Review: The Division 2: Warlords of New York Xbox One
Hoe heerlijk The Division 2 ook eigenlijk is, de content na de release van de game was mager. Gelukkig bood de game zelf echt bakken met content, maar Ubisoft gooit het roer drastisch om voor het nieuwe jaar en komt met een betaalde uitbreiding, Warlords of New York. Jazeker, nadat de Amerikaanse hoofdstad het podium had, keren we nu terug naar waar het allemaal begon. Zelf was ik ook meer verknocht aan NYC wegens persoonlijke ervaring, maar eerlijk is eerlijk, DC was een fantastisch vormgegeven en bovenal andere omgeving. De setting was echt meer zomers, met zonovergoten dagen, de broeierige hitte en moerasachtige groene vibe. De lichteffecten waren ongekend. Dit stond in schril contrast met het eerste deel. Laten we nu eens kijken hoe NYC in een nieuwe jasje gestoken is. Hoe dit uitpakt? Lees dan lekker verder.
Watskeburt of beter gezegd, watsnietkeburt
Het verhaal van The Division is niet veranderd: De “Dollar-griep” heeft Amerika in zijn greep en complete steden liggen plat. Het eerste deel ging al over NYC en het tweede deel speelde zich een kleine vierhonderd kilometer verderop af in Washington DC. Voor de uitbreiding gaan we terug naar waar het allemaal begon, maanden na de gebeurtenissen van de voorganger. Aaron Keener is de eindbaas die je moet neerhalen, met om hem heen de vier luitenanten, oftewel de Warlords die je stuk voor stuk moet verslaan. Dit doet mij vooral denken aan FarCry, die andere serie van Ubisoft. Het blijft verder nog steeds in de basis dezelfde RPG-shooter en grote veranderingen heb je verder niet echt. Belangrijk is wel dat je NYC niet kan verlaten alvorens je deze compleet hebt uitgespeeld. Vreemde keuze, maar ergens ook begrijpelijk, omdat de game je nog altijd schaalt op basis van je niveau en gear.
De wereld zit voor vol met loot en dat is dus nog ook je voornaamste reden om lekker te grinden, uiteraard naast het verhaal over hoe het verder met de Agents in New York gaat. Je kunt namelijk naar level veertig knallen en veel loot verzamelen om je personage weer helemaal uit te dossen, ook in combinatie met de SHD-levels. Zie dit als de kans om je personage nog verder te levelen op je unieke skills waaronder offensive en defensive skills. Verdere gameplay is eigenlijk gelijk als de main game en dit is goed. Dat is het stiekem altijd geweest, maar de uitbreiding is wel een pittige. De vijanden blijven de kogelmagneten die het altijd al zijn geweest, want daar ontkom je niet echt aan. Maar het blijft een game waarin je verstandige zetten moet doen en je de juiste skills moet kiezen voor de situatie. Uiteraard geldt ook voor deze game, hoe sterker je bent en beter je gear is, hoe relatief eenvoudiger het wel wordt. De game laat je dus grinden of je kunt met een zooi vrienden tegelijkertijd de bazen te lijf gaan. Dit laatste is en blijft het tofste aspect van de game en werkt dit beter dan menig andere shooter.
Vette citytrip down memory lane
Warlords of New York speelt zich dus af in de stad die nooit slaapt. We zijn immers maanden verder dan het eerste deel en de veranderingen zijn overduidelijk zichtbaar. Weg is de besneeuwde urban omgeving. De wit/grijze sfeer is verdwenen en de straten van New York City zijn onherkenbaar groen. Overal groeit er wel wat en het lijkt ook meer een bende dan voorheen. De stad is nog verder geplunderd en het is eigenlijk een grotere teringbende geworden. Het is bizar hoeveel verschil Ubisoft met de Snowdrop-engine heeft kunnen creëren, zonder dat het als overdreven anders aanvoelt. Sterker nog, het is wederom NYC met de bekende straten, maar het is alsof ze met de engine een versnelling hoger hebben weten te bereiken. En dit is ontzettend knap, want de hoeveelheid details van deel één was al bizar hoog. Wel zie je nog steeds wat rare dingen terugkomen. Het inladen van textures, zelfs op een Xbox One X, gaat niet altijd even snel. Het komt dus voor dat je texture-pop-in krijgt. Ook vreemd is dat lichteffecten het minder goed lijken te doen op sommige stukken. Het schijnt door polygonen heen of gehele settings zijn onjuist belicht. Vreemd, maar dit zijn schoonheidsfouten die niet mogen weliswaar, maar gelukkig patchbaar zijn. Alleen vreemd dat het nog steeds in de game zo lang na release nog voorkomt.
