Review: Sacred 2: Fallen Angel PlayStation 3

Geplaatst:

Al wandelend door het kleurrijke landschap, hoor ik de vogels vrolijk fluiten met zachtjes op de achtergrond een relaxed muziekje. Een bankje aan het kabbelende helder blauwe water nodigt uit tot lekker luieren. Nee, de muziek komt niet van mijn mp3-speler en ik ben niet op vakantie. Ik omschrijf mijn eerste stap die ik zette in de wereld van Sacred 2: Fallen Angel, de nieuwe RPG van ontwikkelaar Ascaron. Echt tijd om te genieten van de omgeving is er niet bij, er staan vele quests op je te wachten en diverse monsters en vijandelijke krijgers liggen op de loer. Tijd voor een reisverslag van mijn reis door Ancaria, het land van Sacred 2: Fallen Angel.

Zwangerschap

Om gelijk maar met de spreekwoordelijke deur in huis te vallen; het verhaal van Sacred 2 is vrij simpel. Het verhaal speelt zich 200 jaar voor Sacred af. Alles draait om T-energy in Ancaria, een blauw goedje dat magische krachten bezit. Er ontstaat oorlog en corruptie door T-energy en al gauw ontsnapt het spul. Hierdoor ontstaat chaos, maar ook allerlei gedrochten worden 'gebaard' door T-energy. Dat is het wel zo'n beetje, een verhaal dat je gauw vergeet, zeker als je eenmaal aan je avontuur begint door Ancaria.

Goddelijke keuzes

Role playing games bieden vaak tientallen uren aan gameplay en een zee aan opties. Ook Sacred 2 is geen uitzondering hierop. Vanuit het hoofdmenu krijg je gelijk al de keuze uit zes personages, met ieder hun eigen karakter en skills. De Seraphim van het eerste deel is ook weer van de partij. Van een elf tot een cyborg, niks is te gek, al vraag ik me toch af wat een cyborg eigenlijk doet in een sprookjesachtige RPG? Straks kun je ook een elf personage kiezen in een third person shooter. Ook kun je bij elk van de personages een eigen god kiezen, wat er op neer komt dat je een kracht kunt oproepen. De ene god helpt je weer gezond te worden, de andere kan vijanden verblinden en demonen op ze afsturen. In totaal heb je keuze uit vijf goden. Tevens kun je kiezen voor twee verhaallijnen, de Light campaign en de Shadow campaign. In de Light campaign dien je de wereld te redden, in de shadow campaign dien je de wereld ten onder te brengen. Beide heb ik een tijd gespeeld, maar helaas verschillen ze nauwelijks qua gameplay. Soms krijg je een quest waarin je iets slechts moet doen, of juist iets goeds, en meer dan dat is het niet.

Beam me up Scotty!

De wereld van Ancaria is immens; vele quests en sidequests staan op je te wachten. Om te voorkomen dat je hele stukken moet lopen, kom je teleports tegen die je kunt activeren. Hiermee kun je jezelf 'beamen' naar een andere teleport. Alleen hadden het er wel wat meer mogen zijn naar mijn mening. Ook heeft elk karakter zijn eigen vervoermiddel in de vorm van een dier, al kom je dat pas later in de game tegen. Elk personage begint met wapens, en naarmate het spel vordert kun je er wapens bij kopen. Daarnaast heb je enkel speciale krachten in het begin en kun je er later ook weer krachten bij kopen. De wapens zijn handig te kiezen via de interface buttons, en de speciale krachten bedien je met de pijltoetsen. Met de analoge sticks kun je jouw held of heldin soepel besturen en de camera bijstellen. Wat me wel opviel was dat ik heel veel bezig was om de camera bij te stellen, omdat ik gewoon vaak niet goed de actie kon volgen, en dat was zo nu en dan wel wat storend. Grafisch is de game best mooi te noemen. Alles oogt fantasierijk en gedetailleerd. Toch voelde de wereld niet echt levendig aan, ondanks de prachtige kleuren en omgevingen. Het lijkt allemaal net even te statisch, alsof je door een schilderij met een prachtige omgeving loopt. De muziek werkt wel relaxed en de stemmen zijn netjes verzorgd. Wel vond ik sommige opmerkingen van de held of heldin overdreven of juist irritant.

Met je vrienden op reis

De game kun je ook online spelen tot en met vier spelers. Je kunt de Shadow of light campaign online spelen en daarnaast kun je ook kiezen uit Free world en Free world player versus player. Offline kun je aan de slag met twee spelers. Wel is het jammer dat je niet je eigen personage kunt creëren, zeker omdat de game duidelijk aanmoedigt om online te spelen.

Het eindoordeel van Simon Kayzel

Sacred 2: Fallen Angel is een RPG die niet echt opvalt of boven de rest van de RPG's uitsteekt. Toch heeft deze game voldoende te bieden om liefhebbers van het genre te kunnen vermaken. De vele uren aan gameplay en de regen aan opties zal de fan voldoende bezig houden. Kun je met het slappe verhaal en de soms irritante camera leven, dan zal je aan Sacred 2: Fallen Angel zeker geen miskoop hebben. Als je eenmaal aan je reis door Ancaria begint, dan wil je niet gauw meer 'naar huis'.

    Goed
  • Vele opties
  • Soepele besturing
  • Vele quest en sidequests
  • Handig vechtsysteem
  • Kleurrijke en fantasievolle omgevingen
  • Soms irritante camera
  • Slap verhaal
  • Niet mogelijk om eigen personage te creëren
  • Af en toe storende opmerking van je personage
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Sacred 2: Fallen Angel

Series

-

Uitgever

Deep Silver

Reviewscore

Platforms

Pc, Xbox 360, PlayStation 3

Releasedatum

15 mei 2009

Ontwikkelaar

Ascaron

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord