Review: Stranger of Paradise Final Fantasy Origin - Een sterke actie RPG PlayStation 5

Geplaatst:
Aangepast: 14 juli 2022 12:15

Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin is de laatste toevoeging aan het Final Fantasy universum. In deze aangepaste variant van de eerste Final Fantasy game die in 1987 voor de NES is uitgekomen worden de klassieke RPG-elementen overboord gegooid. De gameplay richt zich meer op actie zoals de meeste moderne Final Fantasy games en de moeilijkheidsgraad is voor het eerst te vergelijken met de Soulsborne games. Voor deze herziende versie van het origineel is Square Enix de samenwerking met Team Ninja (Koei Tecmo) aangegaan. Zij zijn bekend van onder andere Dead or Alive, Ninja Gaiden en Nioh. Je zou deze game het liefdeskind van Team Ninja (Koei Tecmo) en Square Enix kunnen noemen. Persoonlijk ben ik een grote fan van Final Fantasy en Nioh dus ik ben erg benieuwd of Stranger of Paradise iets is waar de fans op zitten te wachten of dat het tot een grote teleurstelling leidt.

onbekend

Terug naar het begin

In Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin speel je met de protagonist Jack. Hij is een vechter die het doel heeft om Chaos te verslaan. Chaos is volgens de legende het wezen dat verantwoordelijk wordt gehouden voor alle monsters en al het onrecht in de wereld. Deze negatieve invloed is volgens de legende alleen tegen te houden door de Four Warriors of Light die de vier kristalen: aarde, wind, vuur en water in hun bezit hebben. Jack ontmoet in het Koninkrijk Cornelia Ash, Jed en Neon. Zij hebben allen een persoonlijke reden om Chaos te willen verslaan en ze hebben allen een donker kristal in hun bezit dat zijn luster heeft verloren. De koning van Cornelia vraagt aan de groep of ze de kristallen kunnen reactiveren om de mensen weer hoop te geven. Om dit te bewerkstelligen gaan de vier teamgenoten de wereld verkennen, op zoek naar de vier kristallen en komen ze erachter of de legende waar is.

Stranger of Paradise maakt gebruik van een map die vergelijkbaar is met die van Nioh. Hierdoor zie je verschillende locaties die je kunt bezoeken om het verhaal te volgen. De game ziet er goed uit, maar is niet een grafisch meesterwerk. Bij elk veld wordt een level aangegeven dat correspondeert met het vereiste equipment niveau dat gebaseerd is op het gemiddelde level van alle onderdelen van je uitrusting. Zo weet je of je sterk genoeg bent of betere uitrusting moet gaan zoeken. Je kunt voor de in-game tutorial kiezen om de basis te leren of meteen in het verhaal duiken. Hiernaast vind je in de velden ook kleine orbs die wat extra informatie geven over de wereld. Als je verschillende missies hebt gedaan, kun je op die locatie soms ook side missions vinden door op L/R te drukken. Zo kun je job level verhogen en ontvang je uitrusting die je sterker maakt. De game is lineair, maar In de velden kun je vaak meerdere routes nemen en je kunt shortcuts ontgrendelen die je helpen met het verkennen van de dungeon. Soms moet je ook een aantal vijanden verslaan die uit een geconcentreerde bal van negatieve energie komen om een nieuwe doorweg te forceren. Je kunt de velden opnieuw spelen voor betere equipment en dat is ook wel nodig, want er zijn heel wat uitdagingen op je weg.

onbekend

Leuke actie, maar wel uitdagende actie

In Stranger of Paradise kun je in tegenstelling tot de Soulsborne games kiezen uit drie verschillende moeilijkheidsgraden en deze tijdens het spelen altijd aanpassen. Dat wijkt af van de Final Fantasy games, omdat deze op een uitzondering na geen instelbare moeilijkheidsgraad hebben. Nioh is daarentegen zeer pittig en kun je alleen moeilijker maken. De gameplay bestaat voor het grootste gedeelte uit het bevechten van de vijanden. Dus als je een rustige old school JRPG verwacht, word je waarschijnlijk teleurgesteld. Natuurlijk vind je wel elementen uit de JRPG’s, maar de focus ligt op het verkennen van de velden, vinden van betere equipment en het verslaan van de monsters. Als je het niveau niet wilt aanpassen, maar toch de game wilt spelen, kun je in multiplayer met twee vrienden het opnemen tegen de vijanden. Ik heb hier helaas geen tijd voor gehad, maar het lijkt me een goede en leuke toevoeging die de game alleen maar aantrekkelijker maken. Voor de fans van Final Fantasy is het een feest van herkenning met de bekende monsters uit de voorgaande delen zoals Tonberries, Cactuars en Coeurls. Elke vijand heeft zijn sterke en zwakke punten die je kunt uitbuiten door de juiste job en bijpassende skills tegen hen te gebruiken. Het is dus zeker van belang om te weten welke aanvallen en technieken het beste werken.

