Review: Skate PlayStation 3

Aangepast: 12 januari 2020 00:41

Skate is de nieuwste en eerste game van EA waarin je kunt skateboarden. We kennen natuurlijk allemaal de skateboardgames van Tony Hawk's. Deze zullen nu toch even plaats moeten maken voor Skate. Ik zal je uitleggen waarom.

Auto-ongeluk

Skate gaat over een jonge skateboarder, die in het begin geraakt wordt door een bus. Als hij weer beter is, moet je zijn respect weer opbouwen om goed te worden en gezien te worden door de magazines. Je doet mee aan wedstrijden, daagt je vrienden uit en kiest een sponsor. Langzamerhand bereik je de top en ontmoet je nog meer proskaters, die ook echt bestaan. Het verhaal heeft ons verder niet zo heel veel te vertellen. Dat is op zich jammer, maar laten we eens verder kijken.

Bottenbreker

Bij Skate draait namelijk alles om realisme. Het is dan ook echt superrealistisch. De game geeft echt het gevoel dat je aan het skaten bent en is hiermee de eerste die dit lukt. De camera zit altijd vlak achter je skateboard. Zo zie je goed waar je mee bezig bent en daardoor kun je ook betere tricks maken. De tricks bestaan uit vrij standaard flip tricks, grinds en grabs. De besturing is wat deze game zo echt maakt. Je gebruikt je rechter pookje om de tricks te maken. Zo kun je het pookje eerst naar beneden doen en daarna naar boven. Op deze manier maak je een simpele 'ollie'. Het kan natuurlijk veel moeilijker, maar dat is aan jou om uit te zoeken. Je kent de basis, maar zelf moet je vorderen. Zoek zelf dingen uit en ontdek iets nieuws; het is allemaal aan jou.

De grote stad

Skate zit bijna zonder laadtijden. Dit is een lekker voordeel, want je kunt zo overal gemakkelijk naartoe in de tamelijk grote stad. Er zijn genoeg skateparken en plekken waar je goed kunt skateboarden. Er valt dan ook genoeg te doen in de stad. Zo zijn er 'ownable spots'. Dit zijn plekken waar je iets moet doen om een bepaalde score te krijgen. Als je die score hebt gehaald is die plek van jou. Hij is dan niet echt van jou, maar je hoort de mensen wel zeggen: 'Ja, dat is die plek waar die gozer zo'n hoge score haalde.'

De game voelt echt aan als een free-roaminggame. Je kunt de verhaallijn wel volgen, maar het hoeft niet per se. Je kunt ook gewoon overal maar wat skateboarden en zoeken naar leuke plekken. Er zijn genoeg side missions te doen en er is ook een online mode. Toen ik deze ging uitproberen werkte hij helaas niet. Misschien dat hij het wel doet op Xbox Live, maar op het PSN lukte het me niet.

Skaten op het witte doek

Heb je een vette trick of een goede combo, dan kun je deze monteren in de 'Replay Editor'. Hierin kun je stukken uitknippen, speciale effecten toevoegen, zoals zwart-wit en de camerahoek veranderen om je filmpje uiteindelijk te uploaden naar het EA-netwerk, zodat iedereen jouw tricks kan zien. Dit is een grote toevoeging en je kunt deze wanneer je maar wilt gebruiken.

Rozengeur en maneschijn?

Er is weinig originaliteit te vinden in deze game, maar wel in het genre. In plaats van bezig zijn met over-the-top-tricks bedenk je nu meer of dingen wel kunnen, maar verder blijft het wel gewoon skateboarden en meer niet. Skate kent een hoge instapdrempel, is erg pittig en dus niet voor opgevers. Als je het onder de knie kunt krijgen, krijg je er wel heel wat voor terug. De game heeft helaas wel over het algemeen een onafgewerkte indruk. De besturing en de gameplay zijn goed uitgewerkt, maar de rest voelt gewoon een beetje gehaast aan.

Stedelijke bezienswaardigheden

Grafisch ligt het met deze game helemaal top. De stad is een mooie omgeving. Waar je ook bent, er is altijd wel wat te zien. Ook in de graphics merk je het realisme weer op. Als je opeens in het licht komt en je bent een tijdje in een tunnel geweest, dan moet je weer wennen aan het licht. Ook de manier hoe de tricks in beeld worden gebracht is prachtig te noemen. Het beeld zoomt in naar je board en dit is, naast dat het handig is, ook een lust voor het oog. De enige minpunten zijn de verschrikkelijke framedrops. Ze zijn erg irritant, vooral wanneer je bezig bent met een moeilijke trick en ze je opeens beginnen lastig te vallen. Ook de gezichten van de personages zijn een beetje opvallend te noemen. Ze kijken zo neutraal voor zich uit. Je kunt hun gevoelens er niet in zien. Ook de anti-aliasing is niet helemaal top. Er zijn heel veel onafgewerkte randjes, maar als je niet zo'n zeurpiet bent, kijk je daar wel overheen.

Skatermuziek

Het geluid is bijzonder aangenaam. In de skateparken hoor je allerlei rock- en punknummers van verschillende bands. Veel nieuwe, maar ook een paar oude. Wat dacht je van Nirvana of The Ramones? Wat dan wel jammer is, is dat je alleen de muziek hoort als je in skateparken bent. Voor de rest is het overal stil in de stad, op het geluid van auto's, medeskaters en pratende mensen na. De muziek had wat mij betreft overal mogen zijn, want in de stad voelt het gewoon dodelijk stil aan en dat is jammer.

Tony Hawk of Skate?

Dus je bent een groot Tony Hawk-fan, maar zit nu toch te twijfelen of je Skate zou moeten nemen? Ten eerste zijn Skate en Tony Hawk twee games die behoorlijk van elkaar verschillen. Tony Hawk geeft niet het echte gevoel van skateboarden weer, Skate doet dit wel. Bij Tony Hawk gaat het om de meest vette tricks, bij Skate draait het om de realismefactor. Het hangt er vanaf waar jij van houdt. Houd je van realisme of ben je meer van de vette tricks? Ik heb aan verschillende skateboarders gevraagd wat zij van Skate vinden en zij zeggen ook dat Skate het skateboardgevoel geeft dat ze misten bij Tony Hawk. De keuze is aan jou. Skate of Tony Hawk? Realisme of vette tricks?

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Skate is een hele vette game. De game voelt alsof je echt aan het skateboarden bent en dit heeft nog geen enkele skateboardgame kunnen doen. De besturing is vernieuwend en daardoor heel interessant. Er valt genoeg in de stad te doen en daardoor kun je deze game nog een maand doorspelen. Verder voelt deze game over het algemeen onafgewerkt aan. Daardoor krijgt het van mij nou net niet de gouden status. Er zijn erg veel framedrops, de muziek is compleet weg buiten de skateparken en er zijn nog heel wat onafgewerkte lijnen. Skate krijgt van mij geen gouden status, maar kan ook zeker blij zijn met een zilveren. Houd je van realisme en skateboarden? Dan is Skate jouw beste deal!

• Goede, vernieuwende besturing
  • Mooie graphics
  • Zeer realistisch