Review: Ruined King: A League of Legends Story - Een bekende wereld opnieuw ontdekken Pc

-

Positiviteit en League of Legends. Dit is niet iets wat normaal gesproken bij elkaar hoort. Toch is het wat ik tegenkom als ik door de reviews van Ruined King: A League of Legends Story op Steam ga. Deze game, gemaakt door Riot Forge en Airship Syndicate, pakt één van de grote verhaallijnen op uit League of Legends. Deze nieuwe turn-based RPG heeft veel te bewijzen als je de reviews mag geloven, dus tijd om een team samen te stellen en het gevecht aan te gaan.

Oud en vertrouwd

De game pakt het verhaal op van de Ruined King, oftewel Viego. Deze verhaallijn is begonnen in het begin van 2021, toen Viego aan de game werd toegevoegd. Maar daarvoor al was Viego een legendarisch figuur in de wereld van League of Legends. Nu is het tijd om meer over zijn verhaal en de impact ervan te ontdekken. Wat vanaf het begin meteen opvalt, is de geweldige artstyle in de game. Als je Riot een beetje kent en één van de Champion stories hebt gezien, zal dit je niet verbazen. Ik heb de eerste paar minuten met grote ogen en soms wat kippenvel zitten kijken. Vanaf het begin sta je midden in de wereld van League of Legends. Er komen allerlei achtergrondverhalen voorbij en stukje bij beetje kom je steeds meer te weten over wat er precies gebeurd is. Zelf vond ik dit erg leuk. Ik was zelf al eens eerder in de lore van League of Legends gedoken, maar toch werd ik nog verrast door informatie en connecties tussen verschillende personages die ik nog niet kende.

De champions die in deze game in de hoofdrol staan, zijn misschien niet degene die je zou verwachten. Miss Fortune of Yasuo misschien nog wel, maar Illaoi of Braum zijn toch champions die vaak op de voorgrond treden. Toch is het erg leuk om een keer meer over deze champions te weten te komen en de achtergrondverhalen te ontdekken. Zeker omdat dit met behulp van prachtige cutscenes is gedaan. Deze cutscenes komen door de hele game terug en geven steeds een beetje meer informatie over wat er precies gaande is. Daarnaast krijg je op rustpunten de optie om naar een rustgesprek te kijken. Hierin zit niet cruciale informatie, maar het is wel erg leuk om de personages meer met elkaar te zien omgaan. Het optionele is wel iets wat in deze game erg aanwezig is. Zo wordt bijvoorbeeld ook bij elke nieuwe pagina gevraagd of je er uitleg over wilt. Dit vond ik erg prettig, want bij sommige games zit je op honderd knopjes te drukken om door een tutorial te komen waar je eigenlijk helemaal niets aan hebt. Helaas is het wel zo dat dit nog wat werk nodig heeft. Elke keer als ik een bepaald scherm opende, kreeg ik namelijk weer de vraag of ik de uitleg wilde.

Pentakill!

Ik zal de eerste zijn die toegeeft dat turn-based gevechten normaal niet echt mijn ding zijn. Soms waren er dus net iets te veel gevechten naar mijn smaak, zeker aan het begin. De manier waarop deze gevechten zijn gedaan is interessant, maar ook ingewikkeld. Gelukkig wordt er per gevecht een nieuw element toegevoegd en op die manier is er niet te veel informatie tegelijk. Toch duurde het even voordat ik door had hoe de combat precies werkte. Met normale aanvallen en lane aanvallen die je vervolgens ook nog snel, gebalanceerd of krachtig kunt uitvoeren. Maar uiteindelijk begon ik het te begrijpen en toen werd het erg leuk om te gaan spelen met de verschillende aanvallen en opties die je tot je beschikking hebt.