Het Active Time Battle Systeem uit de eerdere Final Fantasy games is niet meer aanwezig en hierdoor merk je dat de vijanden niet staan te wachten, maar je actief opzoeken. Ook kan een aanval van elke willekeurige vijand genoeg schade aanrichten om een eind aan je avontuur te maken. Dus laat je eventuele ervaring met de vijanden uit de Final Fantasy games je niet overmoedig maken, want ook een simpele Goblin kan krachtige combo’s op je loslaten. Als je het loodje legt, is er geen man overboord, want je hoeft geen souls of runes te sparen om te levelen. Dus alle job levels die je hebt behaald tijdens het uitschakelen van de vijanden, behoud je. Dit geldt ook de gevonden equipment die door de vijanden wordt gedropt. Hierdoor lijkt het item management systeem in Stranger of Paradise erg lijkt op die van Nioh. Hierdoor kun je uren verliezen aan het fine-tunen van je equipment, maar je kunt er ook voor kiezen om dit met een druk op de knop automatisch te optimaliseren. Je kunt zelf vijfhonderd items bij je dragen en hebt een voorraadkist waar je vierduizend items in kunt stoppen. Het is verstandig om dit bij te houden, want als Jack vijfhonderd items bij zich heeft, kan hij niks meer oppakken. Je wilt niet dat ene speciale wapen missen dus dan word je verplicht om ze te droppen. Alle gevonden wapens kun je bij de blacksmith ontmantelen voor materialen die je weer kunt gebruiken voor het upgraden van je uitrusting. Zo creëer je ruimte in je inventory en kun je je uitrusting net dat beetje extra geven waardoor je misschien net de overwinning behaalt.

onbekend

Het Job Systeem is terug

In Stranger of Paradise zit het bekende Job Systeem dat al in eerdere Final Fantasy games zat. Elke job heeft zijn eigen uitrusting, sterke/zwakke punten en skillset. Je begint met drie verschillende jobs, maar door deze te upgraden speel je nieuwe jobs vrij die soms een sterkere versie zijn van de voorgaande. Zo begin je met Pugulist, Swordsman, Mage en krijg je later toegang tot meer geavanceerde jobs zoals Knight, Ronin, Monk, White/Black/Red Mage, Thief en meer. Je kunt je job level verhogen door de vijanden te verslaan of ze verhogen met gevonden Anima Shards. Dit is handig als je een boost nodig hebt, maar je kunt hiermee ook de jobs levelen die je liever niet gebruikt, maar toch de mogelijkheid wilt openhouden om ze verder in de game toch te kunnen gebruiken.

Jack kan tijdens de gevechten tussen twee jobs wisselen. Zo kun je verschillende speelstijlen uitproberen en dat is zeker handig als je moeite met een bepaalde vijand hebt. Als je een job kiest wordt automatisch het juiste wapen en de juiste kleding geselecteerd. Helaas kun je tijdens de gevechten niet wisselen tussen alle jobs die je hebt vrijgespeeld, maar blijft het beperkt tot de twee die je kunt selecteren. Misschien is dat maar goed ook, omdat je anders voor iedere vijand de juiste uitrusting en job kunt kiezen. Het is namelijk ook mogelijk, maar lastiger, om de vijanden te verslaan met jobs die niet per se dat voordeel geven. Buiten de gevechten kun je dit wel aanpassen, mocht je van tactiek willen veranderen. Je teamgenoten hebben in het begin maar één job tot hun beschikking, maar naarmate je vordert worden dit er meer. Zo wordt het steeds makkelijker om hen tactisch in te zetten.

