Review: The Eternal Cylinder - De game zuigt je op Pc

Inmiddels ruim een jaar geleden heb ik kunnen genieten van een voorproefje van The Eternal Cylinder. In de preview die ik daarbij geschreven heb, was ik heel lovend over de game. De game was eerst alleen via de Epic Games Store te krijgen. Nu een jaar na de release is de game ook op consoles en Steam uitgebracht met een grote update. Een perfect moment om deze eigenzinnige game goed onder de loep te nemen.

The Eternal Cylinder review3

Rennen voor je leven

In de game speel je met een familie van trebhums. Dat zijn kleine tweevoeters met een grote slurf die onderaan de voedselketen staan. Het leven van een trebhum bestaat vooral uit het rennen voor een grote allesverwoestende cilinder. De cilinder lijkt bijna een eigen persoonlijkheid te hebben en heeft ook een hoop angstaanjagende handlangers. Tijdens je reis door het landschap kom je de vreemdste wezens tegen. Van alle wezens zijn de handlangers van de cilinder nog het normaalst. De volgelingen van de cilinder zijn een rare combinatie van menselijke en futuristische, technologische delen.

De vrolijke trebhums hebben gelukkig een gave die ze kunnen gebruiken om beter te kunnen overleven. Met hun slurf kunnen ze namelijk delen van andere wezens en planten opzuigen, en daarmee een gedeelte van de vaardigheden overnemen. Eén van de belangrijkste game-elementen zijn deze mutaties. Daarnaast gebruik je de slurf ook om te overleven door eten en drinken op te zuigen.

The Eternal Cylinder review

Een verhaal van generaties

The Eternal Cylinder is een survival game, maar heeft ook een sterk verhaal. Dit verhaal wordt in het ritme van de game verteld. Je hebt namelijk steeds een moment van rennen en een periode van rust wanneer de cilinder niet beweegt. Je kunt dan gaan verkennen in een aangegeven gebied. Het gebied is aan een kant afgezet door de grote cilinder en aan de andere kant is er een energiebarrière. Als je door de energiebarrière heen gaat, begint de cilinder weer met rollen en moet je rennen voor je leven.

De trebhum is een wezen dat al generaties lang heeft bestaan. Wanneer je gaat verkennen, kom je standbeelden en tempels tegen die door de voorouders van je groepje zijn gebouwd. Er is een verteller die alles beschrijft wat je meemaakt en wat de trebhums tegenkomen in de tempels en ruïnes. Het is een licht verteerbaar, maar ook eigenzinnig en mystiek verhaal. Tegen het eind van de game komen er ook plot twists die heel goed gedaan zijn. Die ga ik natuurlijk niet verklappen. Het verhaal is eigenzinnig en gaat soms een beetje de filosofische kant op, maar doet dat zonder pretentieus te zijn. Daarom denk ik dat het een game is die leuk en interessant kan zijn voor jong en oud.

The Eternal Cylinder review4

Niet de weg van de ene, maar van de vele

De charme van de game komt door het samenspel van het verhaal en het ontdekken van de wereld. De wereld biedt namelijk niet alleen nieuwe landschappen om te bekijken, maar ook nieuwe mutaties die weer een nieuwe draai aan de game geven. Uiteindelijk loop je rond met een kleurrijke familie van trebhums die allemaal hun eigen mutaties hebben. Hierdoor voelt het volbrengen van de doelen als een groepsinzet, ook al ben jij degene die aan het roer staat.

In mijn oorspronkelijke preview was één van mijn kritiekpunten dat het springen en rollen met je trebhum soms niet helemaal goed ging. Ze stuiterde makkelijk weg, als je bijvoorbeeld tegen de rand van een platform aankwam. Je kon ook wegduwt worden als één van je andere trebhums tegen je aanliep. Deze mankementen zijn grotendeels verholpen. Soms stuiter je nog steeds weg van een platform, maar het is nu goed te overzien. Ook stuiteren nu de andere trebhums in je familie weg in plaats dat jij dat doet. Een ander klein minpuntje is dat ik heel af en toe niet meteen kon opmaken wat ik moest doen uit wat de verteller zei. Gelukkig heb ik dat wel altijd zelf kunnen ontdekken.

The Eternal Cylinder review1

Goede samenwerking

Nu zijn we aangekomen bij het grote, sterke punt van The Eternal Cylinder. De game heeft het verhaal, de ervaring en game-elementen heel goed met elkaar verenigd. Alles wat je ontdekt in de wereld, voelt alsof het een onderdeel is van een groter verhaal. Als je de eieren vindt van andere trebhums of er één weet te bevrijden, dan voelt dat alsof het mooi in het verhaal past wat de verteller probeert over te brengen. Je bent weer een grote familie van trebhums aan het opbouwen.

Andere onderdelen voelen net zo hard aan als een onderdeel van het verhaal. Game-elementen zoals het rennen voor de cilinder zijn een spannende ervaring en is op zijn beurt weer belangrijk in het verhaal. Deze game heeft alles heel goed in elkaar geweven. Daarbovenop ziet de game er ook mooi en interessant uit met alle vreemde wezens, planten en landschappen. Samen met de nieuwe uitgave is dit nu ook te zien met ray tracing.

The Eternal Cylinder review2

Het eindoordeel van Kyllian Franken

Als je op zoek bent naar een vreemde survival game dan moet je The Eternal Cylinder een keer gespeeld hebben. Als deze game in je straatje past dan zul je meteen meegesleurd worden in het verhaal en de wereld. Zoals ik al zei in de preview; aan de oppervlakte brengt deze game niet iets wat we nog niet eerder hebben gezien. Echter, de unieke manier waarop de elementen worden samengebracht en de goede samenwerking tussen al deze elementen, maakt deze game heel sterk.

• Mooi verteld verhaal
  • Unieke wereld en wezens
  • Het exporteren met mutaties