Review: SOS: A Wonderful Life - Een bijna perfecte remake Nintendo Switch

Harvest Moon: A Wonderful Life was de allereerste farming simulator die ik ooit gespeeld heb. Deze game heeft daarom een speciaal plekje in mijn hart en toen ik hoorde dat er een remake uitkwam van A Wonderful Life, was ik helemaal enthousiast. Toch waren er ook twijfels, want de afgelopen jaren is Story of Seasons heel erg veranderd en niet alleen in een goed opzicht. Toch trok ik mijn boeren overalls aan, pakte mijn gieter en keerde voor het eerst in negentien jaar weer terug naar de Forgotten Valley.

Gratis boerderij of snelste einde ooit

Net als vele andere games in het genre begint A Wonderful Life met een jonge boer(in) die naar het platteland trekt om daar een nieuw leven te starten. In dit geval is het de boerderij van je vader die hij samen met zijn vriend Takakura heeft opgericht. Takakura heeft alleen zijn twijfels of jij het boerenleven wel aankunt en geeft je na de tour de keuze of je het wel echt wilt overnemen. Nu is het normaal zo dat, als je nee kiest, een NPC net zolang door blijft vragen of je het zeker weet. In Story of Seasons: A Wonderful Life en diens voorganger is het ‘Oké’ en krijg je de eind credits te zien. Het was zo fijn om te zien dat ze deze easy out uit het origineel hebben behouden, want het maakt het iets realistischer. Natuurlijk kun je ook ja zeggen tegen de boerderij en na een korte introductie van alle NPC’s start je leven in de Forgotten Valley officieel.

Waar je in Harvest Moon: A Wonderful Life alleen als Mark of Peony kon spelen. Kun je nu wel een eigen personage maken. Het is misschien niet het meest uitgebreide aanbod, maar het is wel fijn dat die optie nu wel eindelijk in de game zit. Toch waren wat meer haarstijlen en gezichtsopties leuk geweest. Ze hadden daar echt kunnen uitpakken en verschillende haarstijlen uit andere delen in de franchise kunnen gebruiken als cameo’s. Het is nu ook mogelijk om je voornaamwoorden te kiezen en is het voor het eerst in de franchise mogelijk om als een non-binair personage te spelen. Deze inclusiviteit is natuurlijk meer dan welkom. Net als in de nieuwere games in de franchise is er ook de mogelijkheid om met alle vrijgezellen te daten, ongeacht het geslacht.

SOS A Wonderful Life review

Grote verbeteringen

De verbeteringen in Story of Seasons: A Wonderful Life zijn meteen merkbaar, met name in de controls. Op de GameCube voelde alles een beetje log en traag aan. Alles voelt veel soepeler aan en werkt veel beter, dit is met name voelbaar bij werkzaamheden rond de boerderij. Waar je in het origineel elke plant één voor één moest planten, kan je nu tot negen zaden tegelijkertijd in de grond stoppen wat zoveel tijd scheelt en dat onderdeel een stuk leuker maakt om te doen. In het origineel had planten verzorgen niet zo veel nut, omdat het te veel tijd in beslag nam en weinig opleverde qua geld, maar nu is het gewoon leuk om te doen. Laten we eerlijk zijn dat het in een farming sim belangrijk is dat het boerderij gedeelte goed in elkaar zit en ik ben blij dat het in de remake eindelijk gebeurd is. De game draait ook prima op de Nintendo Switch en ziet er prima uit. Ik moest zelf wel even wennen aan de nieuwe art-stijl van de remake, maar dat komt met name omdat ik het origineel zo vaak gespeeld heb en die stijl gewend ben.

Naast verbeteringen in de boerderij, zijn er ook meer festivals in Forgotten Valley te vinden die veel beter zijn uitgewerkt. Harvest Moon: A Wonderful Life was echt goed, maar naast het opvoeden van je kind was er vrij weinig te doen in het dorp. Er waren een paar minigames, maar dat was ook echt alles. Nu zijn er verschillende, nieuwe random events toegevoegd die je kunt vrijspelen door vriendschappen te sluiten. Er zijn nu ook speciale events voor je familie, die op en top schattig zijn en echt geweldig binnen de game passen. Door bevriend te raken met de inwoners speel je nu ook nieuwe kookrecepten en soms zelfs nieuwe upgrades voor je werkgerei vrij. Dit is een hele fijne toevoeging, want het nodigt de speler uit om ook andere NPC’s aandacht te geven en geeft je het gevoel dat je onderdeel bent van de commune. Muziek en geluiddesign zijn in A Wonderful Life weer fantastisch. Op de boerderij hoor je de muziek van je platenspeler met verschillende iconische tracks om te verzamelen, maar zodra je een paar stappen van je grond afzet, hoor je niks anders dan de geluiden van vogels, insecten en de rivier. Als je bij bepaalde plekken komt, zoals de villa of de bar, hoor je passende muziek of achtergrondgeluiden. Dit is echt zo slim gedaan en werkt heel goed in deze game. Het geeft je het gevoel dat je echt op het platteland bent.

SOS A Wonderful Life review 1SOS A Wonderful Life review 1SOS A Wonderful Life review 1SOS A Wonderful Life review 1SOS A Wonderful Life review 1

Een grote fout

Over het algemeen is Story of Seasons: A Wonderful Life een trouwe remake met de nodige, goede verbeteringen. Er is alleen een ‘verbetering’ die niet goed binnen het thema van de game past. Dat is met het vee. Het hele doel van A Wonderful Life is om ouder te worden en je kind op te voeden tot een volwassene die zijn of haar eigen weg kiest. Iedereen wordt naarmate de game vordert ouder behalve je vee. Die zijn opeens in de remake onsterfelijk geworden, terwijl ze in het origineel ook oud werden en na een paar jaar stierven. Het is moeilijk om de schattige pixels los te laten, maar het past rond het thema van de game: opgroeien, opvoeden en sterven. Nu ben je letterlijk een bejaarde en zijn je dieren geen dag ouder geworden en dat klopt gewoon niet. Dit maakt ook het unieke foksysteem in A Wonderful Life veel minder aantrekkelijk. In het origineel moest je je koeien fokken, omdat ze anders na een jaar stoppen met melk geven. Nu blijven ze dat sowieso altijd doen en produceren ze alleen tijdelijk meer melk na de bevalling. Het is nu veel effectiever om niet te fokken en gewoon je dieren te houden, wat echt zonde is.

Voor de rest blijft Story of Seasons: A Wonderful Life een geweldige game en een uniek onderdeel aan het genre. Het krijgen en opvoeden van je kind blijft uniek in deze game en de invloed die jij als speler hebt op zijn of haar toekomst is en blijft de grootste charme van deze game. Vooral omdat in andere farming sims je kinderen vaak niet ouder worden dan een kind. Daarnaast zijn ook de vrijgezellen in SOS: A Wonderful Life sterk verbeterd. Zo zijn er meer events om ze beter te leren kennen en hebben de mannelijke vrijgezellen een welverdiende make-over gekregen. Wel is het een stuk moeilijker om affectie met ze te verdienen in de remake. Die gaat namelijk veel langzamer omhoog en verlies je affectie als je iets verkeerd doet. Denk hierbij aan: een item voor hun neus houden en het dan niet aan ze geven, een item dat ze haten aan ze laten zien of de verkeerde dialoogoptie kiezen in een gesprek. Wel kun je nu wel meerdere cadeaus op een dag geven, wat een beetje helpt. Het is een leuke extra uitdaging om ervoor te zorgen dat je een relatie krijgt met de vrijgezel die je wilt.

SOS A Wonderful Life review1

Het eindoordeel van Jolien Mauritsz

Story of Seasons: A Wonderdul Life is een bijna perfecte remake. Bijna alle verbeteringen komen de game ten goede. Alleen de veeteelt is er een beetje op achteruit gegaan in vergelijking met het origineel en past niet echt binnen het thema van de game. Als iedereen ouder wordt, moeten dieren daar ook onderdeel van zijn anders voelt het onrealistisch aan. De plantenteelt is dusdanig verbeterd dat het nu gewoon leuk is om te doen. De controls zijn een stuk soepeler en de game speelt ook goed op de Nintendo Switch. Er zijn nu ook veel meer events een activiteiten toegevoegd die de Forgotten Valley veel levendiger laat aanvoelen. Al met al is A Wonderful Life een waardige remake!

• Controls zijn zoveel fijner
  • Plantenteelt is veel beter in de remake
  • Geluid design is weer perfect
  • Game draait goed op de Nintendo Switch
  • Kind opvoeden blijft geweldig
  • Meer activiteiten en events
  • Kan nu je eigen personage maken
  • Onsterfelijke dieren kloppen niet in de game
  • Foksysteem vrijwel onnodig
  • Meer haarstijlen en gezichtsopties was leuk geweest

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Story of Seasons: A Wonderful Life

-

Marvelous