onbekend

Vecht, verzamel en vecht

Zoals gezegd is de gameplay op actie gericht en daar moet je wel van houden. Maar mocht dat het geval zijn dan kun je los gaan met het hard/zacht/block/parry systeem dat je misschien kent uit Bloodborne en Elden Ring. Dat houdt in dat je met R1/R2 combo’s kunt maken door zachte en harde aanvallen te combineren. Ook kun je één van je twee aanvalsknoppen inhouden om een aanval op te laden een extra sterke klap. Als je wat skill points hebt verdient, kun je verschillende vaardigheden vrijspelen en deze aan bepaalde knoppen combinaties kunt toewijzen voor snelle combo’s. De vijanden staan ook niet stil en proberen jou ook zo hard mogelijk te raken. Gelukkig kun je veel aanvallen blokkeren (L1) zonder bijkomende schade. Je moet wel oppassen, want je hebt Break Gauge die de sterkte van jouw houding aangeeft. Als deze door verschillende aanvallen leeg is, breekt je verdediging en ben je een doelwit. Naast het blokkeren is het ook mogelijk om een aanval te pareren en een opening te creëren, maar dan moet je net blokkeren voordat ze aanvallen. Als je dit goed doet, zijn ze even van slag en kun je ze afstraffen. Niet alle aanvallen zijn te ontwijken (X) en als je een rode gloed ziet, bereidt de vijand een unblockable voor die kun je maar beter ontwijken.

Natuurlijk is het ook mogelijk en zelfs de bedoeling om de houding van de vijand te breken, want dat is de snelste weg naar de overwinning. Jack heeft namelijk een kracht, Crystal Burst, waarmee hij een gestaggerde vijand kan kristalliseren en vernietigen. Dit werkt op drie manieren in je voordeel. Alle vijanden in de buurt worden hierdoor even afgeleid waardoor je ze snel kunt aanvallen om ze ook te staggeren. Mochten andere vijanden al gestaggerd zijn dan worden zij eveneens vernietigd. Daarnaast wordt door elke Crystal Burst een nieuw segment aan je magic meter toegevoegd. Zo wordt het mogelijk om je magic meerdere keren te gebruiken en is je hele magic meter niet meer leeg na twee keer gebruiken. Elke keer dat je doodgaat verlies je weer een segment, maar deze zijn makkelijk bij te vullen.

Magic heb je nodig om spells te kunnen gooien en om de speciale technieken te gebruiken. Je gebruikt het ook om de Command Abilities, waarmee je bepaalde buffs kunt activeren, te gebruiken. Hier vind je ook de speciale techniek Lightbringer waardoor de vijanden eerder hun Break Gauge verliezen en je ze even verdooft. Dit is zeker handig als je omsingelt bent, maar het kost wel twee magic segmenten dus houdt daar wel rekening mee. Je verkrijgt magic door de rode orbs te verzamelen die je krijgt door voorwerpen kapot te maken, vijanden te verslaan of gebruik te maken van Burst Counter (O). Met de Burst Counter offer je je Break Gauge op om een aanval te absorberen. Je verkrijgt hierdoor niet alleen magic , maar ook de Instant Ability waarmee je een geabsorbeerde aanval terug kan gooien. Alle jobs, verschillende wapens, bijbehorende skills en mogelijkheden om aan te vallen of te pareren zorgen voor een gevarieerd scala aan mogelijkheden om de vijanden te verslaan. Dit is een geheel nieuwe manier om een Final Fantasy game te ervaren en dat is zeker geen teleurstelling gebleken.

 1 1 1 1

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Square Enix en Team Ninja hebben met Strangers of Paradise Final Fantasy Origin alle goede elementen van de Final Fantasy- en de Nioh-serie gecombineerd en hebben een uitdagende, maar vermakelijke remake van de eerste Final Fantasy gemaakt. De main dungeons zijn soms groot, maar door de shortcuts niet vervelend om te doen. De vijanden zijn pittig, maar door het hard/zacht/block/parry systeem is het belonend om de vijanden te verslaan. De verschillende jobs bieden genoeg mogelijkheden om dit op verschillende manieren te benaderen en het item management kan verslavend zijn. De game is voor iedereen toegankelijk, want je kunt de moeilijkheidsgraad aanpassen en toch het verhaal ervaren. Ik hoop dat Square Enix blijft doorgaan met deze formule (al moeten ze de reguliere reeks blijven uitbrengen), want het smaakt naar meer.

    Uitmuntend
  • Veel Actie
  • Job Systeem
  • Final Fantasy vijanden
  • Item management
  • Interessant verhaal
  • De battles
  • Geen reguliere RPG
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Stranger of Paradise Final Fantasy Origin

Series

Final Fantasy

Uitgever

Square Enix

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5, Xbox Series

Releasewindow

18 maart 2022

Ontwikkelaar

Team Ninja

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord