Review: Ride 5 - Rubber verbranden op jouw manier PlayStation 5

Aangepast: 21 augustus 2023 10:52

Er zijn van die games die je eindeloos kunt blijven spelen. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat het verhaal ontzettend goed is of omdat er steeds een uitdaging is om jezelf te verbeteren. Een game als Ride 5 speel je niet voor het meeslepende verhaal, dus hoog tijd om erachter te komen of de uitdaging aanwezig is in deze racegame. Het is alweer even geleden dat de voorganger, Ride 4, uitkwam, dus ik was erg benieuwd of er significante verbeteringen te ontdekken waren. Ik heb mijn racehelm weer tevoorschijn gehaald en ben met gierende banden aan de slag gegaan.

Kies jouw stijl

Vanaf het moment dat je de game opstart, duik je in de wereld van motorracen. Je begint gelijk met een paar rondjes over het circuit, waar ik al gelijk doorkreeg dat twee wielen toch echt een stuk lastiger zijn dan de vier die ik gewend ben. Gelukkig kun je instellen hoeveel hulp je wilt krijgen tijdens het racen, waardoor ik mijn personage ook op de motor kon houden. De verschillende opties zorgen ervoor dat je vanaf het begin rustig kunt opbouwen en comfortabeler kunt worden met het besturen van de motor. Je kunt de game in sommige modi zelfs vertragen om beter te kunnen leren wanneer je precies moet remmen of gas geven.

Naast de hoeveelheid hulp die je krijgt kun je ook aanpassingen maken aan de rijstijl van je coureur, maar ook je outfit en de motor kun je volledig aanpassen. Je kunt zelfs met de editor aan de slag gaan om je eigen unieke ontwerpen te maken. Maar voor de echte racers gaat het natuurlijk niet om uiterlijk, maar om het racen zelf. Gelukkig kun je ook de instellingen van je motor kun je volledig aanpassen. Je suspensie, je transmissie, alles kun je instellen zoals jij dat wilt. Dit zorgt ervoor dat je de motor aan jouw rijstijl kunt aanpassen en kunt experimenteren met verschillende instellingen. De eerste keer dat je als beginner dit menu krijgt voorgeschoteld is het wat overweldigend, maar naarmate je meer met de game bezig bent en gaat experimenteren, is het ontzettend interessant om te zien wat een andere set-up voor invloed kan hebben op je racetijd.

Ride 5 Career

Ride of a lifetime

Als je klaar bent om het asfalt op te gaan kun je kiezen uit een paar verschillende modi. Allereerst kun je de carrièremodus kiezen. Hier kun je werken aan je motor of een betere aanschaffen, je race-instellingen aanpassen en natuurlijk races rijden. Races zijn onderverdeeld in tours. Elke tour bestaat uit een aantal races. Langzaamaan kun je je omhoog werken in de verschillende kampioenschappen om zo de beste te worden. Er zijn meer dan 200 events en uitdagingen, dus genoeg te doen. Mocht je geen zin hebben in een volledige carrière, kun je ook aan de slag in de racemodus. Hier kun je een enkele race doen, langdurig racen of een time trial proberen. Dit zijn goede manieren om je skills en rondetijden op een circuit te verbeteren. Het is natuurlijk altijd leuker om vrienden te verslaan dan een paar AI-racers, maar gelukkig is dat ook mogelijk. Zowel door split screen als multiplayer kun je het tegen je vrienden opnemen. En het maakt niet uit op welk platform je het liefste speelt, Ride 5 komt namelijk met crossplay.

Het voordeel van Ride 5 is dat je volledige controle hebt met alles wat je doet. Mocht geen enkele van de gamemodi je aanspreken, kun je namelijk ook je eigen scenario’s bouwen. Dit kunnen losse races zijn, maar ook hele kampioenschappen. Hierdoor kun je dus steeds nieuwe combinaties proberen en het kampioenschap van jouw dromen maken. En er zijn genoeg circuits om uit te kiezen. Natuurlijk mogen circuits als de Nürburgring, Suzuka en Le Mans niet ontbreken in deze game. TT Assen is helaas nog steeds niet te spelen. Toch zijn er meer dan genoeg circuits om uit te kiezen, dus elke racer kan zijn hart ophalen.

Ride 5 Circuits

Zijwieltjes zijn zoek

Zoals ik eerder al zei, viel het me best tegen hoe lastig het is om in deze game op de motor te blijven zitten. Dit kwam deels door het feit dat ik erg weinig ervaring heb met het racen op twee wielen. Maar ik merkte ook al snel dat de game erg gevoelig is. Een klein tikje en de motor ging al ver de andere kant op. Je moet dus vanaf het begin zorgen dat je de instellingen en voorkeuren van je motor goed hebt staat, wat voor mij als beginner best even een dingetje was. In de game wordt hier jammer genoeg vrij weinig uitleg over gegeven. Toch merk je dat de game erop is gemaakt voor iedereen toegankelijk te zijn. Mocht je al een volledige pro zijn in motorracen, zet je alle overbodige hulpfuncties uit, zodat alles aan jou is. Op deze manier is een goede balans gevonden tussen de twee groepen mensen die deze game zullen spelen.

Visueel gezien is Ride 5 een plezier om naar te kijken. Hoewel je misschien niet echt met je omgeving bezig bent als je over het asfalt raast, is het toch erg prettig dat de game er gewoon goed uit ziet. En niet alleen qua graphics, maar ook de verschillende menu’s en ook de informatie op het scherm tijdens het racen zien er strak en duidelijk uit. Je hebt de optie om verschillende HUDs aan of uit te zetten, zodat je precies informatie krijgt die jij nodig hebt. Daarnaast heeft de game een nieuw dynamisch weersysteem, waarmee een erg realistisch gevoel gecreëerd wordt. Alles bij elkaar zorgt het ervoor dat je echt in de game gezogen wordt en met veel plezier het rubber blijft verbranden.

Ride 5 Driving

Het eindoordeel van Evelien de Geus

Na genoeg tijd op twee wielen te hebben doorgebracht kan ik zeggen dat deze game je zeker een flinke tijd bezig kan houden. Met meer dan 200 events en uitdagingen in de carrière alleen ben je al een tijdje zoet. Wat ik heel erg kan waarderen in deze game zijn de vele opties om je eigen weg te gaan. Of het nu gaat om je rijstijl, de circuits die je bezoekt of hoe je motor eruitziet, alles is volledig aan te passen. Ook voor beginnende rijders zijn er opties om de game toegankelijker te maken. Het enige wat voor mij ontbrak was meer uitleg over de vele aanpassingen die je kunt maken aan je motor. Maar met wat experimenteren hier en daar kun je er ook komen.

• Veel content
  • Opties voor beginners
  • Dynamisch weer