speelden. Probeer dan maar eens ritme te houden. Ook is het enigszins balen dat het leukste verhaaltje in de game in mijn geval niet terug te kijken is, terwijl dit bij alle andere levels wel kan.
Het avontuur in Rhythm Sprout bestaat uit zes hoofdstukken, ieder gedeelte met een eigen thema en levels die daarop gebaseerd zijn. Je begint in Vegetable Kingdom, maar gaat bijvoorbeeld ook naar een spookhuis, fruitparadijs en concert. Variatie genoeg dus. Tijdens het spelen is daar echter weinig van te merken, omdat je focust op het volgen van de beats. Met het succesvol doorlopen van de levels haal je sterren binnen, hiermee speel je bonuslevels en een prequel van het verhaal vrij. Ook kun je met een achievement-systeem skins en outfits ontgrendelen. Voldoende manieren dus om je te belonen voor je inspanningen, al voelen de bonuslevels wat inspiratieloos aan. Hier spelen zich geen verhaaltjes af, er zijn geen personages met interacties en de levels spelen zich steeds in een vergelijkbare ruimte af. Een extraatje, maar zonder de glans die daarbij dient te horen. Ook zijn sommige levels in het hoofdverhaal eigenlijk geen levels waar je een beat volgt. Het was in Rhythm Sprout leuk geweest om bijvoorbeeld op het ritme van de muziek van de credits terug te keren naar Vegetable Kingdom. Net zoals dat je in Super Smash Bros Ultimate op de namen in de credits kan schieten, terwijl ze in beeld verschijnen.
Voor of na elk level is telkens een verhaalstukje. Dit is waar Rhythm Sprout: Sick Beats & Bad Sweets in excelleert. Hoewel de game kort van duur is, slaagt het er binnen deze korte tijd in dat personages je bijblijven om hun charme of humor. Zo kom je een chocoladereep Chock tegen met een backstory vergelijkbaar zoals Sasuke in de Naruto-anime. Eerst is hij boos op jou, omdat je zijn hele familie ‘vermoord’ hebt. Hij is dan uit op wraak, maar later wil hij zijn eigen pad bewandelen om te boeten voor zijn zondes en maakt hij zijn eigen verhaal. De personages in Rhythm Sprout hebben zoveel persoonlijkheid en de interacties zijn zo vermakelijk, dat de optie om verhalen terug te kijken een zeer bruikbare tijdsbesteding is. Zo moet je een vraag beantwoorden of Fruitopia wel of niet de mooiste plek allertijden is, het kiezen van ja of nee zorgt voor andere interacties. De lachspieren worden regelmatig geactiveerd door slapstick, sterke oneliners of trashtalk over Sprout.
Of het nou de afwisselende levels of de leuke personages en hun verhaaltjes zijn, Rhythm Sprout weet je continu te boeien. Soms zijn er ritmelevels waarbij het op hoop van zegen is dat je het einde haalt. Hier was het mooi geweest als er je manieren aangereikt worden om ook snellere beats te gaan beheersen. Uiteindelijk kan dit de pret echter niet drukken. Rhythm Sprout: Sick Beats & Bad Sweets is een swingend avontuur gebleken. Hopelijk blijft het hier niet bij voor de door SURT ontwikkelde ritmegame, want deze ritmegame smaakt naar meer.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
SURT
Uitgever:
tinyBuild
Release:
1 februari 2023
Reviewscore:
Platforms: