Review: Soccer Story - Schiet z'n doel voorbij Xbox Series

Geplaatst: 14 december 2022 22:45
Aangepast: 15 december 2022 06:19

Mensen die mij kennen weten dat ik gek ben van sport en in het bijzonder voetbal. Je mag mij nog nét niet 's nachts wakker maken voor een potje FIFA, maar het scheelt niet veel. Zoals je begrijpt had Soccer Story dan ook direct mijn aandacht toen ik er voor het eerst van hoorde. Een kleurrijke rpg dat volledig draait om voetbal. Mijn interesse is gewekt. Ik heb mij afgelopen dagen volledig in het verhaal van Soccer Story gestort.

Soccer Story review1

Gotta score 'em all!

Volgens velen is voetbal de leukste sport die er bestaat. Hoeveel mensen genieten wekelijks van de wedstrijden die gespeeld worden in de verschillende competities? En kijk hoe iets als een wereldkampioenschap voetbal leeft onder de mensen over de hele wereld. Je moet er toch niet aan denken dat voetbal ooit verboden zou worden? Dat is echter precies wat er aan de hand is in Soccer Story. Klinkt als de ergste nachtmerrie die je maar kunt hebben, maar niet gevreesd. Er is namelijk nog hoop. Als je dacht dat Johan Cruyff de verlosser is, dan heb je het helemaal mis. Dat ben jij namelijk. Je mag hierbij wel kiezen of je een jongetje of een meisje bent, de ander wordt uiteindelijk je teamgenoot. Aan jou de taak om het avontuur van Soccer Story tot en goed einde te brengen.

Op een mooie dag vindt The Calamity plaats. Een gebeurtenis dat het voetbal vanaf dat moment voor altijd zal veranderen. Soccer Inc. bepaalt vanaf dat moment dat voetbal verboden is. Op een select groepje na is er niemand meer die ooit een bal mag aanraken. Soccer Inc. organiseert zelf wel voetbalwedstrijd waar iedereen naar kan kijken, maar daarbuiten is het verboden. Alle voetbalclubs die ooit floreerden in Soccer City zijn opgedoekt en de oud-spelers houden zich vandaag de dag allemaal bezig met andere dingen die wel toegestaan zijn. Als jij op een dag a la Pokémon van start gaat bij je moeders huis loop je plotseling tegen een magische bal aan. Niemand weet waar de bal vandaan komt, maar blijkbaar ben jij de uitverkorene om het voetbal uit de verdoemenis te halen. Met je magische bal moet je de andere mensen weer zien te overtuigen hun bekoelde liefde voor voetbal weer op te laten bloeien.

Soccer Story review3

Geen sportgame

Hoewel je misschien verwacht dat je hier te maken hebt met een sportgame, is dat zeker niet het geval. Soccer Story is bovenal een RPG, zoals we daar al zovelen van kennen. De game draait dus voornamelijk om het verkennen van de kleurrijke wereld, praten met personages en quests uitvoeren om verder te komen. Naast de reguliere quests zit de game ook bommetjevol met side quests. Hierbij moet je voornamelijk doelwitten kapot schieten met je bal, goals maken of binnen een bepaalde tijd naar een bepaald punt rennen. Op zich zijn het leuke afwisselende side quests die het spelen van Soccer Story aangenaam maken, maar er zit een grote kanttekening aan. Er zitten minstens zoveel bugs als side quests in deze game. Het was eerder regel dan uitzondering dat dingen die ik deed niet werden geregistreerd waardoor ik een bepaalde side quest niet kon volbrengen.

Zeker als je je niet graag bezig houdt met dat soort side quests is het geen ramp, maar het is wel jammer. Gelukkig verliepen de hoofdmissies van het verhaal wel grotendeels zonder slag of stoot. Ik heb in mijn speelsessies wel een aantal keer gehad dat ik vast kwam te zitten in een frame. Wat ik ook deed, ik kon niet meer bewegen. Ook het menu opende zich niet meer. De enige oplossing die ik dan steeds had was de game afsluiten en opnieuw opstarten. Zelf saven kun je niet, maar gelukkig heeft de game wel met enige regelmaat een autosave waardoor je niet al te ver terug hoeft. Mocht je graag trophies of achievements verzamelen dan moet je ook even opletten. Ook hierbij is het mij gebeurd dat iets wat ik had gehaald niet werd geregistreerd waardoor een achievement/trophy niet werd vrijgespeeld. Dat terwijl ik het in feite dus wel al gehaald had.

Soccer Story review2

Kapoetbal

Waar Soccer Story wel in uitblinkt is de afwisseling. Er is ontzettend veel te doen in de relatief kleine wereld, waardoor je er toch echt wel een behoorlijke tijd zoet mee kan zijn. Doordat je tussen het avonturieren door ook voetbalwedstrijden speelt, heeft de gameplay een bepaalde flow dat erg lekker aanvoelt. Het kan er zomaar voor zorgen dat je de tijd tijdens het spelen snel vergeet doordat je telkens nog even iets wil doen. En voor je het weet ben je weer een paar uur verder. Je hebt een vast team dat al vroeg in het verhaal bij je is. Dit team zie je alleen tijdens wedstrijden, maar je kunt al je teamleden wel upgraden op verschillende vlakken zodat ze beter presteren tijdens de wedstrijden. Er zijn voor ieder personage vier elementen die je kunt upgraden: snelheid, schieten, energie en kracht. Al moet ik zeggen dat wanneer je een personage volledig hebt geüpgraded je dit niet altijd goed merkt. Vooral bij het schieten en kracht valt het resultaat tegen.

Iets waarvan je zou verwachten dat een game als Soccer Story uitblinkt valt een beetje tegen. Dat zijn namelijk de wedstrijden die je moet spelen. De keepers gedragen zich dusdanig slecht dat zelfs de FIFA-reeks zich ervoor zou schamen. Het gebeurt bijvoorbeeld vaak dat een keeper drie meter de lucht in springt voor een balletje dat heel zachtjes over de grond richting het doel komt. Ook de physics laten best wat te wensen over. Nu hoef je natuurlijk niet te verwachten van een game als Soccer Story dat er een soort FIFA of PES wedstrijden gespeeld worden, maar dit is dan wel weer een beetje het andere uiterste. In potentie is het heel leuk, maar bij de uitvoering liggen er nog zeeën van ruimte voor verbetering. Op het gebied van audio doet de game niks verkeerds, maar blinkt het ook niet echt uit. Voice acting is er niet en de muziek is niet storend, maar ook niet van heel hoog niveau. Mocht je het toch willen spelen, dan raad ik aan Soccer Story via Game Pass binnen te halen.

Soccer Story review 1Soccer Story review 1Soccer Story review 1Soccer Story review 1Soccer Story review 1Soccer Story review 1

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Soccer Story verdrinkt een beetje in de potentie. Het is een vermakelijk RPG, met wat eentonige voetbalwedstrijdjes tussendoor die vreemd genoeg dan juist wel weer voor afwisseling zorgen in de gameplay. Helaas is de game gewoon uitgebracht met aardig wat bugs, waardoor het niet uitnodigend is om alle side quests te gaan doen, omdat ze toch niet worden geregistreerd. Wat over blijft is een leuke game, waarbij je nog steeds genoeg te doen en te ontdekken hebt.

Aardig
  • Leuk concept
  • Geinige personages
  • Genoeg afwisseling
  • Veel te verkennen
  • Veel bugs
  • Voetbalwedstrijden minder leuk
  • Upgrades niet altijd even merkbaar
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Soccer Story

-

No More Robots