Review: Rise of the Tomb Raider Xbox One

Geplaatst: 22 november 2015 12:00

Het komt zelden voor dat er een game uitkomt met een vrouw in de hoofdrol. Natuurlijk hebben we laatst in Syndicate een vrouw in de (halve) hoofdrol gezien en kunnen we in games zoals Fallout zelf kiezen als welke sekse we de game doorlopen. Tomb Raider is echter al lange tijd én van de weinige games waarin je geen andere keuze hebt dan als een vrouw de game te doorlopen. Dat je niet zomaar met Lara Croft kan sollen, bewijst ze weer in Rise of the Tomb Raider.

Leuk joh, dat Siberië

Rise of the Tomb Raider begint zoals we zijn gewend. Lara zit weer op een afgelegen deel van de wereld op zoek naar een bijzonder artefact. Ditmaal moet de heldin in Siberië kou lijden in de hoop dat ze het object vindt dat men onsterfelijk kan maken, genaamd: 'The Divine Source'. Dat is allemaal natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want er liggen weer een aantal bad guys, onder leiding van Trinity, op de loer die toevallig ook naar The Divine Source op zoek zijn. Het zit Lara dus weer niet mee. Toch is het niet de meest originele game die op dit moment verkrijgbaar is. Het verhaal is in de basis hetzelfde zoals in het vorige deel. Dit wil echter niet zeggen dat het verhaal zelf slecht is. Ook al weet je hoe het af gaat lopen, blijft het verhaal toch dermate interessant om door te willen spelen. Tja, een Tomb Raider-game zit nu eenmaal zo in elkaar.

Net zoals in de Tomb Raider-reboot uit 2013 (die zeer goed uit de verf kwam), heeft Crystal Dynamics geprobeerd om de game weer zo realistisch mogelijk te maken. Lara moet zien te overleven onder barre omstandigheden en de sneeuw maakt alles nog een tikkeltje moeilijker dan in het vorige deel. Daarnaast zien de omgevingen er werkelijk prachtig uit en is er veel oog voor detail geweest. De combinatie tussen eeuwenoude locaties en de wat nieuwere Sovjet-basissen bieden een zeer goed contrast. Zelfs de mondsynchronisatie, die in veel games echt wel beter kan, in samenwerking met de voice-acting ziet er helemaal top uit. Wel had ik op momenten last van bugs en glitches. Het kon zelfs voorkomen dat ik mijn laatste checkpoint moest herladen. Een beetje jammer, aangezien dit een hoop irritaties met zich meebrengt.

Vaardigheidsboom

Naast het feit dat we van de prachtige omgevingen kunnen genieten, moeten we aan de slag om het werk van Lara's overleden vader, Lord Croft, af te maken. Dit doe je door eenzaam op verkenning gaan in onbekende gebieden met allemaal gekken om je heen. Levensgevaarlijk als je het mij vraagt. Wel mijn complimenten voor Lara dat ze dit allemaal doet, want ze leert weer veel tijdens haar reis. Zo doet Lara kennis op van verschillende talen zoals: Grieks en Russisch, komt ze allerlei relikwieën tegen en haalt ze overal en nergens resources vandaan. Daarbij komt natuurlijk ook de nodige XP kijken, die zichzelf weer omzet in skill points. Deze punten kan je besteden aan drie verschillende skill trees. De eerste richt zich voornamelijk op combat (Brawler), de tweede op jagen en verzamelen (Hunter) en de laatste draait volledig om het overleven (Survivor). Het is dus maar net waar je jezelf het meeste op wilt focussen. Je kan de punten natuurlijk ook allemaal lekker verspreiden.

Als je alleen de hoofdmissies speelt, kan je genoeg skills verzamelen om de game te doorlopen. Daarbij is dit geen sandbox-game, maar zijn er genoeg opties om de wereld te verkennen. Wil je toch sneller XP verdienen en meer skills vergaren, dan moet je toch echt verder kijken dan je neus lang is. Er zijn bijvoorbeeld missies van locals die uiteenlopen van radiotorens kapot maken, tot het verzamelen van resources. Tevens kan je grotten onderzoeken en exotische dieren een kopje kleiner maken. De leukste manier om extra XP te verdienen (althans naar mijn mening) is echter het uitvogelen van de eeuwenoude tombes. Heerlijk dat puzzelen om uiteindelijk de schat te kunnen bemachtigen. De tombes doen ditmaal ook iets meer denken aan de oude games, wat ik wel kan waarderen.

Knutselen is zeg maar echt mijn ding

Lara's weapon of choice is, naast de old school revolver, natuurlijk de pijl en boog. In Rise of the Tomb Raider kan je tijdens en buiten gevechten eigen pijlen maken. Om deze te kunnen maken heb je wel wat hout en veren nodig, die moet je dus eerst even bij elkaar zoeken. Verder werkt het allemaal zeer snel en kom je (bijna nooit) zonder ammunitie voor de boog te zitten. Ook kan je weer de wapens upgraden en andere handige voorwerpen, zoals: buideltjes voor extra ammo en resources, in elkaar knutselen. Je hoeft echter niet altijd guns blazing iedereen een kopje kleiner te maken. Dit kan je namelijk ook doen door stealthy te werk te gaan. Dat kon vorige keer ook al, maar nu is daar toch wat meer de nadruk op gelegd. Zo kan je in allerlei bomen klimmen om je vijanden van boven aan te vallen, je verschuilen in de rook of jezelf simpelweg verstoppen achter kistjes. Jammer genoeg krijg je niet altijd de keuze hoe je iets wilt aanpakken, maar je hebt wel wat vaker meerdere opties. Ik zeg altijd maar zo: des te meer keuzes je kunt maken in een game, des te beter.

Over keuzes gesproken, je kunt naast het normale avontuur ook kiezen voor de nieuwe modus genaamd: Expeditions. Tijdens het doorlopen van het verhaal krijg je Expedition Cards toegewezen. Elke kaart heeft een special ability die je kan inzetten tijdens én van de expedities. De modus stelt spelers in staat om bijvoorbeeld een tombe opnieuw te spelen binnen een bepaalde tijd of een betere score te behalen. Door middel van de eerdergenoemde kaartjes kan je bepalen hoe moeilijk of makkelijk de expeditie gaat zijn. Ik heb deze modus eigenlijk volledig links laten liggen. Persoonlijk vond ik er niet veel aan. Het moet de replaywaarde verhogen, maar het doet mij niet opnieuw naar de game trekken. Tevens kan je de Expedition Cards aanschaffen door middel van microtransacties. Ik kan me echter niet voorstellen dat iemand dat zomaar doet. Naar mijn mening horen deze niet thuis in een game zoals Tomb Raider.

Het eindoordeel van Melloney van der Torre

Rise of the Tomb Raider weet mij op veel manieren te boeien. De omgevingen zijn prachtig, het verhaal weet me te interesseren en alle crafting-systemen zijn superhandig tijdens gevechten. Ik ben ongeveer twaalf uur bezig geweest met het hoofdverhaal, wat ik een mooie lengte vind voor deze game. Toch wil je blijven verzamelen. Je bent dus zeker nog wat uurtjes kwijt aan het zoeken naar de overige items. Al met al is Rise of the Tomb Raider een zeer toffe game, alleen is de Expeditions-modus in mijn ogen onnodig. Maar goed, Lara is en blijft een topwijf.

• Ziet er prachtig uit
  • Pakkend verhaal
  • Handig crafting-systeem