Hoe groter je groep wordt, hoe leuker de gevechten worden. Zeker toen Yasuo zich bij mijn groep voegde, werd het erg leuk. Elke League of Legends speler die wel eens een Yasuo als tegenstander heeft gehad, kan zich wel voorstellen waarom. Het is wel jammer dat veel tegenstanders vaak herhaald worden, zeker als je een tijdje in hetzelfde gebied blijft. De gevechten worden dan meer een klus dan een uitdaging en dat is zonde. Toch liep ik op een gegeven moment wel vast. Ik zat in een soort vicieuze cirkel waar ik bijna niet uit kon komen, omdat ik in een afgesloten ruimte zat waar veel vijanden rondliepen. Ik heb een aantal dingen dus vaak opnieuw moeten doen, omdat de auto-save niet heel regelmatig is. Bij dat soort situaties moet je er dus wel aan denken om zelf regelmatig je game op te slaan. Gelukkig kon ik wel makkelijk het moeilijkheidsniveau aanpassen en ben ik op die manier toch verder gekomen. Ook kun je tijdens het gevecht de snelheid van de interacties aanpassen, wat erg prettig is om het tempo er net iets meer in te houden.

Kies je eigen weg

Na elk gevecht krijg je XP en zo krijgen de personages langzaam een steeds hoger level. Hierbij speel je steeds meer opties vrij en krijg je mogelijkheid de personages verschillende punten toe te kennen. De game heeft bijvoorbeeld het idee van Runes uit League of Legends overgenomen. Als je personage een level-up krijgt, krijg je op een gegeven moment steeds punten om verschillende ruines te kiezen. Dit zijn verschillende punten, dus je kunt de keuze maken om alle punten op één element te zetten of je punten te verdelen. Je bent hier volledig vrij in en kunt op deze manier de gevechten dus heel erg op je eigen stijl aanpassen. Dit is ook zo voor abilities, waar je ook punten aan kunt geven. Elk level heeft twee opties en op deze manier kun je bijvoorbeeld voor meer damage gaan of juist voor meer bescherming.

Wat ik erg leuk vond om te zien was dat elk personage zijn eigen unieke vaardigheden heeft, maar ook een unieke rol in het verhaal. Zo moest je sommige acties met Illaoi als actief personage uitvoeren, omdat het anders gewoon niet lukte. Of je moest Braum actief hebben om de poro's door kleine ruimtes te sturen. Ja, de schattige poro's komen veel voor in deze game. Tijdens het spelen voelde het echt alsof elk personage zijn eigen plek had in het verhaal en niet vervangbaar is voor elk ander willekeurig personage. Dit is natuurlijk erg in lijn met de originele game, waar elke speler zijn eigen rol vervult. Ik vind het erg gaaf om te zien dat deze game veel inspiratie heeft genomen uit League of Legends, maar er zijn eigen draai aan heeft gegeven. Op deze manier brengt het herkenning voor doorgewinterde League of Legends spelers, maar is het ook toegankelijk voor spelers die totaal geen kennis van de game hebben.

Het eindoordeel van Evelien de Geus

Ruined King: A League of Legends story zal zeker League of Legends spelers erg aanspreken. Maar ook mensen die niets met de originele game hebben, kunnen genieten van deze prachtige game. Het ziet eruit zoals je van Riot mag verwachten en heeft een verhaallijn waar je steeds meer over wilt weten. Het soort game is natuurlijk wel compleet anders van League of Legends zelf, maar dit geeft ook weer veel nieuwe mogelijkheden. De gevechten in de game zijn zeker in het begin wat ingewikkeld en hebben veel elementen. Dit maakt het wel uitdagender, maar had wel iets minder gemogen. De personages voegen elk iets unieks toe aan zowel de gevechten als het verhaal op zich, waardoor iedereen belangrijk voelt. De mogelijkheid de personages volledig aan je eigen stijl aan te passen is erg prettig en maakt het een game die op veel verschillende manieren gespeeld kan worden.

  • Goed
  • Artstyle
  • Interssant verhaal
  • Goed uitgewerkte, unieke personages
  • Veel mogelijkheid tot personalisatie
  • Poros!
  • Auto-save niet heel regelmatig
  • Gevechten iets te ingewikkeld
  • Veel dezelfde vijanden
  • Kleine bugs

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Ruined King: a League of Legends Story

Ontwikkelaar:

Airship Syndicate Entertainment

Uitgever:

Riot Games

Release:

16 november 2021

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
NSW
PS5
XBS
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord