Review: Stuntman: Ignition PlayStation 3

Geplaatst: 6 november 2007 22:44
Aangepast: 12 januari 2020 00:44

Zeg eens, heb je altijd al stuntman willen worden, maar mocht dat niet van je ouders, omdat het te gevaarlijk was? Er is nu een oplossing: Stuntman: Ignition biedt je de kans om stuntman te worden. Speel stunt double in de gevaarlijkste films met auto's en motors.

Opnieuw en opnieuw

De bedoeling van deze game is om een bepaald traject zo foutloos mogelijk af te leggen. Je speelt in actiefilms met vele autoachtervolgingen, dus je moet goed luisteren naar wat de regisseur wil dat je doet. Zo zul je moeten driften, vlak langs auto's glippen, een billboard kapot maken of een 'action scene' gebruiken. Bij dit laatste druk je op een knop, waardoor jij bijvoorbeeld in brand vliegt of, als je op een motor rijdt, onder een truck door glijdt. Misschien herinner je je de eerste Stuntman op de PS2 nog. Deze game was erg onvergeeflijk. Met 'n foutje tijdens een scène kon je al helemaal opnieuw beginnen. Dat is overboord gegooid. Vijf fouten is nu het maximum. Hierdoor is de game iets minder frustrerend, maar dat neemt niet weg dat hij nog wel moeilijk is. Wanneer alle scènes met minimaal 'n ster afgesloten zijn, krijg je een trailer te zien van de film. Dit is ontzettend grappig, want het zijn typische parodieën op films die we allemaal minstens 'n keertje hebben gezien. De beloning is dus groots, maar wat je na de film kunt doen is nog veel grootser. Als je een mooie scène met maar weinig fouten gemaakt hebt, kun je de replay opnemen en bekijken wanneer je maar wilt en op welk camerapunt je maar wilt. Dit geeft flink wat meerwaarde en zo kun je ook beter zien wat je fout deed of wat beter kan.

Meer dan films

Naast films, zijn er ook speciale opdrachten. Deze verschillen van meespelen in reclamespotjes tot meedoen aan stuntshows in steden of pretparken. Deze opdrachten zijn een stuk moeilijker en wanneer je hier 'n fout maakt, mag je gelijk weer opnieuw beginnen.

Jouw eigen stuntpark

Deze game barst van de verschillende modi. Je kunt je eigen arena bouwen met onder meer loopings, schansen en auto's. De arena kun je saven om er later in te gaan stunten. Er is ook nog een online modus. Deze gaat niet al te diep, maar voegt wel wat toe aan de complete gameplay-ervaring. Eigenlijk is het hetzelfde als de singleplayer, maar nu moet je tegen iemand anders spelen. Volg de aanwijzingen van de regisseur op, maak extra punten en beuk tegen je tegenstander aan. Als je tegen je vijand aanbeukt, krijg je namelijk zijn punten bij jouw score opgeteld. Dit is een gemene actie en kan ervoor zorgen dat er ongelijke standen komen en je geen kans meer maakt. Ik raad je dan ook af om deze game te kopen voor zijn online modus, want hij biedt veel meer uitdaging in singleplayer. Er zit genoeg replaywaarde in deze game. Met al zijn modi en functies kun je hier nog maanden mee zoet zijn en dat is redelijk lang voor een racegame. Daarbij komt dat deze game zeer origineel is. Ben je ooit eerder een game tegengekomen waarin je een stuntman bent in de grootste clich' films of waarin je eigen arena's kunt maken met alles wat je hartje begeert en waar je zo stijl- en foutloos mogelijk stunts moet doen?

Mooi, wat je er van verwacht.

Grafisch is het een game, zoals je van een next-gen game kunt verwachten. Het ziet er heel aardig uit. Er gebeurt vooral veel met de omgeving. Overal rijden auto's en lopen mensen rond. Overal is vuur en er kan veel kapot. Wat wel een minpunt is, is dat het soms stottert, vooral als er teveel gebeurt op het scherm. Verder ziet alles er prima uit, maar ook niet meer dan dat. Er zijn mooiere games op de markt, maar ook minder mooie.

Dodelijk, dodelijke stiltes

Het geluid in deze game is op zijn momenten heel goed. Op zijn momenten, want soms is het ook gewoon dodelijk stil. Stiltes waarvan je denkt: waarom hoor ik mijn PS3? Maar als er dan geluid is, is het ook gelijk heel sterk. Het geluid zet de sfeer heel goed neer, zowel bij een spannende scène waarbij je moet vluchten voor de politie als bij scène waarbij je op een boerderij over alles heenrijdt. Het zet goed de sfeer weg en dat is belangrijk bij de films in deze game.

Het eindoordeel van Wouter van der Putten

Stuntman: Ignition is een game die uitdagende, iets frustrerende gameplay samenvoegt met lange speelduur en replaywaarde. Er valt genoeg te doen en je verveelt je geen moment bij het spelen van deze game. Grafisch is de game redelijk goed. Hij kent zo zijn minderheden, maar deze zijn niet heel erg storend. Het geluid is goed op zijn momenten, maar soms is het gewoon compleet weg en dat is jammer. Het geluid zorgt wel voor de juiste sfeer in de film waarin je speelt. Daardoor word het een compleet, glimmend plaatje dat het zeker waard is om uit te proberen, zelfs als je niet van racen houdt.

• Stunten is vet
  • Hoge replaywaarde
  • Geluid zorgt voor de juiste sfeer