Wat ook vreemd is, is dat je op momenten waarin je je veilig waant, plots in je rug aangevallen wordt, omdat de engine besluit vijanden in te laden. Het was ontzettend frustrerend, omdat je radar in één keer rood wordt. En met een beetje pech tref je de sterkste vijand aan en ben je binnen no time dood. Bovendien komt daar ook nog bij dat het geluid een vergelijkbaar probleem lijkt te kennen als de textures. Het leek soms alsof het geluid ook niet goed werd ingeladen, wat dus in combinatie met die vijanden tot nogal billenknijpende momenten leidt. Wellicht zijn een aantal zaken nog niet echt goed op orde in deze DLC. Jammer, want hoewel het niet game-brekend is, is het wel frustrerend, omdat de game verder zo soepel speelt. Het voelt onnatuurlijk voor de heerlijke flow die The Division zo kenmerkt.
Wat zit er nog meer in het vat?
Voor dertig euro krijg je een uitbreiding die je voorlopig echt wel even zoet houdt. Met ongeveer vijftien uur ben je wel door alle missies heen. Bovendien kun je er meteen voor kiezen om in deze uitbreiding te stappen, waarbij de game je een boost geeft tot level dertig. Dit snap ik, maar het is eigenlijk beetje gek om de main game over te slaan, maar het kan. Je kunt nog alle collectibles vinden uiteraard om nog meer achtergrondverhaal te weten te komen of simpelweg de kleine burger in nood helpen. Daarbij zou je voor de afwisseling tussen de omgevingen kunnen wisselen en dat is best uniek. Je krijgt eigenlijk een nieuwe game erbij, ook al voelt het bekend aan. Verder belooft Ubisoft nog meer content als events, rankings etcetera. Het moet ook wel, omdat de ondersteuning van dit deel wat tegenviel tot heden in vergelijking met The Division uit 2016.
Het is een uitbreiding die zijn geld waard is - zeker - maar neem daarbij een aantal schoonheidsfoutjes voor lief. Als je van The Division houdt, ga je zeer content zijn met de inhoud van deze uitbreiding en vooral de andere blik op NYC. Het is werkelijk ongekend vet, hoe de stad die nooit slaapt tot leven is gewekt. Het is misschien niet heel relaxed als vrienden de uitbreiding niet hebben, want dat dwingt je tot een keuze uiteraard. Mijn keuze zou hoe dan ook zijn deze uitbreiding kopen, ondanks de technische missers.
Het eindoordeel van Timo de Hoop
Voor dertig euro ga je hier geen miskoop mee doen, maar ik snap het als veel mensen nog wachten tot deze uitbreiding op The Division 2 wat gerijpt is. Je ziet vaak vrij snel wat goede acties voorbij komen wat wellicht de aankoop nog meer gerechtvaardigd maakt, ondanks de schoonheidsfoutjes. Maar dat zou te kort door de bocht zijn. Je krijgt namelijk een geheel opnieuw opgebouwd New York voor je kiezen die je kaak meermaals op de grond laat vallen. De gameplay is hetzelfde, maar nog altijd keisterk. Ja, het is een grindfest, maar dat is het risico van een game als dit. Liefhebbers van The Division moeten Warlords of New York gewoon spelen, want het blijft heerlijk. Moeilijk misschien, maar des te meer reden om met je vrienden te knallen en ieder hoekje uit te pluizen.
- Goed
- Knallen, knallen en knallen...
- New York volledig anders
- Gameplay blijft sterk
- Hoeveelheid content
- ...maar blijft grinden
- Technische fouten
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Massive Entertainment
Uitgever:
Ubisoft
Release:
3 maart 2020
Reviewscore:
Platforms: